Vooral de divisie Business process outsourcing (bpo) zorgt ervoor dat ict-dienstverlener Ordina in 2008 81,1 miljoen euro verlies boekte. De omzet komt voornamelijk uit de divisies Ict, Consulting en Application outsourcing. Door zich komende jaren op deze drie activiteiten te concentreren, hoopt het bedrijf weer winst te maken.
Ordina heeft in 2008 een nettoverlies geboekt van 81,1 miljoen euro. Dat komt vooral door de bpo-activiteiten, die de automatiseerder op 27 februari verkocht aan branchegenoot Centric. De ict-dienstverlener schreef 72,5 miljoen euro af bij een omzet van 43 miljoen euro. Daarnaast ontvangt Centric maximaal 32 miljoen euro om de bpo-activiteiten over te nemen.
Ordina maakte in 2008 een omzet van 696,5 miljoen euro. Het merendeel van de omzet, namelijk 362,9 miljoen euro, komt uit de divisie Ict. Het bedrijf wil het komende jaar inzetten op de activiteiten op het gebied van ict, consulting en application outsourcing.
Algemeen directeur Ronald Kasteel vindt 2008 een jaar van twee gezichten voor Ordina. "Enerzijds zijn onze verwachtingen op het gebied van business process outsourcing niet uitgekomen. Tegelijkertijd zijn we opnieuw gegroeid in de voor ons belangrijke markten, zowel in Nederland als België." De directeur gaat zich in 2009 concentreren op een ‘gezonde en winstgevende toekomst' van de drie activiteiten die na de verkoop van bpo en technical automation overblijven.
Meerjarige contracten
De dienstverlener hoopte door de bpo-activiteiten meerjarige contracten te sluiten. Zo sloot het bedrijf begin 2007 een tienjarig bpo-contract met bank/verzekeraar Robeco. Die overeenkomst werd echter nog geen anderhalf jaar later ontbonden. Ondanks de verkoop van de divisie BPO zegt Ordina dat het omzetaandeel van de meerjarige contracten is toegenomen van 13 procent in 2007 naar 17 procent in 2008.
Het bedrijf kondigde in 2008 een ontslagronde aan. Het bedrijf gaat volgens het jaarverslag driehonderd banen schrappen. Eerder zouden dit er 350 zijn. Kasteel zei eerder dat hij vooral externen wil laten gaan. Toch zijn gedwongen ontslagen niet voorkomen, aldus de dienstverlener. De reorganisatie bedraagt 19,3 miljoen euro. Het bedrijf denkt een rendementsverbetering of kostenbesparing van 15 miljoen euro te realiseren. In 2010 moet de reorganisatie 25 miljoen euro opleveren.
Dit bewiijst weer eens dat ‘bestuurder’ Ronald Kasteel geen enkele visie op de markt heeft. Ordina is ‘groot’ geworden door het aantrekken en vervolgens weer afstoten van activiteiten en bedrijven. Eerst frustreer je mensen door een gedwongen overgang naar Ordina (bij de BPO-activiteiten), vervolgens stoot je die activiteiten weer af (bijv. naar Centric) waar de betreffende mensen vervolgens zullen worden ontslagen. Dezelfde Ronald Kasteel die zich op de borst slaat met ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’. Het wordt tijd dat de raad van commissarissen van Ordina Ronald Kasteel eens ‘outsourcet’. Misschien dat het dan toch nog eens een organisatie kan worden met visie, met ‘shareholder value’ en die ook nog eens maatschappelijk verantwoord onderneemt.
362,9 moet zijn 632,9
@gast
Ik heb het nog even nagekeken, de cijfers kloppen. De divisie ict maakte een omzet van 362,9 miljoen euro. De totale omzet van Ordina bedroeg 632,7 miljoen euro.