De gemeente Schijndel blijkt zich te hebben teruggetrokken uit het ict-samenwerkingsverband met vijf andere Brabantse gemeenten. Het gemeentebestuur heeft na een jaar geconcludeerd dat de samenwerking niet goed aansluit op het lokale beleid. Najaar 2008 haakte Boxtel ook al af. Het overgebleven vijftal bestaat uit Haaren, Landerd, Maasdonk, Sint-Michielsgestel en Sint-Oedenrode.
In maart 2008 sloten de toen nog zeven Brabantse gemeenten een intentieverklaring om ict-zaken zoveel mogelijk zaken samen aan te pakken. Samen met Egem iTeams werd een haalbaarheidsstudie verricht. Boxtel haakte echter af door de grote verschillen in werkwijze. Nu, ruim een jaar later, gaat ook Schijndel weer haar eigen weg.
De gemeente kon zich uiteindelijk niet vinden in de wens van de andere gemeenten om al het personeel, belast met een specifiek proces, op één locatie in de regio bijeen te plaatsen. Schijndel pleitte juist voor het inrichten van een centraal kenniscentrum rondom een specifieke applicatie binnen één van de samenwerkende gemeenten. Dit was ook het advies van EGEM-i, maar vond bij de andere gemeenten geen weerklank. Volgens de gemeente Schijndel zorgt de door de andere gemeenten gewenste optie tot onrust en weerstand onder het personeel, en zou dit de realisatie van de samenwerking onnodig vertragen.
Minder kwetsbaar
Voor de overige vijf gemeenten zal de samenwerking naar verwachting in januari 2012 feitelijk tot stand zijn gebracht. Doel is één samenwerkingsverband voor ict-beleid en -beheer, en één beleid op het terrein van de digitale informatievoorziening en elektronische dienstverlening. Daardoor tracht het vijftal minder kwetsbaar te worden op ict-gebied en een betere kwaliteit van de dienstverlening te realiseren. Ook verwachten ze via de coöperatie op een efficiëntere manier nieuwe ict-ontwikkelingen uit te voeren en op de meerkosten te kunnen besparen.
Je vraagt je toch af, of de samenwerking (en dus kostenbesparing en procesvereenvoudiging) niet van bovenaf door hogere overheden kan worden opgelegd.
Who the f…. is Schijndel.
Als ‘onrust en weerstand’ de belangrijkste reden is geweest hebben die vijf gemeenten nog een lange weg te gaan. Door toepassen van verandermanagement kunnen zelfs complexe langdurige projecten succesvol worden. De kern is: betrek alle stakeholders. Maak helder dat er ‘pijn’ is, dus urgentie.
Enkele jaren geleden waren er nog 451 eilandjes in Nederland. Gelukkig kiezen steeds meer gemeenten voor samenwerking. Dat leidt tot kostenbesparing door delen van menskracht, kennis en infrastructuur. Sterkte, daar in Brabant!
@gast 08-06-2009 13:09
Wat ben jij een enorme matennaaier zeg om iemands anonimiteit te schenden. Een laffe streek! Ik roep de moderator bij deze op de bewuste reactie te verwijderen. De anonimiteit moet gewaarborgd blijven!
@ nike: dit is schijndel: http://www.youtube.com/watch?v=M0IeAUW1H40
@ gast: wel laf om anoniem ongedocumenteerde beweringen rond te strooien.
en wat Boxtel betreft: die hebben een handje van verkeerde beslissingen nemen. Daar moeten ze het advies van Sven Tostwen maar eens goed doorlezen.
Als EGEM-i werkelijk met een advies is gekomen zoals in dit artikel beweerd wordt dan denk ik dat ze die club ook maar beter naar huis kunnen sturen.
Vaak blijkt dat verschillende informatiesystemen op verschillende manieren een interface met elkaar hebben. Uit ervaring weet ik inmiddels dat het beter is om alle kennis dicht bij elkaar te hebben zodat er snel gecommuniceerd kan worden.
@Jan:
“Schijndel pleitte juist voor het inrichten van een centraal kenniscentrum rondom een specifieke applicatie binnen ??n van de samenwerkende gemeenten. Dit was ook het advies van EGEM-i.”
Iedere gemeente krijgt dus een applicatie toegewezen waardoor de kennis heel dicht bij elkaar is. De overige gemeenten kunnen bij de kennisgemeente terecht voor hulp.
De andere gemeenten willen dus een reorganisatie van mensen. Alle medewerkers met kennis van een applicatie worden ergens anders ondergebracht. Als je weet dat sommige medewerkers bij een gemeente 15 minuten reistijd het maximum vinden, dan moet je ze niet gaan vragen om alle medewerkers met kennis van een applicatie op 1 punt te zetten en mogelijk 45 minuten reistijd te geven. Dan geeft dat onrust, en raak je die kennis ook kwijt.