Microsoft neemt de concurrentie van SaaS (Software as a Service) serieus en brengt meer van zijn applicaties uit als online-dienst. Het bedrijf voorziet eerst zijn samenwerkingssoftware SharePoint van nieuwe online-mogelijkheden.
Microsoft zegt nu echt te beginnen aan de SaaS-revolutie (software as a service). Op de SharePoint-conferentie, die deze week plaatsvindt in Seattle, onthult het bedrijf vergaande plannen. Die omvatten het omvormen van Microsofts bedrijfsapplicaties tot webservices, het uitbrengen van online-uitvoeringen van zijn desktopapplicaties en het sterk uitbreiden van zijn datacenters waar deze online-diensten draaien.
Eerst brengt Microsoft nu een online-uitvoering van mailserver Exchange, die dan bij een ict-dienstverlener of de softwareproducent zelf draait. Daarnaast rust het bedrijf SharePoint Server, zijn software voor teamwerk (collaboration), uit met nieuwe mogelijkheden voor online-gebruik.
Salesforce.com en Google
De softwarefabrikant reageert hiermee op toegenomen concurrentie van onder meer Salesforce.com en Google. Die zoekmachine biedt al kantoorapplicaties als online-dienst en heeft dat vorige week uitgebreid met een SharePoint-tegenhanger. Microsoft levert van oudsher zogeheten lokale applicaties, die dus geïnstalleerd worden en draaien op pc's.
De Windows-producent heeft al enkele toenaderingen gedaan naar het SaaS-model. Zo is applicatiepakket Office al voorzien van online-mogelijkheden, maar dat is door analisten ontvangen als een halfwas-SaaS. Voor online-delen en bewerken van documenten is nog altijd een lokale Office-installatie nodig. Microsoft is namelijk voorstander van een combinatiemodel: software omkleedt met services.