In de 'nieuwe' ABN Amro zijn de it-systemen van ABN Amro leidend. De bankapplicaties van Fortis worden grotendeels uitgefaseerd. Een groot deel van de vijfhonderd Fortis-automatiseerders zal via uitbesteding de fusiebank moeten verlaten. Wel hebben ze een terugkeergarantie. Voor de zomer moet bekend worden met welke partners ABN Amro in zee gaat. Voor de achterblijvers van Fortis is het nog niet zeker of zij allemaal hun baan houden. Dat geldt ook voor de automatiseerders van ABN Amro. De bank verwacht nog ruim zesduizend arbeidsplaatsen te schrappen.
In de lijn van het uitbestedingsmodel van ABN Amro heeft de directie gekozen om ook de Fortis-ict grootschalig uit te besteden. Daarbij verhuist het ontwikkelwerk naar een offshore-locatie en zal het beheer worden ondergebracht bij een of meerdere it-dienstverleners in Nederland, zegt Peter Oskam, lid van de ondernemingsraad van Fortis en werkzaam bij Information Technology. Welke partners de directie voor ogen staat, kan Oskam niet zeggen. Dat er in ieder geval gesprekken zijn met HP (EDS) en IBM, lijkt hem logisch want die twee automatiseerders hebben in het verleden grote infrastructuurbeheercontracten met ABN Amro gesloten. De huidige offshorepartners van ABN Amro zijn Tata Consultancy Services en Infosys (applicatiebeheer) en Tata, Infosys, Patni , IBM en Accenture (voorkeurleveranciers voor ontwikkeling).
Schrappen
Van de bijna vijfhonderd man van Fortis IT zullen naar verwachting zo'n driehonderdvijftig medewerkers meegaan naar uitbestedingpartners, plus een paar honderd inhuurkrachten van wie het contract nog doorloopt. Voor de overige zeventig tot negentig automatiseerders wordt bekeken of er it-werk is bij het nieuwe ABN Amro. Samen met de circa zevenhonderd automatiseerders van ABN Amro komen zij in een pool terecht van waaruit de nieuwe it-afdeling wordt opgebouwd. Voor hen is nog niet duidelijk of zij hun baan kunnen behouden in de fusiebank. 'De directie wil nog waarschijnlijk ruim zesduizend voltijds arbeidsplaatsen schrappen. Ook bij de it-divisie verdwijnen er dan banen, maar onduidelijk is nog hoeveel.'
Vertaalslag
De komende maanden zal duidelijk moeten worden wie kan blijven en wie moet vertrekken. Oskam denkt dat de bank voor de zomer de it-partners heeft uitgekozen. Of ABN Amro kiest voor één leverancier of meerdere is nog onderwerp van onderzoek. 'Ons advies is om de ict'ers van Fortis bij één partij onder te brengen. Het ontwikkelwerk zou dan eventueel nog bij een andere partner kunnen worden ondergebracht.' De ondernemingsraad moet nog wel advies uitbrengen over de definitieve besluiten van de directie. Bij de opzet van de ict voor de nieuwe bank zijn ook managers uit de commerciële divisies betrokken om de vertaalslag te maken van wat de business aan ict nodig heeft.
Vangnet
Hij wijst erop dat er een afspraak ligt om plekken in de nieuwe organisatie waar nu nog externen zitten, eerst op te vullen met eigen medewerkers. Medewerkers die boventallig worden verklaard, komen in een 'redeployment-centre' terecht (voor 57,5 jaar en ouder geldt een baangarantie). Voor employees die meegaan met een leverancier is in het sociaal plan de afspraak een terugkeergarantie opgenomen. 'Dit houdt in dat zij na twee jaar kunnen aangeven of zij terug willen naar ABN Amro. De bank moet dan op zoek naar een passende functie. Dat kan dus ook een niet ict-functie betekenen.' Deze afspraak, die met de vakbonden is gemaakt, bestond al bij eerdere uitbestedingscontracten. Naar schatting van de vakbonden zijn er zo'n honderd medewerkers, ook niet-ict, in de loop der jaren teruggekeerd, waaronder enkele tientallen van IBM en Unisys. 'Het is een vangnet, maar deze mensen lopen wel weer het risico dat ze bij een nieuwe reorganisatieronde boventallig worden verklaard', benadrukt Oskam.
Terecht, IT was bij Fortis altijd een drama. Als klant merkte ik al hoe amateuristisch het er daar aan toe ging. Later kreeg ik dat uit interne bronnen bevestigd. Ze waren de laatste van de grote banken met een internetbanking oplossing en dan nog helemaal verkeerd. Een encryptie ding via de seriele(!) poort met een driver die je moest installeren. Lekker handig als je in Australie in een internet cafe zit.
Ze hebben ook een tijd gehad dat ze alleen Internet Explorer toelieten op hun algemene website Fortis.nl. Als je met met Firefox of iets anders aankwam, moest je maar eerst IE downloaden. Lekker handig met een Mac of Linux. Kortom, ik zal er geen traan om laten.
@Frans: Dat was wellicht 10 jaar geleden toen het nog onder de belgische vlag draaide.
Op dit moment voert Fortis Bank Nederland een windows 7 platform met een 2008 backend. Bijna alle applicaties zijn gevirtualiseerd. Uniek voor een organisatie van deze omvang in Nederland. Gebruikersondersteuning loopt in tegenstelling tot ABN ondersteuning vele malen sneller en gebruikersvriendelijker. Wat wil je ook als de servicedesk van ABN in Azië zit!!! Technologisch loopt Fortis ver voor op ABN. ABN is de afgelopen jaren een bank geweest die telkens op de rand van overname heeft gestaan. Hierdoor zijn investeringen in IT veelal uitgebleven. Mede hierom is het zonde dat de IT van Fortis Bank verdwijnt.
