Het afsluiten van ict-diensten bij onderdelen van energiebedrijf Eneco heeft effect. Er is contact met de curator die de afgelopen twee maanden niet thuis gaf. Dat zegt de directeur van ict-leverancier e-Private Office. De leverancier staakte de ict-dienstverlening aan Eneco om de curator tot onderhandelen te dwingen. Het failliete energiebedrijf Econcern, waarvan Eneco onderdelen overnam, heeft nog 1,3 miljoen euro aan onbetaalde rekeningen voor ict-diensten openstaan.
e-PrivateOffice-directeur Reinier Muller: ‘Met het staken van onze dienstverlening hadden we niet de intentie om de Eneco-onderdelen langdurig buiten spel te zetten. Het was ook niet de bedoeling om direct het bedrag van 1,3 miljoen euro voor geleverde diensten en betalinggaranties terug te krijgen.' De directeur zegt dat hij sinds het faillissement en de doorstart van Econcern in juni 2009 tevergeefs contact zocht met curatoren van Econcern.
Muller: ‘Er was onduidelijkheid over terugbetaling van investeringen die wij voor Econcern zijn aangegaan en er stond nog een bedrag van 1,3 miljoen euro aan geleverde diensten open. Toen vrijdag 7 augustus 2009 bleek dat de rekeningen voor diensten die wij na het faillisement en doorstart leverden ook niet werden betaald, hebben we besloten om onze levering te stoppen.' Door dat besluit hadden medewerkers geen toegang tot e-mail, internet en gehoste applicaties.
Goede afloop
Het contact met de curator heeft volgens Muller de eerste kou uit de lucht gehaald. Inmiddels is de dienstverlening hervat omdat er volgens de directeur nu duidelijkheid is over betaling voor de voortgezette dienstverlening en hij heeft vertrouwen dat zijn bedrijf in de toekomst de nog openstaande rekeningen betaald krijgt. Muller verwacht dat uit verkoop van bedrijfsonderdelen van Econcern rekeningen aan schuldeisers kunnen worden betaald.
E-Private Office beheert en beveiligt vpn-verbindingen tussen dertig internationale kantoren van Econcern. Muller zegt achteraf: ‘We wisten dat het staken van de dienstverlening een ‘onetisch middel' is. We zouden onze diensten maximaal twee dagen staken.' De directeur zegt dat de gestaakte dienstverlening alleen gevolgen had voor verbindingen tussen de internationale vestigingen van de energieleverancier. ‘De kantoren beschikken over een interne mailserver waardoor contact van personeel binnen een vestiging wel mogelijk was. Bovendien zijn er andere mogelijkheden zoals g-mail.'
Muller klonk maandag 10 augustus 2009 meer rancuneus. Hij zij toen dat door de gestopte dienstverlening bedrijfsonderdelen van de buitenwereld werden afgesloten.
Tja, Eneco sluit zelf ook altijd wanbetalers af.
Zie dit dan maar als een koekje van eigen deeg.
In de Telegraaf van vandaag staat iets anders..Hoe zit het nou ?
Email afsluiten, internet afsluiten.
Maar gelukkig heb je dan nog gmail.
Geloof dat ik de naam van dit bedrijf even moet noteren.
ICT-bedrijven moeten dus heel goed bekijken met wie ze een contract afsluiten, zeker in deze moeilijke tijden.
Want met wie had e-Private Office een contract? “E-PrivateOffice levert nu diensten aan onderdelen van Eneco, maar heeft geen contractuele band met dat energiebedrijf!”
Econcern en de Econcern onderdelen zijn failliet verklaard. E-Private Office mag Eneco niet zomaar als rechtsopvolger van de Econcern-onderdelen behandelen en verhaal gaan halen. Ze hebben ook niet recht op geld van zowel Eneco als uit de boedel die door de curator wordt beheerd. Eneco kan wellicht e-Private Office aanklagen wegens een onrechtmatige daad.
Ben het met andere John eens dat Eneco een koekje van eigen deeg krijgt.
@jerry
“Email afsluiten, internet afsluiten.
Maar gelukkig heb je dan nog gmail.”
Wil jij mij eens uitleggen hoe je zonder internet toegang toch bij je Gmail kunt komen?
@John
e-Private Office heeft ook de dienstverlening niet stilgelegd na het faillissement; waarschijnlijk een gentlemen’s agreement om de overname makkelijker te maken. Op goed vetrouwen is de dienstverlening aangehouden, maar Eneco houdt zich niet aan haar kant van de deal, zo lijkt het tenminste.
Jammer dat alles tegenwoordig op papier moet, maar dit bewijst het maar weer…
@Marc
Als je het artikel gelezen hebt kun je begrijpen waarom Jerry meldt dat hij de naam van het bedrijf wil opschijven op zijn eigen zwarte lijst van levernaciers. De levenancier is degene die dit zegt en Jerry herhaalde dit alleen maar om zijn vraagtekens er bij te kunnen zetten.
Verder vraag ik mij af waarom een bedrijf (ook ict-bedrijven) diensten zou moeten blijven leveren aan een bedrijf dat failiet is. Moeten de leveranciers dan ook kapot gaan door kosten te meken die ze niet meer vergoed gaan krijgen? Zeker als de curator ook niet reageerd op vragen van een leverancier.
@Eric
Het is heel gebruikelijk om de dienstverlening te stoppen als een bedrijf faillisement aanvraagt en gekregen heeft. Naast dat er geen transacties meer uitgevoerd mogen worden is er ook niemand meer aan het werk. Bij een doorstart is het een ander verhaal maar daar zijn ook de toelevernaciers bij betrokken als het goed is.
In dat geval is het waarschijnlijk ook kiezen of delen voor e-Private om de investeringen ineens af te schrijven of te zien waar het schip strand met de kans dat het nog goed komt. Afschrijven kan immers altijd nog.