Offshoring verliest aan populariteit. De it-omgeving bij organisaties verandert sterk en mede daardoor loont het niet langer om activiteiten uit te besteden aan organisaties in het buitenland.
Organisaties schakelen vooral offshoring-aanbieders in om kosten te besparen op het gebied van arbeidsuren en faciliteiten. Door de toenemende complexiteit van it-architecturen lukt het hen echter niet om deze kostenvermindering werkelijk te realiseren. Organisaties moeten op zoek naar andere manieren om de kosten te drukken.
Geen resultaten
De complexiteit van it-omgevingen neemt toe. Veel organisaties maken gebruik van diverse applicaties en systemen die vaak ook nog eens deels of volledig geïntegreerd zijn. Daardoor wordt het moeilijker om activiteiten uit te besteden. Bedrijven zien steeds vaker dat offshoring niet de beloofde resultaten oplevert en zoeken naar alternatieven om besparingen te realiseren. Verwacht wordt dat it-automatisering het gat zal dichten dat offshoring open laat, en daarmee de grote efficiency-trend wordt op het gebied van it.
Dat de neergang van offshoring in volle gang is, blijkt onder andere uit onderzoek onder cfo's door BDO Seidman in 2009. Hun Technology Outlook Survey geeft aan dat 42 van de honderd ondervraagden it-activiteiten uitbesteedt in een ander land. In 2008 was dit nog bijna 80 procent. Een vermindering van bijna de helft.
De volwassen generatie automatiseringstechnologieën zal een grote rol spelen in het dichten van het gat dat offshoring achterlaat. Hiermee realiseren organisaties namelijk wel de beoogde kostenbesparingen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om de it-activiteiten binnenshuis te houden in plaats van de touwtjes uit handen te geven, zoals met offshoring het geval is. Dit helpt om it beter af te stemmen op bedrijfsprocessen en optimaal gebruik te maken van de aanwezige it-infrastructuur.
Vermindering van kosten
De meest voor de hand liggende redenen om te kiezen voor it-automatisering zijn de behoefte van organisaties om kosten te besparen en de verbeterde serviceniveaus en -mogelijkheden die het oplevert. It-specialisten worden door de recessie gedwongen om extra zuinig te zijn met budgetten en tegelijkertijd optimale resultaten te behalen. Hierdoor worden it-plannen tot het bot toe uitgekleed. Tegelijkertijd wordt van it-organisaties gevraagd om meer te leveren voor minder en business-innovatie te realiseren met kostenvermijdende strategieën. Deze procedures kosten bestaande it-medewerkers die taken nog handmatig uitvoeren veel tijd, waardoor ze nauwelijks tijd overhouden voor strategische it-activiteiten.
Onderzoek dat UC4 verrichtte in 2009 laat zien dat it-afdelingen gemiddeld één dag in de week besteden aan standaard it-beheertaken. Dit is een duidelijk voorbeeld van verspilling van kostbare tijd van stafleden aan relatief eenvoudige, terugkerende taken die ook uitgevoerd kunnen worden door workload automation-technologie. Volgens een onderzoeksrapport geschreven door Enterprise Management Associates kost het organisaties gemiddeld acht extra it-medewerkers om deze standaard it-taken te verrichten zonder automatisering. Verder geeft 77 procent van de respondenten aan dat automatisering de winstgevendheid van het datacenter vergroot.
It-mederwerkers en -beheerders zien in dat automatisering winstgevend is, maar kunnen het niet uitvoeren door gebrek aan lange termijnperspectief. Dit is tevens te zien in de resultaten van een onderzoek onder leden van de Oracle Applications User Group (OAUG). De meerderheid ziet automatisering van it-processen als een goede manier om kosten te besparen, maar vaak worden ze belemmerd door budgetbeperkingen als gevolg van de economische situatie en financiële onzekerheid. Ruim 60 procent geeft aan simpelweg niet over het budget te beschikken om automatiseringsoplossingen in te zetten.
Toenemende complexiteit
De belangrijkste reden voor neergang van offshoring is tevens de oorzaak van de opmars van it-automatisering; de toenemende complexiteit van it-omgevingen. Enterprise-systemen worden steeds diverser doordat organisaties gebruikmaken van oplossingen van veel verschillende leveranciers, bijvoorbeeld voor enterprise resource planning, customer relationship management en salesforce automation. Bovendien zijn ook de it-architecturen aan het veranderen. Steeds vaker wordt geconsolideerd naar virtuele platforms en gekozen voor externe cloudgebaseerde technologieën voor de business dienstverlening. Hierdoor worden niet alleen de infrastructuren complexer maar ook de it-processen, aangezien er gebruik wordt gemaakt van meerdere applicaties. Dit maakt offshoring aanzienlijk ingewikkelder waardoor de kosten oplopen en het niet langer loont om activiteiten uit te besteden.
