Dienstverlener Ordina betaalt automatiseerder Centric 24 miljoen euro voor de divisie Business Process Outsourcing (BPO). De divisie werd per 1 april 2009 overgedragen aan Centric. De koper van BPO kreeg in april 2009 5,6 miljoen euro overgemaakt. In augustus 2009 volgde nogmaals 9,2 miljoen euro. Het laatste deel, opnieuw 9,2 miljoen euro, voldoet Ordina per 1 april 2010.
De divisie BPO maakte bij Ordina al een tijd verlies. De activiteiten waren voor de dienstverlener niet winstgevend, door de economische crisis en doordat de kosten voor de ontwikkeling van een multibancair platform hoger waren dan Ordina acceptabel achtte. Door de verkoop van de divisie maakte het bedrijf over 2008 een verlies van 81,1 miljoen euro.
Centric kocht de divisie in april 2009, toen er nog ongeveer 330 medewerkers werkten. De dienstverlener ontsloeg twee weken na de overdracht zestig medewerkers van de divisie. Later stapte ook directeur Reggie de Jong op na een verschil van inzicht met Centric-ceo Gerard Sanderink. In juli werden opnieuw twaalf medewerkers van de divisie ontslagen.
Niet vlekkeloos
De ontslagronde verliep niet vlekkeloos. De nieuwe werkgever wilde individuele afspraken met de ontslagen medewerkers maken. De meeste gingen daarmee niet meteen akkoord, maar werden wel op non-actief gesteld. Toen de vakbonden via een kortgeding de werknemers weer aan het werk wilden krijgen, vroeg het bedrijf toch ontslagvergunningen aan. Inmiddels zijn alle ontslagzaken geschikt zonder tussenkomst van de rechter.
Computable schreef al eerder dat Centric een bedrag kreeg voor de overname van de bpo-divisie. Nu is duidelijk dat het bedrijf 24 miljoen euro toekreeg bij de overname.
“De ontslagronde verliep niet vlekkeloos.” Als je bedenkt, dat Centric de toekomst heeft veiliggesteld voor de overige 260 BPO-medewerkers, dan doen ze ’t niet zo slecht. Sanderink heeft van zijn eigen 9000 medewerkers minder dan 80 moeten laten gaan De meesten van hen werkten bij Ordina BPO, het verliesgevende(!) onderdeel van Ordina dat door Centric is overgenomen. Concurrenten als ICT Automatisering, Ordina, Logica, HP(EDS),Getronics en Cap Gemini snijden diep in hun eigen vlees en hollen daarmee hun organisatie uit…
Gerucht gaat dat onderdeel alweer in de etalage staat, Centric zou er vanaf willen.
Toch staat het vreemd: Ordina verkoopt BPO aan Centric en betaalt aan Centric 24 miljoen. Meestal als je iets verkoopt dan ontvang je geld van de koper.
Als ik nu dus Centric een opdracht geef, betaalt Centric mij dan?
De 72 man van BPO die nu ontslagen zijn hadden dus royaal met dat geld een afgekocht kunnen worden. Kost Centric niet zoveel, lijkt me.
Dat is niet zo vreemd omdat aan het BPO verhaal nog klantencontracten vast zaten. Aangezien Ordina niet de stekker uit BPO kon trekken zonder claims van die klanten tegemoet zien is aan Centric schijnbaar 24 miljoen betaald. Niemand neemt een verliesgevend onderdeel over om het zomaar “eventjes” winstgevend te maken. Dat gaat ons hopelijk lukken door het geld van Ordina en het afscheid nemen van collega’s.
Ach, het kenmerkt Centric. We kennen dat bedrijf en de praktijken van Gerard “voor een dubbeltje op de eerste rang” Sanderink toch onderhand wel.
Met alle respect, dit is toch een staaltje van ondernemerschap! Qua activiteit past BPO m.i. beter in een organistie als Centric dan bij Ordina. Maar Ordina had/heeft niet inzicht, noch het lef om zo’n activiteit gezond te maken. Als je in het ziekenhuis komt, moet er nu eenmaal betaald worden. Zo ook BPO. Ik hoop van harte dat deze operatie zal slagen en dat de overgebleven medewerkers van BPO hierbij gebaat zullen zijn. In elk geval beter dan met z’n allen op straat….
@Jaap
“De 72 man van BPO die nu ontslagen zijn hadden toch royaal met dat geld afgekocht kunnen worden?”
Volgens dit artikel:
“Inmiddels zijn alle ontslagzaken geschikt zonder tussenkomst van de rechter.”
Dat is naar ieders tevredenheid gebeurt lijkt me…
Ondernemen is primair investeren, liefst met geld van een ander!
Wat een onzin,
Centric gaat dit bedrijf gewoon ontmantelen en heeft totaal geen respect voor zijn klanten.
Ordina kon niet zomaar stoppen omdat ze graag nog verder wil met haar klanten.
Centric zal deze unit echt niet beter kunnen maken dan Ordina dat kon, het enige wat Sanderink wel zal doen is gewoon de botte bijl erin zetten zodat klanten en werknemers de dupe zijn.