Per saldo verdwenen in 2009 bij ict-dienstverlener Ordina 830 Nederlandse voltijdsarbeidsplaatsen (fte's). Eind 2008 telde het bedrijf 4325 plaatsen en een jaar later waren dat er nog 3495. Dat is een daling van 19 procent. Dat blijkt uit bestudering van de jaarcijfers. Bij de berekening is geen rekening gehouden met de 306 fte's van de divisie BPO, die halverwege 2009 verhuisden naar branchegenoot Centric.
Volgens het dienstenbedrijf is de daling van het aantal medewerkers veroorzaakt door een combinatie van factoren. Zo vond in 2009 een reorganisatie plaats waarbij 350 arbeidsbanen verdwenen. In de nieuwe structuur werden ondersteunende activiteiten gecentraliseerd en overhead gereduceerd. Daarmee verwacht de onderneming vanaf 2010 het bedrijfsrendement met 25 miljoen euro ten opzichte van 2008 te verbeteren.
Bij de verkoop van de divisie BPO aan Centric gingen 330 medewerkers (306 fte's) mee naar hun nieuwe werkgever. De divisie, die voor klanten bedrijfsprocessen verzorgt, werd verkocht omdat hij bij Ordina verlieslatend was. Centric heeft het onderdeel inmiddels hernoemd tot Centric Financial Solutions & Services (FSS), waar in 2009 eerst zestig en daarna nog eens twaalf oud-Ordinamedewerkers hun baan verloren.
Selectief aannamebeleid
Andere factoren die bijdragen aan de arbeidsreductie zijn volgens het bedrijf het natuurlijk verloop, 'een uiterst selectief aannamebeleid' en het toegenomen gebruik van buitenlandse partnerbedrijven. Ordina overweegt een eigen vestiging in Oost-Europa op te zetten.
Ict-dienstverlener Ordina zag in 2009 92 procent van zijn nettowinst verdampen, tot 1,3 miljoen euro. De omzet daalde met 14 procent tot ruim 542 miljoen euro. Het bedrijf profiteert van een sterke toename van het aantal langlopende contracten voor applicatiebeheer. Die activiteiten genereerden 32 procent meer omzet, terwijl de divisie Ordina Consulting juist 38 procent minder omzet draaide. Het bedrijf presenteerde zijn jaarcijfers op 2 maart 2010.
Interessant artikel. Ze vergeten wel één factor te noemen: de onvrede bij de medewerkers over de aanpassing van de bonusregelingen. Dat is de reden van het vertrek van veel collega’s.
Zie ook: https://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/2993833/1458016/ordina-koppelt-bonus-aan-bedrijfsresultaat.html
“Andere factoren die bijdragen aan de arbeidsreductie zijn volgens het bedrijf het natuurlijk verloop, ‘een uiterst selectief aannamebeleid…’
Welk natuurlijk verloop? Het afstoten van BPO divisie met 306 fte’s?
“Ordina overweegt een eigen vestiging in Oost-Europa op te zetten.”
Precies, De Nederlandse icter is zich bewust van zijn waarde, en mischien te veel eisend, ook qua loon.
In een oostblok land zijn de mensen allang blij dat ze een baan hebben, dus ook goedkoper..
It’s all about the money
Dit bedrijf krijgt nu wat zij verdient. Na een weinig sociaal beleid (en ik druk mezelf nu heel voorzichtig uit), lopen niet alleen de klanten maar ook de medewerkers de deur uit. Een deel van de medewerkers is gedwongen vetrokken maar een groot deel heeft zelf besloten om niet langer voor zo’n organisatie te willen werken. Als je kijkt naar de huidige beurskoers van Ordina kan je alleen maar concluderen dat deze organisatie meer dood dan levend is. Het bedrijf heeft geen enkele visie en heeft in het verleden bewezen dat de overnames / inlijving van andere bedrijven niet heeft geleid tot een consistent en waardevol geheel. Hoog tijd dat daar een nieuwe topmanager wordt aangesteld die er wel iets van gaat maken.
Nou Jan, zo erg is het echt niet. Tuurlijk gaan er mensen weg – maar die carroussel gaat bij iedere ICT-dienstverlener nu lopen. Als je ambitieus bent en bereid bent om in jezelf te investeren dan is Ordina een prima bedrijf. Als je wacht tot iemand jou gaat vertellen wat je moet gaan doen, kun je bij Ordina lang wachten. Da’s niet de cultuur. Jij bent bepalend voor je eigen succes, niet je manager of de organisatie.
Eens met Ordinees!
Ik ben het absoluut niet eens met de uitspraak van Jan dat er geen sprake zou zijn van weinig sociaal beleid. Collega’s (inclusief ondergetekende) hebben een aanbod gekregen om VRIJWILLIG op te stappen. Als je van mensen af moet om te kunnen overleven, vind ik dat een uiterst sociale wijze van reorganiseren. Ik hoor van vrienden in bijv. de bouw- en industriesector, dat het er daar ‘harder’ aan toe gaat! Ook het gras bij de branchgenoten is echt niet groener, daar ben ik van overtuigd. Ik werk met heel veel plezier bij Ordina!
@RV
Het afstoten van 306 fte van BPO is niet eens meegenomen in deze cijfers. En met het ‘vrijwillig’ vertrek zoals Ordinees2 noemt, zijn er ongeveer zo’n 300 fte vertrokken. Dit betekend dat +/- 530 medewerkers uit zich zelf zijn vertrokken. Dat is ruim 12%, wel een groot ‘natuurlijk verloop’ in een periode van crisis.
@Ordinees2
Het aanbod om ‘vrijwillig’ op te stappen had niets te maken met een sociale wijze van reorganiseren. Dit had alles te maken met juridische redenen, zoals het afspiegelingsbeginsel dat men niet heeft gehanteerd.
Ook dit jaar zijn weer de nodige collega’s vertrokken. Waar gaat dat heen vraag ik me af.