Bedrijven die ict-diensten leveren aan de overheid, krijgen binnenkort te maken met striktere leveringsvoorwaarden. Zo moeten ze gebreken aan pasopgeleverde systemen gratis verhelpen en garanderen dat ze tot vijf jaar na acceptatie onderhoud op producten en diensten verstrekken. Dat staat vermeld in de nieuwe Algemene Rijksvoorwaarden bij IT-overeenkomsten (Arbit), waar het blad Binnenlands Bestuur de hand op wist te leggen.
De overheid werkt al vier jaar aan de nieuwe leveringsvoorwaarden. Ze vervangen de oude voorwaarden, die geen rekening houden met nieuwe technologie zoals webdiensten (Software-as-a-Service). Het is onbekend wanneer de overheid de nieuwe voorwaarden officieel publiceert en wanneer ze daadwerkelijk in werking treden.
Bepalingen
De belangrijkste vernieuwingen in de Arbit hebben te maken met de ondersteuning door ict-dienstverleners. Zij worden verplicht om gebreken aan de door hen opgeleverde systemen gratis te verhelpen, zodra het euvel zich binnen een jaar na oplevering openbaart. Ook moeten ze de geleverde technologie tenminste vijf jaar onderhouden. Dat geldt ook voor oude releases van software.
Andere bepalingen pakken gunstiger uit voor de ict-bedrijven. Zo komt er een aansprakelijkheid van maximaal viermaal de opdrachtvergoeding en komt het risico van beschadiging of verlies van producten vanaf de aflevering voor rekening van de opdrachtgever. Ook moet de overheid de leverancier binnen twee weken na oplevering laten weten of hij het opgeleverde accepteert of niet.
Informeren en meedenken
Ook de aanbesteding zelf wordt duidelijker gemaakt. Leveranciers moeten verplicht informeren naar de doelstellingen en de organisatie van de opdrachtgever. De overheid gaat er als opdrachtgever vanuit dat de ict-bedrijven meedenken over de uitvoerbaarheid van de opdracht.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken is momenteel niet bereikbaar voor een verdere toelichting.
Prachtig al die positieve reacties hier.
In plaats van te kijken naar de mogelijkheden die deze voorwaarden biedt schieten we het direct af.
Ja het Rijk is niet altijd even duidelijk in haar specificaties, heeft niet altijd de juiste personen in huis om het project te dragen en is onderhevig aan politiek. Lijkt me dus een doorsnee onderneming, waar je te maken hebt met kantoorpolitiek, ontbrekende of wisselende wensen/eisen en medewerkers die eigenlijk al met hun hoofd bij zijn/haar volgende werkgever zitten.
De nieuwe voorwaarden zullen ervoor zorgen dat een leverancier geen loze beloften meer doet. Wordt alles duurder? Ik ben van mening van niet. Het voor traject zal zorgvuldiger worden uitgevoerd. Wat wil de klant nu eigenlijk? Heb ik alle benodigde informatie? Dit zijn vragen die meer belang krijgen.
Een goed uitgevoerd voortraject zal bijdragen aan een goed eindproduct.
@ Jan van Leeuwen,
Je geeft het antwoord zelf al. Als er gebruik gemaakt wordt van open source software zonder leverancier, dan gelden de nu gestelde eisen niet. De eisen zijn namelijk van toepassing op de leverancier. Geen leverancier, geen eisen. KISS-principe.
Ook open source projecten/producten kennen een supportbeleid, niets bijzonders. Zo kent PostgreSQL standaard vijf jaar support:
http://wiki.postgresql.org/wiki/PostgreSQL_Release_Support_Policy