Minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat maakt zich geen zorgen over de gang van zaken rond de nieuwbouw van het verkeersleidingssysteem van Prorail. Dat schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Daaruit blijkt ook dat de vervanging van Atos Origin als bouwer zes maanden én 3,5 miljoen euro kost.
Minister Eurlings beantwoordt in zijn brief vragen die de Tweede Kamerleden Roemer (SP) en Koopmans (CDA) hadden gesteld over de nieuwbouw van het verkeersleidingsysteem bij ProRail, naar aanleiding van berichtgeving in Computable. Daarin stond dat contractant Atos Origin zich had teruggetrokken als bouwer in de eerste fase van de ontwikkeling van het nieuwe verkeersleidingssysteem van ProRail. Dit zou tot een schadepost van vijf miljoen euro hebben geleid.
Volgens Eurlings is er geen sprake van contractbreuk. Hij schrijft: "ProRail heeft een raamcontract afgesloten met Atos Origin om bepaalde onderdelen van het verkeersleidingsysteem te vervangen. ProRail heeft besloten om geen opdrachten meer aan Atos Origin te verstrekken.In eigen beheer zal ProRail nu een aantal componenten bouwen. Hiervoor zal ProRail gebruikmaken van kennis die inmiddels in eigen huis is en externe leveranciers inhuren. Ik vind het een goed idee dat ProRail hierbij eigen opgebouwde expertise inzet en deze zonodig aanvult met externe inhuur voor softwarebouw. "
Schadepost van 3,5 miljoen euro
De bewindsman schrijft verder dat de schadepost voor Prorail geen vijf miljoen euro bedraagt, maar 3,5 miljoen euro. Deze kosten bestaan onder meer uit opgelopen vertraging van de opdrachten en het opbouwen van een nieuw ontwikkelteam (zowel intern ProRail als externe leveranciers). Atos Origin heeft de verstrekte deelopdrachten wel uitgevoerd, maar krijgt geen vervolgopdrachten meer tegen het in het raamcontract overeengekomen tarief.
In eerdere berichtgeving meldde Computable al dat er een tarievenstrijd was ontstaan. Atos Origin had zich met een laag bod (1,7 miljoen euro) ingekocht, maar zou door interne misrekeningen financieel helemaal leeg lopen op de uitvoering van het contract.
Eurlings onkent dat zijn departement zich pas met de ict van ProRail bemoeit als de problemen die onstaan, de continuïteit en de veiligheid van het spoorverkeer in gevaar brengen. De minister stelt dat hij de voortgang en uitvoering van projecten volgt via kwartaalrapportages. "In het kader van outputsturing richt ik mij op indicatoren als beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de spoorinfrastructuur. Als de prestaties achterblijven dan zal ik nader overleg voeren met ProRail. Het is aan ProRail om invulling te geven aan de wijze waarop de prestaties bereikt worden."
Geen gevolgen voor treinverkeer
Verder wijst de minister erop dat volgens ProRail de vervanging van componenten van het verkeersleidingsysteem geen directe gevolgen hebben voor het treinverkeer. Het nieuwbouwproject vervangt op middellange termijn bestaande componenten van het huidige verkeersleidingssysteem.
"Zolang het nieuwe onderdeel niet gereed is, blijft het bestaande onderdeel operationeel. ProRail is verantwoordelijk voor de ict-systemen. De ingezette maatregelen zijn voor mij vooralsnog voldoende waarborg voor tijdige oplevering", aldus minister Eurlings.