Ict-dienstverlener Ordina maakte het afgelopen halfjaar een winst van 400.000 euro. Dat is een daling van 93 procent vergeleken met een jaar eerder. Toen maakte het bedrijf nog 6 miljoen euro winst. De winstdaling komt vooral omdat het bedrijf afschrijft op immateriële activa na het verkopen van Ordina BPO aan dienstverlener Centric. De omzet van bedrijf bedroeg het eerste halfjaar van 2009 293,6 miljoen euro, een daling van 19 procent vergeleken met de eerste helft van 2008.
De dienstverlener is tevreden over de halfjaarresultaten. 'De vraag naar grote projecten, meerjarige application outsourcingsopdrachten en raamoverenkomsten is in de eerste maanden van 2009 niet verder verslechterd', zegt ceo Ronald Kasteel in een toelichting. Het bedrijf sloot overeenkomsten met het ministerie van Justitie, het Openbaar Ministerie, de Raad voor de Kinderbescherming en energieleverancier Eneco.
Daarnaast daalde de nettoschuld van de dienstverlener. Deze bedroeg de eerste helft van 2008 nog 151,5 miljoen euro, en daalde het eerste halfjaar van 2009 naar 86,2 miljoen euro. De dienstverlener zegt dit vooral te danken aan stringent werkkapitaalmanagement.
Impact economische crisis
Het bedrijf zegt veel last te hebben van de economische crisis. 'De impact van de economische crisis is duidelijk af te lezen uit onze resultaten over de eerste helft van 2009, in het bijzonder de financiële markt en industrie', staat in de toelichting op de cijfers vermeld. De omzet uit de financiële markt en industrie daalde respectievelijk met 20 en 16 procent.
De dienstverlener doet geen uitspraken over de verwachte winst of omzet over het gehele jaar. Kasteel: 'Traditiegetrouw laat het derde kwartaal zich kenmerken door een concentratie van verlofopname. Dit heeft zijn weerslag op de omzet en resultaten in dat kwartaal. Verder lijkt het reëel te veronderstellen dat de marktdynamiek niet veel zal wijzigen, doch zeker is dat in de huidige economische onzekere tijden niet.'
Personeel Ordina krijgt alleen bonus bij winst
Een voorzienende blik
en bedankt!
Je oogst wat je zaait! Toen ik nog bij Ordina werkte lag de focus vooral op een tiental klanten waar in goede tijden natuurlijk veel geld te halen is. In slechte tijden heb je echter meer aan de klanten die Ordina normaal liever links laat liggen…..