De toenemende complexiteit van it-omgevingen bemoeilijkt bovendien het it-beheer en maakt het lastig om overzicht te bewaren. Uit het eerder genoemde OAUG-onderzoek blijkt dat driekwart van de respondenten moeite heeft om processen die gebruikmaken van meer dan één applicatie te monitoren en beheren. Van deze groep geeft zelfs 57 procent van de respondenten aan dat dit merkbaar is in de bedrijfsresultaten. Dit zorgt onder andere voor vertraging in de time-to-market of de mogelijkheid om applicaties en processen te integreren.
Eenvoudige, standaard it-taken kosten it-afdelingen dus steeds meer tijd en het draaiend houden van systemen kost veel waardevolle resources. Om nog maar niet te spreken over de service level-benodigdheden. Automatiseringstechnologie voor traditionele job scheduling kan niet tegemoet komen aan de mate van complexiteit die veel systemen tegenwoordig vereisen. Statische, gestructureerde scheduling is niet meer van deze tijd. Vandaag de dag hebben we te maken met it-omgevingen met duizenden processen en events die van invloed zijn op elkaar. Deze moeten worden benaderd binnen de juiste context en het moet duidelijk zijn hoe de it-infrastructuur erdoor wordt beïnvloed. Wat organisaties nodig hebben, is automatiseringstechnologie met real-time intelligentie en een snelle implementatie. Dit maakt real-time monitoring en analyse van it-processen mogelijk en biedt organisaties de mogelijkheid om hybride omgevingen te verbinden en automatiseren voor een probleemloze integratie. Dit zorgt voor een verbeterd inzicht in processen, optimale beheermogelijkheden en goede controle over het succes van transacties. Zonder deze real-time integratie heeft de it-afdeling geen inzicht in de impact van bedrijfsprocessen op de volledige organisatie.
Waar de tekortkomingen van offshoring steeds beter zichtbaar worden, laat it-automatisering zien berekend te zijn op de nieuwe behoeften van it-afdelingen en organisaties. Offshoring verliest duidelijk aan populariteit. Het duurt niet lang voordat it-automatisering het gat zal dichten dat offshoring achterlaat.
Lennaert de Jong, salesmanager Benelux en Nordics bij UC4 Software
Eindelijk dringt het besef door dat automatisering van de automatisering de sleutel vormt tot beheersing en kostenreductie. Een aantal sofwarebedrijven richten zich al vele jaren op deze markt. In feite doen ze voor de IT wat de IT doet voor de eindgebruiker. Zie bijvoorbeeld www cornerstone nl, die een ERP systeem voor de IT vermarkt (G4/EAM, G4/Analyzer, G4/Repository). Ook SIG en Microfocus vermarkten dit soort producten. De kracht van deze tools is dat het een volledig geintegreerd platform is voor onderhoud, beheer, documentatie, conversie, migratie en tesen. Behalve kostenbesparing voor onderhoud van legacy, geeft het volledig geautomatiseerd converteren naar open omgevingen ook een behoorlijke kostenverlaging. Last but not least, automatisering van het testproces d.m.v. de G4-tools sluit de rij voor het maximaliseren van de efficiency van het interne IT proces. Daar kan geen outsourcer waar dan ook gevestigd tegenaan.
Een artikel wat veel mensen blij maakt. In mijn ogen kun je linksom of rechtsom altijd beargumenteren dat iets niet werkt, als je er maar genoeg in gelooft. Er staan weinig feiten die de emotie dat offshoring ’ten einde’ is, staven. Ik ken de Technology Service Outlook niet, maar wellicht heeft het peilmoment er iets mee te maken, 2008 was voor de recessie?
IT is mensenwerk. Ook al automatiseer je ontzettend veel, er zullen mensen nodig blijven. Als IT volledig op de automatische piloot draait en er helemaal geen mensen meer nodig zijn voor IT (kan dat?), dan zullen er op een ander gebied mensen nodig zijn.
Er zijn niet genoeg IT ers in Nederland en het tekort zal in de komende economische groeicyclus weer toenemen. Die mensen zullen bedrijven toch proberen ergens vandaan te halen. Offshoring kan daarin ondersteunen en zal een steeds grotere rol in de arbeids-voorziening gaan spelen. Al doende leert men; hoe meer ervaring je in offshoring hebt, des te soepeler loopt alles.
