Ict'ers kiezen niet voor een baan bij het UWV omdat de uitkeringsinstantie hen te weinig salaris biedt. 'We ervaren dat de markt voor ict'ers nog steeds lastig is door het verschil in arbeidsvoorwaarden en de aarzeling van mensen om over te stappen', zegt een woordvoerder van de uitkeringinstantie. De uitkeringsinstantie wil het aantal externe ict'ers vervangen door personeel in vaste dienst. Dat lukt echter maar moeizaam.
De uitkeringsinstantie heeft zich ten doel gesteld het aantal externen dat wordt ingehuurd door de ict-afdeling terug te brengen naar 15 procent. Dat zou aan het eind van dit jaar gebeurd moeten zijn. De organisatie verwacht echter dat aan het einde van het jaar nog 25 procent van de ict'ers ingehuurd is. Wanneer de doelstelling van 85 procent eigen personeel wel gehaald wordt, kan de uitkeringsinstantie niet zeggen. 'Daarbij zijn we afhankelijk van het succes van de werving', aldus de woordvoerder.
UWV zoekt vooral ervaren ict'ers. 'Het betreft vooral senior projectmanagers, senior ontwerpers en senior contractmanagers. De wens is om nog dit jaar enkele tientallen ervaren ict'ers aan te trekken', zegt de woordvoerder.
Mislukken
Het UWV wilde het aantal externe ict'ers terug brengen na het mislukken van de implementatie van een nieuw systeem voor de Wia, de opvolger van de Wet Arbeidsongeschiktheid (WAO). Het project mislukte doordat de instantie te afhankelijk is van inhuurkrachten, stelden minister Donner en de leden van de vaste Kamercommissie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Het aantal externen bij de organisatie is hoog, doordat de organisatie in 2002 tot stand kwam uit de samenvoeging van vijftien verschillende uitvoeringsinstanties. 'De meesten hadden hun ict-systemen ondergebracht bij diverse leveranciers en verschillende rekencentra. De kennis binnenhuis was daardoor onvoldoende', aldus Donner.
De minister vindt de instantie te afhankelijk van uitbesteders. 'Er is een blinde vlek op dat punt. De organisatie dacht dat die situatie kon worden verholpen door inhuurkrachten. Daarvan is nu echter toch besloten dat het niet werkt.'
Debacle
Het Wia-project, waarbij automatiseerder Logica ruim 2,5 jaar bouwde aan een ict-systeem dat de opvolger van de WAO in goede banen moest leiden, werd half juni 2008 definitief stilgelegd. De kosten waren toen opgelopen tot 89,6 miljoen euro.
Minister Donner van Sociale Zaken schreef op 17 juni 2008 in een brief aan de Tweede Kamer dat doorgaan met het project ‘steeds hogere kosten met zich zou meebrengen, zonder dat het resultaat daarmee zou worden zekergesteld'. De 'risicobeheersende maatregelen' hadden namelijk 'onvoldoende gewerkt' en het ambitieniveau lag volgens externe onderzoekers te hoog. Hierdoor werd het project 'te complex en technisch en financieel onbeheersbaar'.
Het UWV verklaarde aan Computable het mislukken van het Wia-project juist aan de vele wetswijzigingen waarmee de organisatie te maken kreeg. De door Computable gesproken ict'ers die bij het project betrokken waren, legden de schuld bij de niet-onafhankelijke projectaansturing, te krappe budgetten en het ontbreken van goede specificaties.
Overigens koos UWV in 2005 uit tijdsoverwegingen voor maatwerk in plaats van een standaardoplossing. De instantie hoopt reeds gebouwde onderdelen van het systeem te hergebruiken, om zo de financiële schade te beperken.
Het najaar van 2008 was voor UWV een herbezinningsperiode. De organisatie keek onder meer naar de herbruikbaarheid van de opgeleverde producten (slechts vier procent) en naar een noodvoorziening (die nog vijf jaar kan worden gebruikt).
@ Dirk
Naast de extra kosten die KeevanderBoom schetst, is er nog iets anders wat niet helemaal klopt in je verhaal. De personeelskosten van een medewerker berekenen is niet simpel het salaris x 12 + vakantiegeld. Wil je de werkelijke kosten weten, zal je de totaalsom maal 1.8 moeten doen. Dat zijn de werkelijke kosten per mederwerker voor een bedrijf.
@KeesvdBoom
Je draagt een aantal goede punten aan maar niet alle kosten die je noemt zitten in het uurtarief van een externe medewerker verwerkt.
De extern ingehuurde ICT-er:
* zal toch ook van een werkplek voorzien moet worden.
* zal ook aangestuurd moeten worden (mogelijk minder uitgebreid maar toch …)
* zal (door het UWV) van hardware voorzien worden als hij bij het UWV op lokatie aan de slag gaat.
Wat een programmeur extern inhuren op dit moment kost weet ik niet, maar een beheerder kost toch al snel > 110 euro, ook bij een grote partij.
@KeesvdBoom/@nog een gast
Beste Kees en naamloze, je (@nog een gast) reageert zonder e.e.a. na te kijken en na te rekenen. 3400 (het max van schaal 9) * 12 levert 41000 op. Dat is een stuk minder op dan 50.000 er is dus een opslag meegenomen.
Die werkplek, aansturing en hardware wordt door een externe of door een vaste kracht evengoed ingenomen.
Reiskosten is afhankelijk van het contract vaak een losse post, dus kan weggestreept in de vergelijking.
