Ict-dienstverlener Satayam wil over een jaar in Nederland een kantoor openen waar programmeer- en testwerk wordt gedaan. Het bedrijf wil dichter bij de klant komen te zitten.
De Indiase ict-dienstverlener Satyam hoopt over een jaar een delivery center in Nederland te openen. In dit center wordt onder andere programmeer- en testwerk gedaan voor klanten in Nederland. "We willen dichter bij de klant zitten", zegt Peter Heij, verantwoordelijk voor de Europese regio bij Satyam .
De dienstverlening van Satyam is de afgelopen jaren verschoven van basale dienstverlening, zoals programmeren of helpdesk, naar een hoger niveau diensten, aldus Heij. Het bedrijf krijgt steeds vaker te maken met business process outsourcing (bpo). Bij deze vorm van dienstverlening is het handig om dicht bij de klant te zitten. Het bedrijf heeft verschillende werknemers bij organisaties zitten, maar Heij ziet dit veranderen. "Vroeger wilde een klant tijd en materiaal, nu willen ze de klus klaar hebben. Het werk hoeft dan niet meer alleen bij de klant te gebeuren, maar kan ook in de buurt plaatsvinden."
Werknemers uit India
Heij denkt dat ongeveer negentig procent van de werknemers van het delivery center mensen uit India zullen zijn. De overige tien procent komt uit Nederland. Het is nog niet bekend waar het center moet komen te zitten.
De dienstverlener opende in april een hoofdkantoor in Hoofddorp. Hier zijn inmiddels tien mensen aan de slag. De dienstverlener wilde dichter bij klanten in de Randstad zitten. Het volgend fiscale jaar hoopt Heij het kantoor in Hoofddorp flink te kunnen uitbreiden. Hij ziet nog genoeg groei voor het bedrijf. Heij: "Wij merken dat hoe meer mensen we inzetten, hoe meer omzet we krijgen."