Softwareleverancier Exact breidt zijn boekhoudprogramma Exact Online uit met functionaliteiten voor salarisadministratie (payroll), klantrelatiebeheer (crm) en personeelszaken (hrm). Het Delftse bedrijf wil zo scherper concurreren met andere aanbieders van bedrijfssoftware als webdienst. De onderneming heeft moeite met het binnenhalen van nieuwe klanten, al geldt dat niet voor de software die als webdienst wordt aangeboden.
De softwareleverancier behaalt ongeveer 80 procent van de licentieomzet uit bestaande klanten. De software als webdienst wordt volgens ceo Rajesh Patel echter voor 90 procent afgenomen door nieuwe klanten.
Het gaat daarbij voornamelijk om bedrijven in het midden- en kleinbedrijf. Dat is een groep waarop de leverancier zich richt naast grote bedrijven die uitgebreide erp-systemen zoals Exact Synergy afnemen. Het aantal online abonnementen van de boekhoudsoftware steeg in 2009 met 40 procent tot 12.500.
Eind 2009 breidde de leverancier de browserondersteuning van de webdienst uit. Het boekhoudprogramma dat sinds 2005 op de markt is, was tot 20 september 2009 alleen te gebruiken met Internet Explorer van Microsoft. De nieuwste versie ondersteunt ook de browsers Safari van Apple en Firefox van Mozilla.
Aanbieders online-bedrijfssoftware
De markt van online aanbieders van bedrijfssoftware groeit. Naast aanbieders die zich puur richten op bedrijfssoftware als webdienst, zoals Salesforce.com, brengen steeds meer bedrijven die oorspronkelijk hun software lokaal installeerden, webversies van die programma's op de markt.
Software als webdienst kan bedrijven kosten besparen, doordat het beheer van de software is uitbesteed aan de leverancier en de afname schaalbaar is. Critici stellen vraagtekens bij het buitenshuis plaatsen van bedrijfsgegevens en garanties over de beschikbaarheid via internet.