@frans: een heel ouderwets verhaaltje wat je daar vertelt. Ik werk buitengewoon pretzaam met pasje en inlogcalculator online bij Fortis en kan dus gewoon op afstand met het systeem werken, no problemo.
De AMEV was ook een fortis onderdeel. Daar is de automatisering uitstekend.
De oude Spaarbank voor de Stad Amsterdam had in 1977 toen ik daar werkte, al het meest vooruitstrevende systeem ten opzichte van alle grote banken. Zo waren er daar geen fiat-lijsten nodig – je kon zonder problemen even gemakkelijk bij ieder kantoor terecht – en was de bank altijd gewoon tot 5 uur ’s middags open, waar de grote banken om 3 uur dicht gingen omdat ze veel tijd nodig hadden om hun administratie te doen, die dus bij de spaarbank helemaal automatisch ging.
Hieronder een link, één van de weinigen die is overgebleven in een periode waarin o.a. Rijkman Groenink fors werd bekritiseerd met betrekking tot de outsourcing-plannen.
http://ictabnamro.yuku.com/topic/366/t/ANALYSTEN-OP-BUSINESS-NEWS-SELF-KILLING-APPROACH.html
U kunt gemakkelijk vaststellen dat de critici op deze site groot gelijk hadden.
De beoogde doelen voor bedrijven worden door outsourcing van de ICT nimmer behaald. Alleen op korte termijn basis lijkt er enig voordeel te worden behaald, maar het is helaas vooral schijn. Eén van de ultieme blunders bij de ABN-AMRO is voor insiders bekend als Ganesha, dit als tip voor de researchers. Een nieuw systeem dat binnen 24 uur nog niet kon doen waar het oude systeem in 20 minuten klaar was. Geen fout van de opdrachtgever, geen fout van het ABN-AMRO personeel, maar compleet dronken aardbeien in India die met hun fantastische cmm-level-5 benadering op onvergetelijke wijze hun onkunde hebben ge-etaleerd, hetgeen een duidelijke waarschuwing voor het management had moeten opleveren. Maar miljoenen weggooien maakt op sommige niveau’s geen enkele indruk…..
Het lijkt me zinvol om 5 jaar na dato eens vast te stellen in hoeverre een ABN-AMRO er beter op geworden is, door te outsourcen.
Ik ken iemand die bij de ABN-AMRO werkte, die de opdrachten aan de mensen in India moest verwoorden in de mail en die handenwringend 3 weken zijn best zat te doen om de mensen aldaar het werk te laten doen, wat hij zelf in minuten tijd had kunnen uitvoeren. Dus hij besteedde meer tijd dan nodig was voor de job en de mensen in India bakten er nagenoeg helemaal niets van. Dit gebeurde niet één keer, maar dit was structureel de praktijk. Deze medewerker is werkelijk gevlucht naar een andere werkomgeving, zodra hij de kans kreeg en velen met hem.
Kijk ook eens over wat de vakpers er over zegt:
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3324603/1276946/uitbesteding-kost-meer-dan-het-oplevert.html
https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/outsourcing/3292427/1276946/het-einde-van-offshoring-is-nabij.html
Het is handig als de tegenstanders van “OUTS!”ourcing (want het doet aan alle kanten zeer!) ook eens aan het woord gelaten worden en dat het duidelijk wordt dat het korte-termijn-winst-denken des managers ook op dit terrein grote schade berokkent en dat men wakker wordt, dat het duidelijk is dat de inmiddels niet zo nieuwe kleren van de keizer heel erg onecht zijn…..
De weinige ervaring die ik met Fortis heb is altijd aan hun poort geweest, voor inhuurklussen, die wilden altijd voor een duppie op de eerste rij zonder in de CV te kijken. Weliswaar ook elitair ABN is duidelijk een ander verhaal, al ben ik verre van onder de indruk van hun banensite. Een voorheen incompetente inkoopafdeling word niet ineens geweldig als ze de keten tussen ZZPer en de eindklant verkorten, dat maakt het wellicht iets goedkoper echter niet beter.
Niet netjes, zelfs bizar, om over de reacties heen een dwingende reclame “werken bij Capgemini” te plaatsen. Dwingend? Ja, je moet hem aanklikken/openen om verder te kunnen gaan.
Mensen bij Fortis en ABN*AMRO: sterkte!
@Piet: niet zo aardig naar de belgen toe 🙂
En je kunt ook afvragen waarom de situatie met Windows 7 in een organisatie van die omvang uniek is? Kortom, waarom doet niemand anders het en wil ABN er nu vanaf?
Context: dit is een uitvloeisel van een reddingsoperatie, waarin ABN Amro inmiddels met miljarden belastinggeld overeind gehouden wordt.
Ligt het dan niet inderdaad voor de hand, om
— voor ABN Amro: eindelijk eens een kosten-baten-analyse door een onafhankelijke partij van de afgelopen 5 jaar offshore development op tafel te leggen? Misschien ook eens kijken wat de prijs-prestatie-verhouding inmiddels in Nederland en in India is?
— voor de minister van Financien: de vraag naar de maatschappelijke kosten van de export van gekwalificeerde werkgelegenheid eens te beantwoorden (wat gaat dit weer kosten in uitkeringen, re-integratie, gemiste premie- en belastinginkomsten)?
— en voor de politiek: een expliciete beslissing te nemen, of de afbraak van de ICT-sector in Nederland nu wel of niet gefinancierd moet worden met belastinggeld (waaronder dat van de afgevloeide ex-werknemers)? Voor de verkiezingen, graag 😉