De gezamenlijke ict-afdeling van de Nederlandse politiekorpsen vtsPN heeft vanaf 1 november 2009 een inhuurloket dat de inhuur van externe ict'ers verzorgt. Het loket is een van de maatregelen die de politie heeft genomen om het aantal externen bij de organisatie terug te dringen.
VtsPN (Voorziening tot samenwerking Politie Nederland) probeert sinds 2008 het aantal externen te verminderen. Sinds juli 2009 coördineert de werkgroep Externenbeleid deze opdracht. Deze werkgroep paste het proces aan bij vtsPN om externen in te huren. Een van de maatregelen die de werkgroep nam is om een inhuurloket op te zetten.
Als een projectleider van vtsPN het nodig vindt om een externe ict'er in te huren, legt hij een aanvraag neer bij de manager. Zodra die de aanvraag positief beoordeelt, stelt de afdeling Personeelszaken vast of de gevraagde competenties niet elders al in huis zijn. Zo niet, dan volgt een positief advies aan de directie en krijgt het centrale inhuurloket de opdracht tot uitvoer van het verdere proces van contracten en de bewaking van de aantallen en de kwaliteit van externen.
Inhuurstop
De eerste maatregel die de werkgroep nam, is een inhuurstop voor externe medewerkers vanaf 1 juli 2009. Ook zijn de systemen waarin de externen worden geregistreerd verbeterd. Eerder was voor de politie-organisatie niet op een coördinerende plek helder wie was ingehuurd en waar deze was ingehuurd. Nu is er een dashboard waarmee voor iedereen continu duidelijk is hoeveel externen momenteel bij de organisatie werken.
VtsPN werkt eraan om het aantal externe ict'ers terug te dringen. Het doel is om in 2010 maandelijks nog 375 ict'ers in te huren. In 2009 zijn dat er gemiddeld nog 486 ict'ers per maand.
Voor MCSE’ers die willen solliciteren: bij vtsPN werken ze met Redhat Linux.
@ Mario
Beetje kort door de bocht. Er wordt ook gewerkt met Windows, VMS (legacy) en nog enkele exoten.
Dus genoeg voor elk wat wils.
@ex vtsPN,
Ze hebben net 500 Redhat linux licenties aangeschaft. En Politie Nederland geeft open source voorrang.
Dus kunnen we ook spreken van Windows legacy
blijft toch een zorgenkindje voor ze die externe inhuur. Misschien moeten ze eens stoppen met peanuts te betalen aan monkeys! Heb er een tijd rond gelopen en dan kon je je ogen uitkijken aan de geweldige expertise en communicatieve vaardigheden van de lokale ondersteuning. Laat staan van de kwaliteit van de centrale helpdesk. Mijn werkgever heeft er goed van geboerd daar niet van. En open source wordt het zoveelste project waarmee men de korpsleiding probeert te sussen. “open source = gratis” holladiejee!
@ loewie
Ben jij soms AFM uit Z?
Helemaal eens overigens.
Groet,
Drs G (jeweetwel, als jij AFM tenminste bent)
@ ex vtspn’er
ik ben niet afm uit z. Heb gezeten bij de zuidelijkste van de zuidelijke 6
@Mario,
Zo…, 500 Linux lic. op 26000+ Citrix/Windows based werkplekken, x aantal Twin RC’s in NL met honderden W2K3, Open VMS en HP UX based servers is een een uitbreding maar om dan Windows Legacy te noemen dan heb je niet helemaal begrepen. BTW Overheids beleid is: Open source tenzij.
Die tenzij is over het algemeen in dit soort complexe omgevingingen redelijk eenvoudig in te vullen.