“Het einde van outsourcing is nabij”. Lijkt me sterk overdreven en de titel is erg “binair gesteld”. 100 ondervraagden: dat is niet veel! Wie zijn die partijen, die gevraagd zijn voor dit onderzoek en wat hebben die geoutsourced? Grote partijen hebben vaak hele projecten uitbesteed en het zicht op output en echte kosten volledig verloren. Outsourcing zal er toch wel blijven in enige vorm. Ook als bedrijven weer insourcen, zullen ze toch bepaalde diensten van 2e of 3e partijen betrekken. Zeker voor deelopdrachten met tijdelijk extra capaciteit of specifieke kennis die je niet in huis kan halen of houden zijn goed om te outsourcen en dat zal toch wel zo blijven. Ik zie juist weer de (MKB) vraag nu weer wat aantrekken voor onze software diensten in Roemenie; Maar daar gaat het wel om een project team met technisch management in west en oost Europa. Ik ben het wel eens met de problemen die er zijn met dit soort projecten en je moet goed communiceren. Outsourcen is niet alles de deur uitgooien en maar alleen maar resultaat verwachten. In je planning/begroting moet je 25% incalculeren voor management en communicatie aan de uitbestedende kant anders loopt het op een bepaald moment toch een keer fout. Belangrijk is zo te cummuniceren dat je evt. problemen snel zichtbaar hebt en kunt reageren en bijsturen. Als je goed communiceert dan is outsourcen een optie, is die bereidheid en mogelijkheid er niet om je project goed te communiceren en monitoren, dan moet je vooral niet aan outsourcen beginnen. Met die 25% kun je business case maken/onderbouwen, levert dat niet de besparing die je wenst, dan niet doen; bespaar je op die 25% dan loop je het risico dat je het project later (duurder) moet fixen.
Het einde van offshoring is helemaal niet in zicht. Nederlandse bedrijven laten nu al voor ongeveer 1 miljard dollar aan IT-werk in India uitvoeren. Daarnaast worden projecten uitgevoerd in tientallen andere landen. Alle grote IT-dienstverleners werken met eigen offshore vestigingen – die meestal sneller groeien dan in Nederland. Het MKB is nu serieus bezig om de offshore mogelijkheden te onderzoeken. Het gaat hierbij om kostenbesparing, toegang tot geschoold personeel en om innovatie. Een extra reden om aan offshoring te doen: sommige landen blijken ook interessant afzetmarkten te zijn voor Nederlandse software producten (o.a. China). En voor anderen is weer Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen de aanleiding om met offshoring te starten (zie ook: http://www.gpic.nl/MVO-offshore.pdf).
Kortom, ik verwacht dat de interesse voor offhoring nog verder zal toenemen. Laten we onze aandacht daarom richten op het succesvoller maken van offshore sourcing, het leren van fouten, en op het meer benutten van de IT-kansen in het buitenland.
Ach offshoring zal wel deels blijven doorgaan en dat veel grote IT dienstverleners steeds vaker die kant opgaan begrijp ik ook wel (ontwikkel sites), immers het personeel blijft nog wel even flink goedkoper (maar wel veel verloop); maar de bedrijven die produktie draaien alhier krijgen ondertussen in de gaten dat het alleen maar meer kost: En offshore kosten en (onverwachte) lokale beheerkosten, vanwege de communicatie stoornissen. Daarbovenop kosten alle extra’s die niet opgenomen zijn in de contracten, bakken met geld extra.. Nee dat sprookje offshoring gaat voorlopig nog niet op, immers: Sprookjes bestaan niet
De titel van dit artikel trekt de aandacht en dat is goed. Dat is ook het enige wat goed is aan de titel.
Omzet cijfers van ICT dienstverleners geven vrijwel unaniem een groei aan van de workload in offshore locaties (ook tijdens de economosche teruggang)terwijl on-site de omzet terugloopt.
Dat zijn feiten waar niemand omheen kan; zeker geen survey resultaten van diverse onderzoekjes.
Dat offshore werken bepaalde aandacht en werkwijze vereist klopt; dat het soms mislukt klopt ook; dat offshoring “duidelijk aan pupulairteit verliest” klopt dus niet.
Het artikel stelt verder: “Wat organisaties nodig hebben, is automatiseringtechnologie met real-time intelligentie ….”. Laten die tools nou net door US4 worden geleverd.
Typisch gevalletje ‘wij van WC-eend adviseren…”?
Pakkende titel, die IT-ers probeert blij te maken met een dode mus. UC4 Software is actief in een markt waar we al sinds 4 decennia van dromen, dat we de automatisering kunnen automatiseren. Als dat ook maar voor 80% zou lukken, dan ben je al heel ver. Vergelijk het met automatisch vertalen, daar komt nog veel vertaalkennis bij kijken.
Terug naar de realiteit. De belangrijkste offshore landen, zoals India en China, zijn volgens mij best in staat om zelf producten zoals UC4 Software te maken, het is een kwestie van tijd. De innovatiebalans verschuift van het westen naar het oosten.
Overigens heb ik veel respect voor bedrijven als UC Software, omdat ik er heilig in geloof dat software een weggooi-product, het gaat om de functionaliteit. Software moet je dus kunnen genereren. De tijd- en kostenwinst bij het genereren zal groot kunnen zijn, echter het subsysteem moet nog ingebed worden in de bestaande IT-infrastructuur.
Daarom het volgende gratis advies: gebruik UC Software om een nieuwe functionaliteit softwarematig te genereren, lokale IT-ers om te customizen, en offshore bedrijven om de boel aan elkaar te koppelen. Een win-win voor diverse partijen.
Tenslotte: Offshoring is here to stay, ondanks negatieve berichten.