Binnenkort krijgt Ordina Nederland zijn eigen algemeen directeur en financieel directeur. De nieuwe twee nemen holding-directeur Ronald Kasteel en financieel directeur Den Hartog veel werk uit handen, dat zij erbij kregen toen in september twee andere topmannen opstapten.
Ict-dienstverlener Ordina krijgt binnenkort twee nieuwe directieleden. Zij gaan als algemeen directeur en financieel directeur leiding geven aan Ordina Nederland, vertelt een woordvoerster van het bedrijf. Daaronder vallen de Nederlandse activiteiten van de divisies ICT, Consulting en Application Outsourcing.
"We zijn in gesprek met een aantal kandidaten", zegt de woordvoerster. Ze wil echter geen namen noemen. Uit de kandidaten kiest het bedrijf 'op korte termijn' de nieuwe directieleden. "Degenen die we uiteindelijk kiezen, vervangen Philip van Blanken en Eddy Vermeire die eerder dit jaar bij ons vertrokken."
De twee nieuwelingen krijgen wel een andere functie dan Van Blanken en Vermeire hadden. Deze heren waren respectievelijk directeur Delivery en commercieel directeur en vormden samen met algemeen directeur Ronald Kasteel en financieel directeur Den Hartog van Ordina Holding het uitvoerend comité van de automatiseerder. De twee nieuwe directeuren vormen de algemene en financiële directie van Ordina Nederland.
Nokvol
Kasteel en zijn financieel directeur Den Hartog willen een deel van hun taken graag overdragen aan de twee nieuwelingen. Na het vertrek van Van Blanken en Vermeire bestierden Kasteel en Den Hartog Ordina namelijk met zijn tweeën. In het Financieele Dagblad zegt Kasteel over deze periode: "Ik zat gewoon nokvol (…) Ik had die dingen graag aan anderen overgelaten. Het is zeker niet de bedoeling geweest dat ik alles zelf ging doen."
Vanaf januari 2009 geeft Philip van Blanken leiding aan Task24, de nieuwe naam van een oud onderdeel van Ordina dat in juni 2008 door investeringsmaatschappij Gilde Equity Management werd overgenomen. Eddy Vermeire is inmiddels bestuurslid van CyberCity 3D, een bedrijf dat onder meer voor Google driedimensionale kaarten en afbeeldingen ontwikkelt.
Onrustig vaarwater
De ict-dienstverlener is in 2008 in onrustig vaarwater terechtgekomen. Na teleurstellende halfjaarcijfers en een winstwaarschuwing in augustus, werden Vermeire en Van Blanken verzocht te vertrekken. In november besloot het bedrijf zijn divisie BPO (business process outsourcing) in de etalage te zetten en in december werden 350 banen geschrapt.
Ondertussen stuurde de onderneming zijn onderaannemers een brief met het verzoek de tarieven met tien en vijftien procent te verlagen. Algemeen directeur Ronald Kasteel gaf aan Computable toe van zijn externe medewerkers af te willen, ten gunste van eigen personeel.
Organisatie
Samen met Ordina België (onder leiding van Hans Vets), Ordina BPO en dochterondernemingen Clockwork, Ormit, Integer en fiNext, maakt Ordina Nederland deel uit van een holdingmaatschappij. Daar zwaaien algemeen directeur Ronald Kasteel en financieel directeur Hans den Hartog de scepter. De twee vormen gezamenlijk de raad van bestuur.
Bij Ordina Nederland werken ongeveer 3500 mensen.
Aah, dat verklaart waarom de medewerkers van Ordina een brief hebben gekregen dat men geen salarisverhoging krijgt voor 2009. Men moet de bonussen van de nieuwe bestuurders kunnen betalen natuurlijk!
Ja, natuurlijk! Het heeft niets te maken met de fantastische resultaten die geboekt zijn!
Belachelijk, mensen eruitwerken, maar op hoog niveau gewoon mensen aannemen voor waarschijnlijk dikke salarissen. walgelijk gewoon
Paul Schuyt van Logica?
En hoeveel ruimte zullen deze nieuwe directeuren van de ‘heer’ Ronald Kasteel krijgen in die centralistisch geleide organisatie? Het verleden heeft uitgewezen dat leidinggevenden net zoveel ruimte krijgen als de ‘heer’ Ronald Kasteel dat toestaat en per saldo is dat bijna niets. Dat is ook precies de reden dat het met Ordina zo slecht gaat. De ‘heer’ Ronald Kasteel is van mening dat hij deze organisatie nog steeds kan leiden als de eerste de beste kruidenierswinkel.
Wanneer komt Kasteel met de mededeling, dat hij zelf ook geen verhoging en bonus hoeft te hebben. Zelf in 2008 wel 10% salaris erbij. Tevens mag men ook geen lease-auto meer bestellen, want moet uit de pool komen en dan heb je dus weinig keuze. Het zijn allemaal kleine maatregelen, zoals geen kerstpakket en niet meer de Ultimate brandstoffen tanken, die naast de eerder genoemde zaken voor ergernis zorgen bij de medewerkers. Als je dan ook een aannamestop hebt dan moeten ze ook niet van die dure gasten aantrekken, maar intern kijken, omdat dat anders haaks staat op het beleid naar de rest van het personeel. Straks lopen de goede mensen weg.