Bij de bouw van het ict-systeem voor de Wia heeft ict-dienstverlener Logica geen misbruik gemaakt van de gebrekkige kennis binnen uitkeringsinstantie UWV. Dat zegt minister Donner als reactie op uitspraken van Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt (SP).
Dienstverlener Logica heeft bij de bouw van het ict-systeem voor de Wia geen misbruik gemaakt van het gebrek aan kennis bij uitkeringsinstantie UWV. Dat zegt minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in een commissievergadering van de Tweede Kamer.
Het Wia-project, waarbij Logica ruim 2,5 jaar bouwde aan een ict-systeem dat de opvolger van de WAO in goede banen moest leiden, werd half juni 2008 definitief stilgelegd. De kosten bedroegen inmiddels 89,6 miljoen euro.
Misbruik
De minister reageert daarmee op uitspraken van Tweede Kamerlid Paul Ulenbelt (SP). Die is van mening dat Logica wel degelijk misbruik maakte van de onwetendheid bij de uitkeringsinstantie. Ulebelt vraagt zich bovendien af of de dienstverlener iets aan het project verdient of dat het bedrijf gaat bijdragen aan het verlies van tenminste 89 miljoen euro.
Volgens Donner is de opdracht uitgevoerd conform de contracten met Logica. Hij onderstreept daarmee de conclusie van de Inspectie Werk en Inkomen, die de voortgangsrapportages van het ict-project voor de minister beoordeelt. De minister zegt dat er steeds transparant is gecommuniceerd over de voortgang. "Het betreft een ambitieus nieuw project. Zodra de eerste vertragingen werden geconstateerd, gingen er direct alarmbellen af en is onderzoek gestart naar wat is fout gegaan en waar de vertragingen zaten", aldus Donner.
Externe medewerkers
De leden van de parlementaire commissie en de minister zijn het er over eens dat de gebrekkige kennis bij de uitkeringsinstantie voornamelijk te wijten is aan het grote aantal externe medewerkers. "De kennis binnenshuis was daardoor onvoldoende", aldus Donner.
Om dit in de toekomst te voorkomen, heeft UWV er al enige tijd geleden voor gekozen om honderdzestig nieuwe ict'ers te werven.
Debacle
Het Wia-project, waarbij automatiseerder Logica ruim 2,5 jaar bouwde aan een ict-systeem dat de opvolger van de WAO in goede banen moest leiden, werd half juni 2008 definitief stilgelegd. De kosten bedroegen inmiddels 89,6 miljoen euro.
Minister Donner van Sociale Zaken schreef op 17 juni 2008 in een brief aan de Tweede Kamer dat doorgaan met het project ‘steeds hogere kosten met zich zou meebrengen, zonder dat het resultaat daarmee zou worden zeker gesteld'. De 'risicobeheersende maatregelen' hadden namelijk 'onvoldoende gewerkt' en het ambitieniveau lag volgens externe onderzoekers te hoog. Hierdoor werd het project 'te complex en technisch en financieel onbeheersbaar'.
Naar aanleiding van eerdere berichten in Computable over het mislukte Wia-project, weet de uitkeringsinstantie de problemen juist aan de vele wetswijzigingen waarmee de organisatie te maken kreeg. De door Computable gesproken ict'ers die bij het project betrokken waren, legden de schuld bij de niet-onafhankelijke projectaansturing, te krappe budgetten en het ontbreken van goede specificaties.
Overigens koos UWV in 2005 uit tijdsoverwegingen voor maatwerk in plaats van een standaardoplossing. De instantie hoopt reeds gebouwde onderdelen van het systeem te hergebruiken, om zo de financiële schade te beperken.
Het najaar van 2008 was voor UWV een herbezinningsperiode. De organisatie keek onder meer naar de herbruikbaarheid van de opgeleverde producten (slechts vier procent) en naar de inzet van de noodvoorziening (kan nog vijf jaar worden gebruikt).
Zodra er projecten lopen bij de overheid, is het altijd makkelijk ‘cashen’, meerdere malen heb ik het zelf ervaren. De opdrachtgever beschikt meestal over een ‘eindeloos’ potje met geld voor dergelijke projecten maar is dusdanig aan regeltjes en politiek spel gebonden dat deadline op deadline niet gehaald wordt.
Een mooi voorbeeld is natuurlijk het voorbeeld van: wat de opdrachtgever wilde (auto met motor en vier wielen), en wat uiteindelijk opgeleverd is geworden (brommer zonder motor op drie wielen).
Ze klooien maar overal wat aan, tis makkelijk factureren want wie controleert de overheid!
“Het betreft een ambitieus nieuw project. Zodra de eerste vertragingen werden geconstateerd, gingen er direct alarmbellen af en is onderzoek gestart naar wat is fout gegaan en waar de vertragingen zaten”, aldus Donner.
De geluidloze alarmbel, wie kent hem niet? Terwijl de techniek moord en brand schreeuwt over verkeerde keuzes, bedekt ‘het management’ alles met de mantel der liefde. Ik werk dagelijks met dat soort amateurs, ze maken mijn vak kapot en rekenen ook nog eens de hoofdprijs voor hun diensten.
Wanneer leert de overheid nu eens dat je ICT projecten over moet laten aan de echte vakman/vrouw?