Stapsgewijs verbeteren, dat blijft het uitgangspunt van het ict-beleid voor het UWV. Dat stelt Thijs Vervaat, die vanaf begin dit jaar als hoogste ict-baas in vaste dienst is getreden. Daarnaast moet hij zich dit jaar buigen over bezuinigingen, doordat het huidige budget van zo'n vierhonderd miljoen euro vanaf 2011 omlaag moet.
Thijs Vervaat kwam in november 2008 als interim-directeur aan boord bij UWV (Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen). Met ingang van 1 januari 2010 is hij er in vaste dienst getreden. Hij heeft de functie chief information officer (cio) en is directeur concern ICT. De vaste benoeming past in het beleid van de uitkeringsorganisatie om het aantal externe ict'ers drastisch terug te dringen. 'Er lopen nog vier ingehuurde ict-managers rond, van wie twee in de top. Die worden de komende tijd vervangen of komen eveneens in vaste dienst', zegt Vervaat.
De 'vaste' cio heeft er inmiddels ruim een jaar UWV opzitten. Hij zegt tevreden te zijn over de voortgang. Een belangrijke besluit van zijn hand is een nieuwe opzet van de ict-organisatie die afgelopen 1 oktober is gestart. Daarin hebben ook de ruim zestig CWI-automatiseerders een plek gekregen.
De ict-organisatie bestaat uit een centrale laag met twee afdelingen (ICT Services en Business Services) en een cio-staf, en een informatiemanagementlaag in tien bedrijfsonderdelen. 'Als cio heb ik te maken met de hele breedte van de informatieketen van het UWV, het informatiemanagement bij bedrijfsonderdelen en de advisering van de diverse directies en de raad van bestuur. Als concerndirecteur ben ik verantwoordelijk voor het ict-bedrijf dat de diensten uitvoert.'
Onderdelen
Bij het onderdeel Business Services van de centrale afdeling gaat het om het ontwikkelen en beheren van het applicatielandschap. Het betreft informatieanalyse, project- en informatiemanagement (rond kantoorautomatisering en de elektronische leeromgeving), het functioneel beheer en ontwerp, en het testen. Er werken zevenhonderd mensen.
Het onderdeel ICT Services houdt de infrastructuur in de lucht, is verantwoordelijk voor het change management en het aansturen van leveranciers. Ook is er een eigen ict-servicedesk. Bij dit onderdeel werken 320 man, waarvan 120 eerstelijns. Vervaat: 'ICT Services zorgt voor de interface tussen het ict-bedrijf en de bedrijfsonderdelen.'
In de tien bedrijfsonderdelen werken zo'n kleine vierhonderd specialisten op het vlak van informatiemanagement (aan de vraagzijde), zoals business consultants, analisten en procesmanagers. 'Zij inventariseren de ict-behoeften bij de bedrijfsonderdelen en verstrekken het ict-bedrijf opdrachten.'
Marktconform
In totaal werken zo'n 1500 mensen in de ict-organisatie bij het UWV, waarvan circa duizend automatiseerders (waaronder een paar honderd externe ict'ers). Onder politieke druk is het UWV bezig om het aantal inhuurkrachten terug te dringen. 'Eind 2009 hebben we ervoor gezorgd dat 75 procent van het personeelbestand uit eigen mensen bestaat', zegt Vervaat.
'In 2010 gaan we verder met het terugdringen van inhuurkrachten. Maar het is nu lastig een nieuwe doelstelling te formuleren voor de verhouding intern/extern. We moeten het projectenportfolio nog exact vaststellen en de volumes daarvan en de vraag welke deskundigheid wij daarvoor in huis hebben of moeten halen van de markt.'
De meeste inhuurkrachten werken bij Business Services. De vacatures zijn dan ook vooral gericht op ervaren projectmanagers en functioneel ontwerpers. Ook zoekt het UWV nog contractmanagers. Vervaat wil het misverstand uit de weg ruimen dat het UWV ict'ers te weinig zou betalen. 'Wij hanteren een marktconcurrerend salaris. Wel is het zo dat de secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden anders zijn dan die van marktpartijen. Een auto van de zaak heeft het UWV niet. Daar staat tegenover dat het inhoudelijk een interessante ict-omgeving is, waarin automatiseerders werken.'
