De bedrijfscultuur bij de centrale ict-afdeling van de politie droeg bij aan de maandenlange ict-storing die acht politiekorpsen begin 2010 trof. De organisatie werkte niet oplossingsgericht. Bovendien was de ict-omgeving complex en de beheerorganisatie gebrekkig. Dat schrijft adviesbureau Het Expertisecentrum (HEC) in een recent rapport over de ict-problemen. De storing werd veroorzaakt door het ontbreken van een belangrijk herstelprogramma bij de herinstallatie van Citrix-servers.
Van januari tot maart 2010 kampten acht korpsen in Noordoost Nederland met een computerstoring. De zesduizend medewerkers konden moeilijk inloggen en het lukte niet om met twee programma's tegelijk te werken. Ook vielen geregeld servers uit en werd Microsoft Outlook ineens in het Engels getoond. Uiteindelijk plaatste de politie extra servers en 750 stand-alone pc's om de agenten te helpen in hun dagelijkse werk.
Cruciale hotfix
Dat het belangrijke herstelprogramma, de zogenoemde hotfix, over het hoofd werd gezien, was volgens de onderzoekers de druppel die de emmer 'vol met ernstige technische en serviceproblemen' deed overlopen. 'Het was echter vooral de lange aanloop tot de systeemuitval die leidde tot interne en externe escalaties en ernstige effecten op de operatie', schrijven ze.
Het late ingrijpen heeft volgens de HEC-onderzoekers een aantal redenen. Zo was het ict-landschap te uiteenlopend, te complex en te weinig gestandaardiseerd. Specialisten konden daardoor de problemen moeilijk analyseren. Bovendien ontbraken adequate technische en functionele architecturen, iets wat belangrijk is bij een organisatie met veel personeelswisselingen.
Eigenbelang
Ook richtten de verschillende culturen en leiders binnen de 27 politiekorpsen en de vtsPN zich te veel op eigenbelang. Volgens de onderzoekers zouden zij zich meer moeten richten op verbetering van het werk en de dienstverlening door samenwerking. Soms werden afspraken niet nagekomen. Afspraken over de kwaliteit van dienstverlening ontbraken overigens vaak. Er werd niet oorzaaks- en oplossingsgericht gewerkt.
Tot slot karakteriseren de onderzoekers de dienstverlening in de getroffen korpsen in Noordoost Nederland als problematisch. Daardoor viel ernstiger falen niet meer op en leidde het niet meer tot actie. De onderzoekers concluderen dat druk vanuit de korpsen en vanuit de directie van vtsPN lange tijd geen effect had doordat actieketens en escalatieprocedures ontbraken.
Interventieteam en CIO
Het rapport van HEC is op hetzelfde moment verschenen als een evaluatie van een interne werkgroep en een rapportage van de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid. Het dagelijks bestuur van het overlegorgaan van politiekorpsbeheerders heeft zich verbaasd over de problemen bij de vtsPN. Er wordt bij vtsPN een interventieteam aangesteld om de problemen aan te pakken. Ook stelt de politie een chief information officer (cio) aan.
Nu ook Het Expertise Centrum zegt wat wij eerder gezegd hebben en de conclusies deels openbaar zijn geworden, zal er wel naar ons geluisterd worden.
Reorganiseren dat “zooitje” ICT-ers, of beter gezegd laat dit compleet extern uitbesteden, dat scheelt dan ook weer een hoop overheidsgelden.
Weet nog goed (als externe) hoe “goed” (slecht dus) het bij de ICTRO geregeld was, 75% van de ICT-ers (dwz. 3 op de 4 man) zat toen de hele dag te niksen.
Dat is een mooi staaltje van ‘hineininterpretieren’. Hoe zou de aanloop tot de systeemuitval (die leidde tot interne en externe escalaties en ernstige effecten op de operatie) voorkomen moeten hebben dat iemand – na een kwartiertje of zo – constateerde dat er nog een patch ontbrak na een Citrix-herinstallatie? Ik zie echt het verband niet.
Is het niet bovendien per definitie de aanloop die ergens toe leidt? Hoe laat een dergelijke vaststelling zich überhaupt falsifiëren? Gaat men met dit soort conclusies de organisatie nu om de oren slaan? Dat gaat wel lekker opschieten, zo.
Dit is het zoveelste voorbeeld van kapot bezuinigen. Eerst ontneem je ze alle middelen en daarna geef je ze de schuld van het niet op orde hebben van hun werk. Daarna wordt er weer een blik externen opengetrokken die voor veel geld eerst mogen zeggen dat men de zaak niet op orde heeft om vervolgens voor nog meer geld een ander systeem neerzetten.
Dat is pas zonde van het overheidsgeld!
Is hierin een aandeel te vinden van ICT- wonderkind en wizkid Jan-Kees de Jager?
Zo de heren hebben hun zegje weer gedaan…. vuil van hun bordje geveegd…. en over tot de orde van de dag.
Het zal nog wel ff sudderen daar voordat/totdat er eindelijk eens iemand komt die voldoende daadkracht krijgt om de hele zaak op te schonen….
@ reactie van gast.
dan zat jij waarschijnlijk ook tussen die 75% in want als je goed had opgelet binnen ictro dan weet je dat ictro staat voor ICT bedrijf voor de Rechtelijke Organisatie.
Ictro valt onder het ministerie justitie en niet zoals de politie onder het ministerie van BZ (Binnenlandse Zaken). de klanten van ICTRO zijn voornamelijk ZM, OM en Rechtspraak.
doe eens je huiswerk voordat je als een puber gaat lopen schreeuwen om een goed cijfer wat je niet verdient.
Als de NL politie of overheid het niet eens is met de opmerkingen van het ORT inzake de aanschaf van de Red Hat applicaties waar de NSA ( Amerikaanse inlichtingedienst) aan heeft samengwerkt kan ze reageren naar het ORT toe. Het is duidelijk dat de VTSPN de ICT van de NL politie hiermee in een gevaars zone heeft gedreven. Omdat inmiddels alle VTSPN personeel in NL het interne zwijgen hebben opgelegd gekregen, is het duidelijk dat er iets mis is. Er is niets verkeerds aan om de NL politie en overheid te waarschuwen dat de Red Hat applicaties voor de NL politie onveilig zijn. De methodiek van de NL politie en overheid om de ICT problematiek in NL te aanvechten is niet meer dan een bosbrand blussen met een plantesproeier.
@ORT: Een beetje een vaag verhaal, ik kan het niet helemaal volgen.
Het is mij ook niet duidelijk waarom men in een gevarenzone zit omdat de NSA heeft meegewerkt aan bepaalde RH applicaties. Immers met veel closed source weet je helemaal niet wat er op de achtergrond draait.