Het nieuws dat Fortis IT grotendeels wordt uitbesteed, sloeg bij de medewerkers eind 2009 in als een bom. Zij begrijpen niet waarom een slagvaardige it-club moet verdwijnen. In zo'n outsourcingstraject lopen de emoties hoog op. Peter Oskam, lid van de ondernemingsraad van Fortis, spreekt van een rouwproces.
Volgens Peter Oskam, lid van de ondernemingsraad van Fortis en werkzaam bij Information Technology, is Fortis IT een pragmatisch ingestelde en slagvaardige club. Daarom bestaat ook veel onbegrip over het uitbesteden en opdoeken van de divisie. 'Mensen zeggen tegen me: 'Het ging toch goed?' Ze voelen zich bij het grof vuil gezet en maken zich zorgen over hun baan, arbeidsvoorwaarden en pensioenregeling. Veel collega's zeggen dat als ze bij een it-bedrijf hadden willen werken, zij dat wel hadden gedaan. Ze hebben bewust gekozen voor een bancaire werkomgeving en hebben er grote moeite mee dat ze nu gedwongen moeten overstappen.'
Hij tekent hierbij aan dat de gemiddelde leeftijd van de Fortis-ict'ers vrij hoog is. Bij jongere medewerkers lopen de emoties minder hoog op. Voor hen biedt een overstap naar een ict-concern juist loopbaankansen.' Toch is er geen sprake van grote onrust binnen de it-groep. Oskam vergelijkt de verwerking van het nieuws met een rouwproces: eerst heerst er woede, bij sommigen nog steeds, daarna volgt berusting en acceptatie. Om de mensen toch goed voor te bereiden op wat er komen gaat, worden er regelmatig inloopsessies georganiseerd met MT-leden. Maar, communicatie is in zo'n emotioneel geladen traject lastig. Je doet het bijna nooit goed. Dat is niet altijd makkelijk.
Geen baan voor het leven
Oskam wijst op de trend dat steeds meer bedrijven, ook in de bankwereld, minder software laten bouwen, maar kiezen voor standaardpakketten met desnoods wat maatwerk. 'Het in huis inrichten van ontwikkelfabrieken is niet meer van deze tijd. Mensen beseffen soms te weinig hoe snel de veranderingen zijn gegaan de afgelopen jaren. Ook in de ict-sector is een baan bij een werkgever niet meer voor eeuwig.'
De directie van ABN Amro heeft het besluit in een vroeg stadium bekend gemaakt, zodat medewerkers kunnen wennen aan het idee dat ze de bank gaan verlaten. Ook is er zo ruim de tijd is om de ingekrompen ict-afdeling die bij de fusiebank achterblijft opnieuw in te richten en voor te bereiden op het omgaan met de uitbestedingspartners.
De ondernemingsraad is intensief bij het proces betrokken. 'Ons uitgangspunt is dat er zo min mogelijk medewerkers boventallig worden verklaard. Onze belangrijkste taak is het zoveel mogelijk garanderen van werk voor het ict-personeel van Fortis, binnen of buiten het bankbedrijf. Staan we te juichen vanwege de beslissingen tot uitbesteding? Nee, maar behoud van werk voert de boventoon in onze aanpak. De strijd aangaan met de directie om het besluit terug te draaien is verspilde moeite. Die discussie win je nooit.'
Integratieproces
Naast de voorbereidingen voor uitbesteding loopt er nog een ingrijpend integratieproces. De retailsystemen van Fortis worden als eerste gemigreerd. Ook moet het personeelsinformatiesysteem van Fortis, dat draait op SAP (zevenduizend man) worden overgezet naar dat van ABN Amro (van Peoplesoft, voor 23.000 man).
'Motto is: eerst draaien, dan verfraaien. In 2012 moet het integratieproces zijn voltooid. Dit is ook de reden dat met de toekomstige it-partners langjarige contracten met transitiefases worden gesloten, zodat de meegekomen Fortis-automatiseerders nog een tijd kunnen worden ingezet bij de migratie. Zaken zullen gefaseerd van het mainframe van Fortis naar dat van ABN Amro worden overgezet.' ABN Amro beschikt over twee rekencentra in Amstelveen. Wat er met het rekencentrum van Fortis in Woerden gaat gebeuren, is nog ongewis. Misschien wordt het na de migratie geheel ontmanteld, maar het zou ook kunnen worden overgenomen door een leverancier die een datacentrum nodig heeft.
