Bank Insinger de Beaufort is naar de rechter gestapt om Centric te dwingen mee te werken aan de overgang naar een nieuw ict-systeem. De automatiseerder kreeg de bank als klant binnen nadat het de business process outsourcing-tak van Ordina in 2009 had overgenomen. Insinger de Beaufort is zeer ontevreden over de geleverde ict-dienstverlening.
Volgens De Telegraaf weigert Centric mee te werken aan het besluit van Insinger de Beaufort, onderdeel BNP Paribas, om naar een andere leverancier over te stappen. Eerst wil de automatiseerder een vergoeding van 4,5 miljoen euro. De bank stapt naar de rechter met de eis dat Centric meewerkt aan de overgang naar een ander systeem, op straffe van een boete van honderdduizend euro per dag.
Uit de processtukken die de krant heeft ingezien blijkt dat de bank veel last heeft van de gebrekkige functionerende automatisering achter de spaar- en beleggingsdiensten. De systemen zouden verouderd zijn, er traden fouten en storingen op en nieuwe bankproducten konden niet worden ondersteund.
De zegsvrouw van de bank wil niet ingaan op de rechtszaak, omdat het een juridisch geschil betreft.
Andere klanten
Voor Centric betekent het conflict met Insinger de Beaufort de tweede grote tegenvaller. Eerder al besloot Reaal Verzekeringen de administratieve verwerking van hypotheken terug in eigen beheer te nemen. Vanaf mei 2007 was deze activiteit voor zeven jaar uitbesteed aan Ordina BPO.
Ordina BPO werd in het voorjaar van 2009 overgenomen door Centric. Inmiddels heet deze divisie Centric Financial Solutions & Services (FSS). Andere ex-Ordina-klanten die FSS nog wel bedient zijn Bank Nederlandse Gemeenten, Staalbankiers en de Nederlandse Waterschapsbank.
Slechte verliezers, koekje van eigen deeg! Nu maar hopen dat de (locale) overheid ook het licht zien…