De afstemming en administratieve afwerking met de externe partij kost extra tijd; inwerken ook.
De belangrijkste waarde de kennis van het bedrijf is niet verdisconteerd, maar is minstens zo belangrijk.
Ik wil hier nogmaals benadrukken, dat het hier helemaal niet gaat om het salaris van de ICT-er bij het UWV. Het gaat volgens het UWV om het halen van percentages en dan het liefst voor zo weinig mogelijk geld. Het halen van die 15% is een doel op zich geworden. Het werkelijke probleem is desintegratie en het niet hebben van een IT-strategie of -beleid. Het management is verworden tot een stel inhoudsloze percentagehalers, die straks zullen claimen: “We hebben het goed gedaan! Zie daar: 85% van de ICT-ers zit intern! Mag ik ff vangen?” Opgelost is er niks, behalve ons geld.
Ik onderschrijf dat wat DeKenner zegt volledig. Het gaat meer om politiek dan om inhoud. We moeten niet discussi?ren over hoeveel duurder een externe ICT-er is t.o.v. een interne of hoeveel productiever die zou zijn. Dat is namelijk helemaal niet de issue! De issue is dat er op politiek niveau conclusies worden getrokken op basis van sigarendoossommetjes.
Donner: Waarom ging het zo mis UWV?
UWV: Nou, wij moesten te veel mensen van buiten halen en daardoor hadden we geen grip meer op de ICT-organisatie.
Donner: Hoeveel procent zou er intern moeten zitten dan?
UWV: 85% ?
Donner: Zorg daarvoor!
Het UWV faalt volkomen in de probleemanalyse en nu discussi?ren wij over de salarissen van de ICT-ers die het UWV binnen wil halen. Wat een onzinnige discussie is. Wie o wie heeft die 15% bedacht en waarop was dat gebaseerd?
@Whizzle,
Je hebt volkomen gelijk. Ik ken die tent redelijk goed, een arrogante organisatie met arrogante managers c.q. medewerkers. Want verstand van zaken hebben ze niet, strategie ontbreekt.
Tot een jaar gelden moesten veel werk verzetten, met alle gevolgen van dien. Persoonlijk vind ik dat deze organisatie onder loep genomen te worden; naar het beleid, discriminatie, integriteit en strategie.
Dus waar gaat het nog om bij UWV?
Met een uitzondering van een aantal jaren bij een overheidsorganisatie (valt onder Binnenlandse Zaken) heb ik mijn gedurende mijn hele carriere voor commerciele bedrijven gewerkt. Ondanks het werk “wat toe doet” (zie al de spotjes van werken bij het rijk) heb ik – zoals vele anderen – toch besloten om deze instantie te verlaten.
De lage salaris was een van de oorzaken, maar achteraf bekeken was dit niet doorslaggevend. Wat niet klopte heb ik voor mezelf zo verwoordt: “Overheid investeert liever in middelen dan in mensen” Middelen in de zin van projecten, faciliteiten, processen en boekwerken van afspraken. In mijn ervaring voor het “regelen” van iets had het optuigen van een disproportioneel apparaat (compleet met de genoemde middelen) vaker de voorkeur dan gebruik maken van afspraken met eigen werknemers en ze conform de extra werk te belonen.
Deze technocratische aanpak zorgt voor de perceptie dat onzinnige projecten voor tonnen of meer eerder doorgang vinden, dan hier een daar de interne mensen met een schaaltje hoger of een extra opleiding te belonen.
Toegegeven, deze houding van overheidsmanagers zal meer met de krampachtige arbeidsverhoudingen in Nederland te maken hebben, dan het niet herkennen van deze kromme situatie aan de kant van IT en HRM managers.
Misschien moet de UWV toch maar de moed opbrengen en 10% minder in heilloze projecten steken. Investeer deze besparing in de beloning van eigen mensen, en zie maar wat nog aan externe aanvulling nodig is.
@VACATURES BIJ UWV, SOLLICITEER NU!, 25-10-2009 12:03
Het CRF keurmerk Topwerkgevers is gewoon te koop via een uiterst commerciele club. Is uiteraard geen serieus keurmerk.
Ik wens het UWV echter alle succes bij haar werving!
Wat een huilverhaal. Als je solliciteert bij het UWV (en niet voor een lullig baantje van 13 in een dozijn) krijg je niet eens antwoord. Volgens mij ligt het probleem bij het UWV zelf.
Ik heb bij het begin van de wervingscampagne gesolliciteerd bij het UWV. Op dat moment had ik er een jaar gedetacheerd gezeten, en kende een aantal applicaties goed, zowel technisch als functioneel.
Ik verwachtte snel voor een gesprek te worden opgeroepen. Maar 4 weken later kreeg ik een kort briefje: de vacature was ‘on hold’ gezet.
Dat was een aperte leugen, het hele kantoor in Westpoort hing vol met wervingsaffiches.
Het zal wel weer mijn geboortedatum geweest zijn. Het UWV is, als zoveel werkgevers, bang om een 50+er in te huren.
@afgewezen
Ik ben zelf (pas) 37, maar vind dit wel enorm schandalig. UWV = Overheid. Overheid ligt continu slap te l*llen over het aan het werken krijgen en houden van ‘ouderen’. Heel actueel, gezien de latere pensioenleeftijd (65 -> 67). Des te triester te zien dat juist diezelfde overheid verzuimt het goede voorbeeld te geven.