Verzekeraar en financieel dienstverlener Delta Lloyd verbreekt voortijdig een uitbestedingcontract voor ict-beheer met IBM. De overeenkomst met een waarde van ongeveer 200 miljoen euro zou in 2011 aflopen, maar wordt in 2009 al stopgezet.
IBM en Delta Lloyd Groep verbreken voortijdig een outsourcingscontract voor het beheer van de ict-infrastructuur. De zevenjarige overeenkomst met een waarde van ongeveer 200 miljoen euro zou tot 2011 duren maar wordt in 2009 reeds beëindigd.
Volgens een woordvoeder van IBM is het contract na een gezamenlijk besluit uit strategische overwegingen beëindigd. De dienstverlener wil niet verder ingaan op de redenen van het verbreken van de overeenkomst en verwijst voor commentaar naar Delta Lloyd. Daar was niemand beschikbaar om te reageren.
Personeel
Volgens ingewijden zouden medewerkers die namens IBM voor Delta Lloyd werken weer bij de verzekeraar in dienst komen. Het zou gaan om tussen de 80 en 120 ict'ers. IBM wil niet reageren op deze informatie.
Zo’n mooie deal had de KLM ook met IBM (en Fujitsu) voor vijf jaar.
“Volgens ingewijden zouden medewerkers die namens IBM voor Delta Lloyd werken weer bij de verzekeraar in dienst komen”
Vanuit het werk-nemers oogpunt geen gekke stap om te maken van een ict dienstverlener naar een verzekeraar. De kans dat je je ict-baan blijft behouden bij DeltaLloyd lijkt me hoger dat de kans dat je je baan blijft behouden bij IBM. Gezien de “economische crisis” en de grote ontslagronden in de ict sector van dit afgelopen jaar bij grote bedrijven.
Vanuit het werk-gevers oogpunt loop je dit risicio natuurlijk dat je personneel meer gaat kiezen voor (financiele) zekerheid dan “die uitdagende carriere”.
Uiteraard biedt dit werkgevers ook weer de uitdaging om meer te investeren in hun mensen. Want als ze het goed hebben bij jouw bedrijf, willen ze ook niet weg lijkt mij.
After all..
Op het einde van de maand is het leuk als er ook brood op de plank ligt. Het lijkt steeds minder belangrijker te gaan worden, waar je het geld vandaan hebt gehaald om dat brood aan te schaffen.
Want “werk == werk” en “salaris == salaris” en in mijn ogen lijkt het steeds meer op dat “werk-aanlevering – gaat steeds meer “leveranciers onafhankelijk” worden in de toekomst. Anders kan je als werk-nemer ten prooi vallen aan een “vendor-lockin” van werklevering
Zo’n deal heeft ABN AMRO ook met IBM, Verizon Business, KPN, TCS, Infosys, Avaya voor vier jaar.
Gezien de vele slechte ervaringen die ik prive met de administratie van de nu onder Delta Lloyd vallende Ohra-ziektekostenverzekeringen heb gehad, kan ik me er wat bij voor stellen. De aanbiedingsvormen in ziektekosten en de vele variabelen daarbinnen krijgt men maar niet in de greep. Aan gebrek aan goede wil ligt het niet, men biedt escalatie over escalatie aan en speciale behandeling als uiterste redmiddel. Maar niet goedlopende front- en backoffice processen en niet te vergeten de nasleep van de eerdere integraties blijven. Dit op orde krijgen is de core business voor elke verzekeraar en dus volgens mij ook niet goed uit te besteden. Deze stap terug verbaast me dus niet.
@Don van Riet
Ik denk niet dat je daar IBM een verwijt voor kunt maken. IBM heeft alleen de technische infrastructuur in beheer gehad. Applicatie ontwikkeling is altijd bij Delta Lloyd blijven liggen.
Overigens, niet zo vreemd dat dit contract vroegtijdig wordt be�indigd. Vanaf het begin is het ellende over ellende geweest. Sterker nog: het heeft bijna 9 maanden exclusief onderhandelen gevergd om tot dit contract te komen…!!
Tja, als oud-ingewijde Centric’er weet ik dat de dienstverlening al ruim een jaar niet meer door IBM zelf maar door Centric gedaan werd. IBM heeft ondersteuning min of meer verkocht eind 2007 aan Centric, maar het contract gehouden, en daarmee alleen maar contractbeheerder geworden. Men kreeg toendertijd ook de opdracht indien er vragen waren waarvoor je werkt te melden dat voor IBM werkt, en dat terwijl je contract bij Centric loopt.