Ict-dienstverlener Ordina investeert niet meer in business process outsourcing (bpo). Deze unit moest zorgen voor groei bij het bedrijf, maar de financiële crisis zorgt ervoor dat geen nieuwe klanten worden geworven. Er wordt daarom ingezet op applicatie-uitbesteding.
Ordina stopt de investeringen in zijn afdeling Business process outsourcing (bpo). De dienstverlener hoopt de afdeling of delen ervan te kunnen verkopen. Ook de ontwikkeling van de bpo-platformen worden stopgezet.
Volgens een woordvoerder van het bedrijf zijn er geen nieuwe klanten voor de bpo-activiteiten van Ordina. "Wij richten ons op financiële instellingen. Er zijn momenteel geen buitenlandse toetreders of Nederlandse financiële instellingen die nieuwe producten op de Nederlandse markt brengen. Deze bedrijven zijn met hele andere dingen bezig."
Twee activiteiten
Ordina startte zijn bpo-unit in 2004. Rondom bpo had het bedrijf twee activiteiten. Enerzijds ontwikkelde de dienstverlener drie platformen waarop het de bpo-activiteiten van klanten wilde laten draaien. Anderzijds sloot het verschillende bpo-contracten met klanten. Op termijn zouden deze klanten worden aangesloten op de nieuwe platformen. "We maken nu dubbele kosten. We houden de activiteiten van de klanten draaiende, maar ontwikkelen ook de platformen. Dat is niet winstgevend", vertelt de woordvoerder. De dienstverlener verwacht een verlies van twaalf miljoen euro bij een omzet van veertig miljoen euro van de bpo-activiteiten.
Omdat de ontwikkeling van deze platformen wordt stopgezet, moet met de klanten worden gepraat over de voortzetting van de contacten. Ordina heeft daar vertrouwen in. "We zijn heel goed in gesprek", aldus de woordvoerder.
Minder afhankeling van detachering
Bpo moest zorgen voor de groei bij Ordina. "We willen minder afhankelijk worden van detachering en langetermijncontracten afsluiten. Dat zijn application outsourcings- en bpocontracten. We denken dat er op het vlak van application outsourcing nog voldoende groei zit."
De woordvoerder zegt dat ontslagen voorlopig niet aan de orde zijn. Ze wacht het plan af dat Ordina-ceo Ronald Kasteel momenteel aan het schrijven is. Hierin worden maatregelen genoemd om de onderneming winstgevend te houden. Deze maatregelen worden op 18 december gepresenteerd.
De BPO organisatie is jarenlang een bleeder geweest. Uitspraken als ‘We houden de activiteiten van de klanten draaiende, maar ontwikkelen ook de platformen. Dat is niet winstgevend”, vertelt de woordvoerder’ tonen wederom aan dat Ordina in elk geval reeds sinds 2006 tegen beter weten in bezig is geweest met een portfolio segment te ontwikkelen waar ze helemaal niets te zoeken hadden….En wat zegt dit nu over de bonussen van Ronald Kasteel cum suis ?
Het besluit te stoppen met BPO verbaasd mij niets. Had al een jaar eerder moeten gebeuren. De BPO organisatie was veels te passief en niet gewend te acteren in deze markt. Niemand naam enig besluit. De managementstijl en het karakter van Bart van der Vlis hielp ook al niet mee.
BPO was Kasteel zijn paradepaardje. Hij heeft het kunnen verkopen aan (zijn vriend?) Gerard Sanderink. De al in november 2008 aangekondigde re-organisatie, wordt nu door Centric uitgevoerd. Het personeel is het slachtoffer van de blunders van het management. Wanneer vertrekt dhr Kasteel nu? Hij zou het schaamrood op zijn kaken moeten hebben.