De omzet uit Software as a Service (SaaS) groeit explosief. Binnen vier jaar is de omzet verdubbeld. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Gartner.
De omzet uit software as a service (SaaS) groeit explosief. Volgens marktonderzoeker Gartner groeit de omzet uit SaaS met 27 procent ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee komt de omzet uit bedrijfssoftware die als webdienst wordt aangeboden uit op 6,4 miljard dollar. Volgens de marktonderzoekers zal tot 2012 de omzet uit SaaS ruim verdubbelen tot 14, 8 miljard dollar.
De verkoop van bedrijfssoftware als webdienst is de afgelopen vier jaar enorm gestegen. De marktonderzoekers constateren dat bedrijven die aanvankelijk twijfels hadden over de beveiliging, beschikbaarheid en ondersteuning van software als webdienst steeds vaker kiezen voor SaaS. De belangrijkste redenen van afnemers om voor een SaaS-model te kiezen zijn volgens Gartner de schaalbaarheid van de licenties. Daarmee willen bedrijven de ict-uitgaven in bedwang houden. Ook weegt de noodzaak om bedrijfsapplicaties zo snel mogelijk te implementeren zwaar bij de keuze voor SaaS. De marktonderzoekers concluderen dat de toegenomen beschikbaarheid van steeds betere breedbandverbindingen bijdraagt aan de populariteit van SaaS.
SaaS is vooral in opmars in de markt voor kantoorapplicaties (zoals programmatuur voor tekstverwerking, spreadsheets, presentaties en e-mail) en software voor contentmanagement. De onderzoekers verwachten voor die markten een jaarlijkse verdubbeling van de groei. Die groei komt volgens de onderzoekers doordat steeds meer bedrijven overstappen op een bedrijfsmodel waarbij het internet centraal staat. Daardoor is software voor de productie van digitale content steeds belangrijker.
Gratis SaaS
De marktonderzoekers verwachten dat naast gratis webapplicaties zoals Google Apps en Adobe Buzzword, kantoortoepassingen geleverd worden via het traditionele licentiesysteem. De marktonderzoeker voorspelt dat gratis software als webdienst in 2012 een marktaandeel heeft van negen procent.
Ook in mijn optiek was SaaS al jaren een sluimerend succes en wordt het nu, dankzij bewustzijn over de voordelen, gemeengoed. Ik zet echter vraagtekens bij de stelling dat dit voornamelijk te danken is aan het feit dat schaalbare licenties voor IT-beheerders aantrekkelijk zijn. Het zijn namelijk vaak de MKB-ondernemingen die gebruik maken van SaaS-applicaties. Zij hebben voor het merendeel geen IT-beheerder in huis. Deze ondernemingen gaan voor SaaS, omdat ze geen tijd willen en kunnen investeren in het onderhoud van hun applicatieportfolio en bedrijfssystemen. Uit interne gegevens van Twinfield blijkt dat ondernemers vooral gecharmeerd zijn van de mogelijkheid die SaaS biedt om altijd en overal te kunnen werken met de nieuwste versies van software, zonder dat er lokaal beheer of onderhoud vereist is.
Nederland is een land vol kleine en middelgrote ondernemers, die open staan voor nieuwe ontwikkelingen. Het succes van SaaS is tekenend voor ons historisch bewezen talent in ondernemerschap. Maar ook in de huidige tijd is de keuze voor SaaS logisch. Nederland is tenslotte ook een land met dichtgeslibde rijbanen. De mogelijkheid om thuis of onderweg te werken is daardoor belangrijker dan ooit. De Taskforce Mobiliteitsmanagement doet dappere pogingen bedrijven zover te krijgen dat hun werknemers minder vaak of lang in de auto laten zitten. Toch wil het maar niet echt lukken. Terwijl het zo eenvoudig is. Gebruik daar waar mogelijk SaaS applicaties en richt vaker een mobiele werkplek in. Uit de auto en achter de pc. Dat vergroot de productiviteit en de motivatie van medewerkers. Zo is iedereen in zijn sas met SaaS.