Niet wegcijferen
De prestaties van de Fortis-automatiseerders mogen niet worden weggecijferd, benadrukt het or-lid. 'Ze hebben de afgelopen jaren veel meegemaakt en onder druk de systemen probleemloos draaiende gehouden.' Zo werd er in 2005 een centralisatie- en standaardisatieplan aangekondigd en het rekencentrum naar België verplaatst. In 2007 nam het toen nog grote Fortis samen met RBS en Banco Santander ABN Amro over, waardoor outsourcing een nadrukkelijke optie werd.
Nadat de crisis uitbrak in de bankwereld en Fortis uit elkaar viel, moest de it-omgeving gescheiden worden van die van België. Ook het rekencentrum kwam weer terug. Eind 2008 kwamen Fortis Nederland en ABN Amro in handen van de Nederlandse Staat. Vorig jaar zomer vond de ontvlechting plaats van de systemen van de Fortis-verzekeringstak die tot ASR is verzelfstandigd. 'Er waren ooit plannen om gezamenlijke software op de AS/400 te gebruiken, maar dat is er niet van gekomen. Desalniettemin moesten er toch zaken worden gescheiden, zoals het netwerk en de wederzijdse backup.'
Wrang
Oskam noemt het wrang dat Fortis IT wordt afgebouwd ten gunste van het outsourcingsmodel van ABN Amro. 'Fortis IT had de operationele kosten strak in de hand. Er is de afgelopen jaren hard gewerkt en er werd met steeds minder mensen meer werk verzet. Er heerste geen 9 tot 5 mentaliteit; de mouwen werden opgestroopt. Het verschil met ABN Amro is dat de automatiseerders ook dicht op de business lines van Fortis zitten. De leveranciers die onze mensen overnemen, halen kwaliteit in huis!'
Wederom verdwijnen er weer banen richting India. Wel vreemd dat een overheidsinstelling dat stimuleert….
Vooral blijven outsourcen, erg efficient als je het de mensen eerst moet uitleggen. Kan je het net zo goed zelf doen. Ja maar dat kost teveel, stop je wat minder in je eigen zak, let je op die buitensporige bonussen en je zult zien dat het de kwaliteit en kosten terug verdient. Sommige mensen moeten wel 100x hun hoofd stoten.
Klopt Waldo, het lijkt wel of de overheid bepaalde afspraken of deals met het buitenland heeft. Dat outsourcing geen fluit oplevert en door de doorgaans slechte regie alleen maar geld kost, weet de overheid nog niet (die lopen sowieso altijd een paar jaren achter).
Maar dan nog, het zal de overheid geen fluit uitmaken, want voor dit kabinet telt alleen het sinterklaas spelen over de grens en de eigen mensen die altijd hard voor hun baan hebben geknokt hebben het nakijken. En daarbij, al kost een mislukt outsourcingsproject miljoenen meer, wat maakt dat uit? De Nederlandse werkman betaalt toch wel. Sturen we die gewoon weer een jaartje later op pensioen.
Ik geloof dat ik een andere bank ga zoeken. Dat zouden meer mensen moeten doen.
De ABNAMRO heeft de ICT al enkele jaren geleden uitbesteed. Nu dit ook voor de Fortis zal plaatsvinden is een logische en kostenbesparende beslissing.
Het is toch zo dat Fortis helemaal verdwijnt als het bedrijf samengevoegd wordt met ABNAMRO?
Het is wel moeilijk voor de medewerkers, maar er is voldoende werk op de arbeidsmarkt.
@Willem: ‘is een logische en kostenbesparende beslissing.’, onderbouwing? Ik lees voornamelijk dat de ABN zelf toegeeft dat het niet goedkoper noch beter noch slagvaardiger is geworden door de hele boel te outsourcen, dus waarom het outsourcen van de Fortis ICT dan opeens wel kostenbesparend zijn?
Als ze dat integreren nu ook maar aan India overlaten, komt het vanzelf goed. Dan kunnen de huidige medewerkers in ieder geval eerst nog met pensioen, en zijn er geen moeilijke afvloeiingstrajecten nodig :).
Ik heb zowel de ICT ABN-Amro als Fortis van binnen mogen zien als externe. Ze zijn me allebei bijgebleven, die van Fortis als één van de meest efficiënte die ik heb meegemaakt, die van Abn-Amro als één van de minst efficiënte.
Ons werk is uitbesteed en inmiddels hebben al 5 van de overgenomen IT collega’s ontslag!!!