Na een dagenlange speurtocht door ruim 250 medewerkers is de oorzaak van de computerstoring bij acht politiekorpsen in Noord-Oost Nederland achterhaald. Bij onderhoud in een datacentrum van de politie blijkt een belangrijk reparatieprogramma niet te zijn geplaatst. Daardoor liepen servers in het datacentrum 'langzaam vast', meldt coördinerend korpschef Pieter Jaap Aalbersberg. Het probleem is inmiddels gedeeltelijk verholpen, maar er zijn nog regelmatig andere storingen.
'We zijn weer een stap verder, maar zijn er nog niet', zegt Aalbersberg van het korps IJsselland op de website van zijn organisatie. De helft van de ongeveer zesduizend gebruikers kunnen inloggen en het systeem blijft stabiel. 15 procent van de gebruikers die kunnen inloggen, ondervindt echter nog steeds problemen.
Plan
Bij de speurtocht waren ruim honderd mensen van de acht getroffen politiekorpsen en 150 medewerkers van vtsPN, de ict-afdeling van alle Nederlandse politiekorpsen, betrokken. De organisaties werken sinds het weekend aan een plan om de oplossing verder te implementeren, zodat de systemen weer op normale piekbelasting van zesduizend gebruikers functioneren.
Het plan voorziet erin dat vanaf maandagmiddag 1 februari het aantal gebruikers op de systemen kan worden verhoogd. Pas in de tweede week van februari zouden alle gebruikers weer toegang tot de systemen hebben.
Traag
Acht korpsen in Noord-Oost Nederland kampen sinds woensdag 20 januari 2010 met een traag computersysteem. Het betreft het in 2009 landelijk ingevoerde registratiesysteem Basisvoorziening Handhaving (BVH). Hierin worden meldingen geregistreerd, aangiftes verwerkt en incidenten afgehandeld. Het nieuwe systeem moet het voor de korpsen makkelijker maken om informatie met elkaar te delen. Eerder constateerden veel medewerkers structurele problemen met de invoering en werking van het systeem.
OK nog 1x dan…
@vtsPN’er “Ik begrijp uit jou geschreven verhalen alhier, waarom jij een “ex vtsPN’er” bent!”
Ten eerste moet hier jou met een w worden geschreven; jouw dus. Je zult wel een goed ICT’er zijn, want die zijn i.h.a. niet zo sterk in het geschrevene 🙂
Ten tweede zou je wellicht de reden willen weten, waarom het ‘ex’ is. Door dit niet verder toe te lichten is het een inhoudsloze reactie geworden en suggereert het iets, wat dan ook, waarvan ik op voorhand kan aangeven dat het bezijden de waarheid is.
Kortom: suggereer maar.
Ik reageer niet meer, succes.
@ex vtsPN:’Ten eerste moet hier jou met een w worden geschreven; jouw dus. Je zult wel een goed ICT’er zijn, want die zijn i.h.a. niet zo sterk in het geschrevene :-)’
Voor jou geldt rechtevenredig het omgekeerde? 😉
Verder begrijp ik niet zo goed waarom je duidelijk wil maken dat je bij die club vandaan komt. Je wordt daardoor niet zo snel serieus genomen.
On topic: dat een verstoring vanaf 20 januari nu nog steeds niet is opgelost, is wel de grootste schande voor het IT bedrijf van de Politie die ooit is vertoond. Hoe complex ook. En dat er geen snelle en goede workaround voorhanden is, is echt een aanfluiting.
Het gehele VTSPN systeen is lek. Deze heeft de belangstelling van de buitenlandse inlichtingen oficieren welke in Nederland undercorver werken getrokken. Alle computers van de Nederlandse politie zijn aangesloten op één en de zelfde gateway. Daarbij zijn buitenlandse inlichtingen diensten zeer nieuwsgierig welke terreur verdachten dan wel vermoedelijke terreur verdachten in Nederlandse politie computers (ook van de RIE) staan vermeld. Dit komt omdat Nederland veels te snel terreur verdachten van eigen bodem laten lopen. Buitenlandse inlichtingen diensten hebben graag deze informatie omdat deze bruikbaar kan zijn voor hun eigen dienst, een hack, omkoping of social enginering is hierbij niet uitgesloten.