Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft zijn ict uitbesteed aan het collega-departement Verkeer en Waterstaat (V&W). Die brengt de ict-taken onder bij de dienst SSO-ICT, ofwel 'Shared Services Organisatie-ICT'. Er stappen 67 automatiseerders over naar dit servicecentrum.
De dienst SSO-ICT (Shared Services Organisatie-ICT) van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is voortaan de ict-dienstverlener voor het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). In oktober 2008 droeg ook al het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zijn ict over aan het servicecentrum. SSO-ICT zal in een later stadium ook het beheer van Goud op zich nemen. Goud is de nieuwe standaardrijkswerkplek van zeven ministeries.
Door de insourcingsoperatie komen 67 automatiseerders van SZW over. Op dit moment telt het gedeelde rekencentrum van V&W circa tachtig voltijds arbeidsplaatsen. Het aantal werkplekken dat het servicecentrum onder zijn hoede heeft, groeit door het nieuwe contract van circa 3800 werkplekken tot tienduizend werkplekken. Bij SZW verdwijnen niet alle ict-functies: er komt een regie-organisatie die de contacten met SSO-ICT onderhoudt en het functioneel en applicatiebeheer blijft achter.
Meer doen met minder mensen
Plaatsvervangend secretaris-generaal Peter Hennephof van SZW verwacht door de interne samenwerking de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen en een efficiënt gemeenschappelijk beheer af te dwingen.
De Shared Services Organisatie-ICT van Verkeer & Waterstaat is in 2003 opgericht na de samenvoeging van een aantal ict-afdelingen binnen het ministerie, met uitzondering van Rijkswaterstaat. Binnen de rijksoverheid wordt steeds meer nadruk gelegd op interdepartementale samenwerking, ook op het vlak van ict. Het regeerakkoord schrijft voor dat de rijksoverheid met 30 procent minder ambtenaren hetzelfde werk moeten blijven doen.
Het oogpunt van SSO-ICT is doelmatiger werken en kosten te besparen in de bedrijfsvoering. Directeur Perry van der Weyden: 'Door het standaardiseren van de dienstverlening en het samenvoegen van kennis kan SSO meer klanten bedienen met relatief minder medewerkers. Er staat nu een organisatie binnen de rijksdienst die ict-dienstverlening in een concurrerende prijs-kwaliteitverhouding aanbiedt'.