Het aflopende outsourcingcontract tussen financieel dienstverlener Aegon en ict-dienstverlener Logica heeft verstrekkende gevolgen voor het personeel in Leeuwarden. Aegon neemt namelijk geen personeel over. Reden hiervoor is dat de werkzaamheden die Logica voor Aegon deed, geautomatiseerd worden. Momenteel zet Logica 82 voltijdsbanen voor Aegon in.
CNV Dienstenbond sprak eerder nog de hoop uit dat Aegon in het kader van de wet overgang onderneming het Logica-personeel zou overnemen. ‘Dat is voor ons niet aan de orde', zegt Aegon Nederland-woordvoerder Claudia den Braber Goossen. ‘De werkzaamheden die Logica nu uitvoert verdwijnen, doordat we onze administratieve processen automatiseren. Logica klopte handmatig veel gegevens in, maar deze content wordt steeds vaker digitaal aangeleverd. Daarom hebben wij besloten ons eigen klantcontactcentrum dit werk te laten doen.'
Afbouwen
Sinds 2003 verzorgde Logica administratieve handelingen voor Aegon Nederland, waaronder nieuwe inschrijvingen,adreswijzigingen en polismutaties. De dienstverlening vindt plaats in het BPO Shared Service Centrum Verwerking van Logica in Leeuwarden. Per 31 oktober 2010 is dit contract afgelopen en beide partijen hebben afgesproken het contract tot 1 mei 2011 af te bouwen.
Bij dit afbouwen is dus niet het overnemen van personeel inbegrepen. Den Braber Goossen: ‘Logica heeft die mensen in dienst en zij zijn dus verantwoordelijk voor nieuw of ander werk voor die mensen. Wij kunnen die mensen ook helemaal niet inzetten, omdat de werkzaamheden totaal veranderen.'
Afspraak
CNV Dienstenbond maakte eerder bekend dat bij het aflopende contract in totaal 82 voltijdbanen op de tocht staan. De vakbond is nog met Aegon en Logica in overleg wat er met deze mensen gaat gebeuren. Er staat voor 6 januari 2011 een afspraak op de agenda. Wanneer de mensen hun baan verliezen, dan dreigt er sluiting van het bpo-kantoor van Logica in Leeuwarden.
Er zijn een paar reacties verwijderd zie ik. Was de kritiek Logica soms ongevallig, Computable?
Werkzaamheden die totaal veranderen aan de kant van Aegon? En Logica heeft dat al die jaren totaal niet zien aankomen? Dat maak je mij niet wijs! Het is een contract dat al vele jaren loopt, en dan heb je ruimschoots de kans gehad om de klant te leren kennen en zijn business. Hier had Logica op moeten anticiperen en de nieuwe situatie waarbij meer geautomatiseerd wordt verwerkt moeten overnemen. Ook aan de kant van Aegon lijkt dit te stinken. Nu alles kan worden geautomatiseerd nemen ze het zelf over? Nu past het weer bij de corebusiness? Laat me lachen. Dit past gewoon in hun meerjarenplanning. Logica heeft handjes overgenomen, management heeft daar veel geld aan verdient en Aegon heeft een “damaged reputation” misgelopen.
Fijne kerst toegewenst! Ik hoop dat de gedupeerden in Leeuwarden snel nieuw werk vinden. Uiteindelijk is zekerheid voor de toekomst belangrijker dan een vette oprotbonus.
Opvallend dat in de UK outsourcing als zo’n geweldig succes model wordt ervaren (binnen Logica). Ik vraag me af of het businessmodel in Nederland wel zo levensvatbaar is.
Ook Ordina heeft het er erg moeilijk mee gehad. Klanten willen wel het voordeel van het outsourcingen van hun proces maar in de praktijk wordt het bij de dienstverlener als dedicated proces voor die betreffende klant ingericht omdat de eisen van de klant het onmogelijk maken om een proces in te richten dat voor meerdere klanten ingezet kan worden. In feite wordt het voor de klant dan een model om de bedrijfsprocessen uit te besteden waarvan je denkt dat die de komende 5 jaar gaan verdwijnen. Je besteedt dan in feite je saneringsprobleem uit in plaats van je proces.
Woorden van Logica uit 2008. “Waarom zal de klant voor Logica kiezen? (Paul) Schuyt: “Onze kennis van HR-processen is diepgaand en uitgebreid. De klanten zijn ervan overtuigd dat Logica sterk is in BPO. Doordat grote organisaties regelmatig te maken hebben met het downsizen van het personeel weten deze intussen welke consequenties dit heeft voor de HR-afdeling.” (advertorial-logica).
Nu kan Logica gaan downsizen.
Collega’s, als er geen nieuwe BPO-klant komt, dan kunnen jullie gaan; verkeerde skills.
Ik zou als werknemer sowieso niet op die ene BPO-klant gaan zitten wachten/hopen.
Als het werk verdwijnt naar India dan heb ik grote bezwaren, Aegon heeft miljoenen staatssteun gekregen dat ik (onderandere) belasting geld voor de Indieers betaald, ik heb al gehoord dat mensen in Nieuwegein worden vervangen door Indieers.
@Kees: Kas is leeg. China staat met 2 Bijljoen achter de Europese landen die nog niet sterk genoeg zijn. Indiers zijn banken, investerings maatschappijen in Europa aan het kopen.
We zijn slachtoffers geworden van gemaktzucht, vakanties, vrije dagen en feesten.
Eigen schuld diekke bult!