Van de driehonderd werknemers die 1 april 2009 overstapten van Ordina BPO naar Centric, moeten er zestig op zoek naar een nieuwe baan. Dat melden de vakbonden FNV en De Unie. Het is nog niet zeker of het bij zestig ontslagen blijft. De vakbonden spreken nu met de ict-dienstverlener over een sociaal plan. Centric kreeg geld toe bij de overname van Ordina BPO. Het bedrijf denkt de activiteiten die bij Ordina verliesgevend waren weer winstgevend te kunnen maken.
Zestig ex-medewerkers van Ordina BPO moeten op zoek naar een nieuwe baan. Per 1 april zijn de medewerkers in dienst bij ict-dienstverlener Centric, die de divisie van Ordina overnam. De driehonderd medewerkers van BPO gingen over naar de nieuwe werkgever. Nu blijkt dat zestig medewerkers ontslag aangezegd hebben gekregen. Dat blijkt uit berichten van de vakbonden FNV en De Unie.
De vakbonden weten overigens nog niet of het bij de zestig ontslagen zal blijven. "Eerder circuleerden er een groter aantal", schrijft De Unie op zijn website. De vakbonden spreken met de ict-dienstverlener over afspraken voor de ontslagen medewerkers. Het bedrijf zou weinig voelen voor een sociaal plan, maar wil wel praten over individuele afvloeiingsregelingen. De ontslagen medewerkers vallen in ieder geval niet meer onder het sociaal plan van Ordina.
32 miljoen euro
Ict-dienstverlener Centric kreeg betaald voor het overnemen de divisie. Het is niet bekend hoeveel de dienstverlener kreeg voor de overname. Het bedrag is maximaal 32 miljoen euro.
Ordina stootte de divisie af, omdat die niet winstgevend was. Centric-directeur Gerard Sanderink zei eerder tegen Computable dat hij denkt de bpo-activiteiten weer winstgevend te kunnen maken. "We hebben in het verleden laten zien dat wij verliesgevende activiteiten een turn-around kunnen geven. Dat doen we door niet verder te gaan met activiteiten die niet bijdragen aan het resultaat en waar geen muziek in zit."
De ict-dienstverlener was vrijdagmiddag niet meer bereikbaar voor commentaar.
Ordina moet ex-werknemers tegemoet komen?
FNV Bondgenoten vindt dat automatiseerder Ordina zijn oud-werknemers van een onlangs verkocht bedrijfsonderdeel tegemoet moet komen nu zij door hun nieuwe werkgever Centric worden ontslagen. Het gaat om 61 werknemers van de voormalige BPO-tak van Ordina, sinds 1 april onderdeel van Centric.
Om te beginnen gaat het hier voornamelijk om inhuur krachten die Centric gewoon niet langer inhuurt. Daarnaast moet je je afvragen hoeveel van deze mensen nog een baan zouden hebben als Ordina was gaan snijden, onder het mom van Economische resesie zouden ze ook gewoon de toko kunnen laten klappen.
Beste mensen,
Voor een bedrijf als Ordina, maar ook Centric en alle anderen, zijn mensen niets meer of minder dan productiemiddelen. Als het goed gaat koop je het in, als het slecht gaat stoor je weer een gedeelte af. Gewoon inkoop en verkoop. Als een autofabrikant moet inkrimpen gaat hij minder produceren en kosten besparen. De wet van vraag en aanbaod. Dus denk niet dat je bij eend detacheringsbedrijf een job-for-life hebt. Voor de medewerkers is detacheren niets anders dan russische roulette. De stap naar ZZP is nog maar een heel kleine…
Zou dit soms de reden zijn dat Sanderink als een van de weinige overgebleven detacherings-‘dinosaurussen’ nog steeds een financieel gezond bedrijf runt?
@Henkie, jij bevestigt blijkbaar dubbel het beeld van Centric. Als Sanderink alleen bij jaknikkers willen adverteren moeten zij maar een eigen blad uitbrengen of de Computable kopen. Maarja, dat zal niet snel gebeuren, immers Sanderink koopt alleen maar bijna failliete bedrijven. Centric moet dus ff wachten totdat VNU op de intensive care ligt. @piet, jij bent een CIO bij Centric of jij hebt Jomanda-gaven om te kunnen beoordelen dat Centric financieel gezond is. Hmm, misschien heb je wel gelijk, begrafenisondernemers zijn ook gezonde bedrijven…
ik heb gehoord dat er binnekort een nieuwe vacature site gaat verschijnen, Jobcorner denk ik. De site is nog niet online maar het is veel gebruiksvriendelijker dan andere vacaturesites heb ik gehoord. die ex-Ordina employees kunnen er nu een gebruiken.
Opmerkelijke reacties allemaal. Als tevreden werknemer van de Centric organisatie, en door Sanderink overgenomen in 2002, kan ik alleen maar zeggen dat er een beeld wordt geschept dat niet geheel overeenkomt met de werkelijkheid. Sure, er wordt soms flinkt gehakt maar dat getuigd meer van daadkrachtig management dan van alles wat hierboven wordt geschetst. Zoals in de meeste bedrijven geld krijg je ook bij Centric wat toekomt. Echter in de huidige economische recessie kan het overal je baan kosten. Dus ook bij Centric.
Ik sluit mij volledig bij de vorige schrijver aan. In 1992 is ons bedrijf als een van de eersten door de heer Sanderink overgenomen. Tot op heden werken nog steeds 47 van de destijds 95 overgenomen medewerkers bij Centric en met veel plezier! Centric is een stabiel bedrijf en naar de medewerkers toe ook nog eens een sociaal bedrijf. Ook wij hebben destijds e.e.a meegemaakt, maar dit is door de heer Sanderink op een keurige manier opgelost.
De huidige economische recessie zal wellicht ook op Centric van invloed kunnen zijn, echter een bedrijf waar geen vreemd kapitaal in zit en die een gunstige financi?le positie heeft, zal het minder raken dan bedrijven die niet in deze positie verkeren.
Volgens mij heeft de OR van Ordina zitten suffen bij de overname of, nog erger, ze hebben hun inmiddels ex-collegae in de kou laten staan. Het afstoten van een afdeling of bedrijfsonderdeel dient toch ALTIJD met een convenant c.q. sociaal (ondernemers-)plan tussen oude en nieuwe werkgevers plaats te vinden?
Ik ben blij voor de mensen die met plezier bij Centric nog werken, maar ook zij moeten de realiteit niet uit het oog verliezen.
Deze mensen hebben een zeer lang en loyaal dienstverband gehad met medeneming van hun rechten vanuit hun outsoursende bedrijven.
Door mismanagement is het bedrijf verlies gaan leiden (slechte contracten, veel externen e.d.), maar niet de schuld van de werknemers, die nadat zij geoutsourced zijn nog steeds loyaal hun werkzaamheden hebben doorgezet.
Na toezeggingen van Ordina en Centric over herplaatsing en goed ondernemerschap worden nog voordat de inkt van de NMA droog is deze mensen onder begeleiding de deur gewezen! Hier is maximal tien minuten voor gereserveerd. Een toiletbezoek is niet toegestaan!
Het ontslagvoorstel is niet eens wettelijk correct!
Wat voor indruk moet zoiets hebben voor deze mensen.
En wat voor indruk moet zoiets zijn voor de achterblijvers, die na vaak meer dan vijftien jaar toch een band hebben gekregen met de vertrekkers.