730.000 digitale belastingaangiftes die zijn ingediend bij de Belastingdienst zijn door een fout in het computersysteem van de fiscus onbruikbaar geworden. Staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) gaat het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn reorganiseren.
Door een fout in de computersystemen van de fiscus zijn 730.000 belastingaangiften onbruikbaar geworden. Mensen die al aangifte hebben gedaan krijgen een brief waarin hen wordt gevraagd opnieuw aangifte te doen van de inkomstenbelasting.
Naar aanleiding van de fouten bij de Belastingdienst zegt Staatssecretaris De Jager van Financiën het automatiseringscentrum van de Belastingdienst in Apeldoorn te gaan reorganiseren. De Jager wil dat er een afdeling ‘ict regie en architectuur’ komt die direct onder politieke en ambtelijke leiding van het ministerie staat. De nieuwe situatie moet zorgen voor een sterke centrale sturing. De Jager gaat ook alle test- en implementatietrajecten herzien en extra veiligheidsmaatregelen in het hele verwerkingstraject van de belastingaangiftes doorvoeren.
Het is niet voor het eerst dat de Belastingdienst kampt met ict-problemen. Eerder konden mensen door een technisch probleem bij de Belastingdienst geen aangifte doen met DigiD, de persoonlijke inlogcode voor digitale diensten en producten van de overheid.
Ik zeg: Iedereen een boete omdat de aangifte te laat binnen is :).
Leuker kan niet, wel makkelijker :).
Ik sluit me aan bij de opmerking dat het onverklaarbaar is dat de aangiftes niet langer bruikbaar zijn. Ik kan mij voorstellen dat tijdens het productieproces fouten zijn opgetreden en dat door deze fouten de tussenresultaten onbruikbaar zijn geworden. Resultaat zou dan zijn dat opnieuw de brongegevens worden geraadpleegd en het proces opnieuw start van voor af aan.
De enige reden die ik kan bedenken dat de aangiftes onbruikbaar zijn geworden is dus dat er geen back-up gemaakt is (of die is wel gemaakt, maar niet gecontroleerd en bleek achteraf niet correct uitgevoerd te zijn). In beide gevallen een onvergeeflijke fout, die in een organisatie met de omvang van de belastingdienst NOOIT voor zou mogen komen! B/CICT werkt voor zover ik begrepen heb conform ITIL, maar ik krijg de indruk dat ze feitelijk geen notie hebben van wat IT-beheersprocessen zijn?
Daar wil ik tot slot nog aan toevoegen dat ik het onbegrijpelijk vind dat juist dit punt (back-up maken) niet is opgepakt in de Kamer of in de media? Juist omdat in dit geval de Belastingdienst zoveel te verwijten valt, terwijl voorgaande problemen niet zozeer te wijten waren aan de Belastingdienst, maar aan bijvoorbeeld het UWV (werkgeversgegevens), of de voorlichting van de overheid (DigiD).
Lang verhaal kort maken. De OORZAAK ligt bij het prioriteiten stellen. Den Haag gooit prioriteiten over muren met als reden, zoals tegenwoordig te doen gebruikelijk, politieke vrinden te maken.
voorbeeld: Brussel roept “welke landen willen op vrijwillige basis als pilot fungeren bij de invoer van electronische douane aangiften”. “JA IK”, zegt een van onze representanten binnen de EU. Deze gooit een inmiddels voldrongen feit over de haagse muur. Den Haag roept in Apeldoorn “dit moet NU gebeuren, dat moet van Brussel”. Apeldoorn roept: “Dat kan niet”. Den Haag roept: “Kan me niet schelen, laat de andere projecten maar uit je klauwen vallen”…… Project backup misschien. Politiek Den Haag, daar zitten de hoofdschuldigen en niet in Apeldoorn. (ps. ik werk niet bij de belasting en het zijn zeker niet mijn vrienden)
Ik ben benieuwd wie de import module test (niet) heeft uitgevoerd…
Stuur svp ambtenaren op pad om thuis hulp te bieden, vooral voor ons ouderen.
Heb pas elektronisch aangifte gedaan, op 23 maart 2009.
En gisteren weer opnieuw. Medewerker van de Belastingdienst kon mijn aangifte nergens terug vinden?
Ik hoor zeker ook bij die 730.000 digitale aangiften die verloren gegaan zijn, door wat voor technisch probleem dan ook, gezien bovenstaande reacties.