Bezuinigen
Dit jaar wil Vervaat het beleid doorzetten zoals hij dat in november 2008, toen hij aan boord kwam, is begonnen. 'Ik ben tevreden over de voortgang. Op papier is zo'n nieuwe ict-organisatie een goed verhaal, maar het moet zich nog in de praktijk bewijzen. Mijn indruk is al wel dat de samenwerking is verbeterd.'
Wel staat hem een bezuinigingsoperatie te wachten. UWV was in 2009 zo'n vierhonderd miljoen euro kwijt aan projecten en reguliere dienstverlening. In 2010 beschikt de uitvoeringsorganisatie weliswaar over hetzelfde budget, maar ook het UWV ontkomt vanaf 2011 niet aan de door de rijksoverheid breed opgelegde bezuinigingen van naar schatting 25 procent. 'Ook op ict-gebied zullen we moeten inleveren. In de eerste helft van 2010 bekijk ik waar we kunnen bezuinigen.'
CWI
Vervaat kreeg in 2009 op ict-gebied ook te maken met de integratie van het CWI in de divisie Werk van UWV. Wat vroeger een CWI-kantoor was is nu een kantoor van het UWV Werkbedrijf. De integratie met de ict-omgeving van het CWI is soepeltjes verlopen, vindt Vervaat. Het integreren van de infrastructuur was geen moeilijke klus omdat zowel UWV als het CWI gebruikmaken van de datacenterdiensten van IBM.
Wel wijst Vervaat erop dat er met de invoeging van de arbeidsbureaus van het CWI veel locaties zijn bijgekomen. 'Bij het optuigen van een gemeenschappelijk netwerk moest daarmee wel rekening worden gehouden. 'Ook het aansluiten van de applicatielandschappen gaf geen complicaties, omdat de bedrijfssystemen voor de primaire processen van het CWI zijn behouden. 'De meest ingrijpende klus was het samenvoegen van de kantoorautomatisering. Daar moest onder de motorkap nog wel flink worden gesleuteld.'
Hij ziet voor de overgekomen automatiseerders, – zeventien CWI-automatiseerders naar het centrale ICT-bedrijf en zo'n 45 naar informatiemanagement van het UWV Werkbedrijf -, louter voordelen in de fusie met het UWV. 'We bundelen de kennis en kunde van de ict'ers van het UWV en CWI. En voor CWI-automatiseerders betekent de overgang dat zij bredere loopbaanmogelijkheden hebben nu het UWV-deel erbij is gekomen.'
Het is leuk dat hier de indruk gewekt wordt dat de verhouding externen/internen op 25%/75% ligt,
maar als werknemer bij het UWV/ICT weet ik dat het probleem bij de externen was dat dit eind 2009 nog op een stevige 42% a 48% lag.
Er zijn zelfs gevallen bekend binnen het UWV waarbij het zo is dat Interne werknemers, werknemers verhuren aan het UWV.
U kunt begrijpen dat dit zorgt voor een aantal belangenverstrengelinegen bij terugdringen van het aantal externen (tussen de €90 en €150 per uur).
Daarnaast is er nog het feit dat externen die weten dat ze de organisatie mogen verlaten vaak de opgedane kennis meenemen, en in hun eigen belang er wel voor te passen te veel kennis te delen.
Het doet mij denken aan het Amerikaanse model waar veel mensen bang zijn hun kennis te delen daar ze dan overbodig bevonden kunnen worden.
Helaas heb ik mij hier niet aangemeld met mijn eigen naam, daar ik niet zit te wachten op eventuele consequenties.
Zullen we wedden dat de heer Vervaat zijn opdracht gewoon keurig waar maakt?
Als er stapsgewijs meer BANEN gecreeerd konden worden, zodat er stapgewijs meer MENSEN aan het WERK zouden kunnen gaan, hadden we met zijn allen MINDER LAST van de UWV ellende zoals ie er nu bij ligt toch?
Wie weet zijn die UWV systemen gewoon te zwaar belast door een te hoog aantal werkelozen in dit land
Of is dit een beetje te structurele oplossing?