Patiënten moeten voor 1 januari 2013 toegang krijgen tot hun medische dossier en de zorgsector moet vergaande afspraken maken over de standaardisatie van gegevensuitwisseling en ict. Dat stelt de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in het rapport 'Staat van de gezondheidszorg 2011'. IGZ, onderdeel van het Ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS), stelt dat standaardisatie 'noodzakelijk' is om knelpunten in de zorginformatie-uitwisseling op te lossen. Als zorgaanbieders niet voor 1 januari 2013 overeenstemming hebben bereikt over standaarden zal de inspectie standaarden opleggen, luidt de waarschuwing.
In het rapport schrijft de inspectie: 'Zorginstellingen moeten voor 2013 aantoonbaar beleid implementeren voor verantwoorde informatie-uitwisseling tussen professionals binnen en buiten de instelling. Dit omvat ook de onbelemmerde toegang van patiënten tot hun dossiers.'
Standaarden vaststellen
Voor de standaarden wordt een termijn gesteld. De inspectie: 'Zodra veldpartijen de standaarden en kernset hebben vastgesteld, zal de inspectie deze opnemen in haar toezicht. Indien veldpartijen die standaarden en kernset niet vaststellen voor 1 januari 2013 zal de inspectie ze vaststellen.' Inspecteur-generaal voor de Gezondheidszorg, Gerrit van der Wal, doet een beroep op de minister van VWS om een commissie in te stellen die de bevoegdheid heeft om standaarden vast te stellen en door te voeren.
De inspectie stelt dat standaardisatie noodzakelijk is om medische fouten te voorkomen en zorg te verbeteren. Het schrijft: 'Voor de patiëntveiligheid is standaardisatie van de informatie-uitwisseling noodzaak. Ook als dit niet alleen met behulp van ict plaatsvindt. Dit geldt voor de inhoud, welke informatie is cruciaal voor andere hulpverleners, de terminologie en niet in de laatste plaats voor de techniek, zodat de vele verschillende systemen informatie kunnen delen.' Die argumenten worden ook gebruikt door voorstanders van de invoering van een landelijk elektronisch patiëntendossier (epd).
EPD niet door senaat
De aanbevelingen in het rapport zijn opvallend, omdat eerder een wetsvoorstel voor de invoering van het landelijk elektronisch patiëntendossier sneuvelde in de senaat. Zorgpartijen praten over een doorstart van de beschikbare infrastructuur (landelijk schakelpunt) voor uitwisseling van medische gegevens.
Het is de wereld op zijn kop dat eerst vele systemen worden geïmplementeerd en vervolgens pas de uitwisseling standaarden. Hierdoor wordt er weer veel geld verspild.
De normale weg had moeten zijn: Eisen – (Benodigde)data – Uitwisselingsformaat = standaarden – implementatie.
Het zal wel politiek zijn maar het zal in de praktijk nooit zo voorkomen dat alle instellingen dezelfde standaard gaan ontwikkelen. En dan zullen de verschillende standaarden ook afwijken in die zin dat ze niet goed op elkaar aansluiten. Dus zal er toch ingegrepen moeten worden en een standaard moeten worden gedefinieerd en moet er van alles weer worden aangepast naar die nieuwe centrale standaard. Kosten zijn dan tientallen miljoenen en duurt vele maanden langer.
En dan pas staat de deur voor een vernieuwd EPD wagenwijd open en zal het er alsnog door worden gedrukt. In principe niet verkeerd maar gezien het aantal miskleunen de overheid met ICT gemaakt heeft de laatste tijd is dit allerminst geruststellend.
Roy, ik ben het als uitgangspunt met je eens, echter daar er in de zorg al sinds jaar en dag met gesloten systemen gewerkt wordt (althans, gesloten per instelling cq. praktijk) was het eerste idee van een LSP een goede stap vooruit. Het LSP bevat namelijk geen dossiers, maar alleen informatie waar een dossier staat. De zorgaanbieder kan via het LSP een andere zorgaanbieder middels een vastgesteld uitwisselingsprotocol togang geven tot de dat aop zijn systeem. Dit als eerste stap tot toegang tot gegevens. Dat daarbij elke zorgaanbieder zelf verantwoordelijk wordt voor de databeveiliging, en dat het uitwisselingsformaat niet altijd even volledig hoefde te zijn wordt daarbij even buiten beschouwing gelaten.
Wat mij wel tot genoegen stemt is dat het IGZ ook stelt dat je als patient op vergelijkbare wijze toegang moet kunnen krijgen tot je eigen dossier. Dat was al in de analoge, papieren dossier wereld een crime, daar elke zorgverlener zijn eigen dossiers beheerde, en je daar soms zelfs voor naar de rechter moest om inzage in je dossier te krijgen.
Het is ook frappant dat IGZ nog niets vijgeeft over hoe e.e.a. dan beveiligd moet gaan worden. DigiD ? Dat heeft toch al wel bewezen zo lek als een mandje te zijn.
Misschien moet de staat maar eens goed gaan nadenken over een nationale ID Kaart met Chip er in (zoals bijv. in Singapore, Belgie en al veel andere landen een feit is), zodat je jezelf digitaal en sluitend kunt identificeren. Uitgife via de Gemeenten, gratis paslezer er bij, en uiteraard uitgegeven door een door de overheid beheerde PKI met strong security (volgens NSA Suite B bijvoorbeeld).
Hier laat de Haagse politiek weer eens zijn ware aard zien. Doordrijven van je eigen zin noemen we dat ook wel.
Het lukt niet linksom (keihard terug gekregen door de Senaat) dan maar rechtsom gaan via een of ander orgaan (de zorginspectie) dat ook iets te vertellen heeft en waar naar nu blijk genoeg ja-knikkende amtenaren zitten, kennelijk bang voor hun baas of positie?.
Het mag nu toch wel dudelij zijn dat er zeer zwaar wegende nadelen bestaan (veiligheid en privacy) waar men weer aan voorbij wil gaan!
(Denk aan de zwakke OV, diginotar en het lachwekkende simpele DigID)
Ik ben benieuwd wie elkaar allemaal hebben (toe?)gesproken in deze lobby.
Kom er maar in Den Haag…….