Niet alleen Royal Bank of Scotland (RBS) wil af van de uitbestedingsrelatie met EDS. Ook banken, zoals Deutsche Bank en ABN Amro Australië, kiezen voor andere oplossingen. Concurrenten van EDS zijn bang dat hun deals met ABN Amro eveneens worden teruggedraaid.
EDS sloot eind 2002 een vijfjarige overeenkomst (waarde 1,3 miljard euro) met ABN Amro om de it van de grootzakelijke tak te verzorgen. Door de verkoop van ABN Amro in 2007 aan het bankenconsortium Fortis, Banco Santander en Royal Bank of Scotland (RBS) dreigt voor EDS een forse kostenderving. De bank wordt opgedeeld, waardoor een langjarige verlenging van de oorspronkelijke uitbestedingsovereenkomst onmogelijk is geworden. Bovendien valt er veel werk weg door inbesteding. RBS, dat het grootste deel van de grootzakelijke tak van ABN Amro overneemt, kondigde eerder al aan hiervoor te kiezen.
Maar in Nederland valt er voor EDS nog meer werk weg. Fortis heeft de kantoren van ABN Amro die voor het midden- en kleinbedrijf werken, namelijk verkocht aan Deutsche Bank (de Europese Commissie had afstoting als voorwaarde voor goedkeuring van de koop van ABN Amro gesteld). Het gaat om zo'n vijftien kantoren, inclusief de Hollandsche Bank Unie en het financieringsbedrijf IFN Finance. Deutsche Bank gebruikt de komende twee jaar nog het bestaande it-platform. Die tijd heeft de Duitse bank nodig voor de ontvlechting en migratie van de it-systemen. Of EDS daar nog een rol in kan spelen, is de vraag. Deutsche Bank sloot in 2002 een uitbestedingsovereenkomst met IBM.
Down under
Een andere tegenvaller voor EDS is het niet verlengen van het contract van ABN Amro Australië. Deze zakenbank, die een eigen positie innam in de uitbestedingsdeal met EDS, besloot eind 2007 de it weer intern op te bouwen en het contract met de Amerikaanse automatiseerder niet te verlengen. Volgens een zegsvrouw lag dit niet aan de prestaties van EDS maar was het vanwege nieuwe zakelijke ontwikkelingen handiger om de it-ondersteuning weer vanaf 1 maart 2008 intern te huisvesten. Van de zestig medewerkers die ten tijde van de uitbesteding naar EDS moesten overstappen, zijn er dertig teruggekeerd.
Inmiddels is de it-afdeling van de grootzakelijke bank, die in Australië en Nieuw-Zeeland actief is, weer op de oude oorlogssterkte. Hoe lang dat duurt is de vraag, want RBS – waar de bank onder valt – wil het onderdeel verkopen aan de Commonwealth Bank of Australia.
RBS zelf beschouwt automatisering ook als te cruciaal om het aan derden over te laten. De bank wil zo'n vierhonderd- tot vijfhonderd medewerkers van EDS – ex-ABN Amro-automatiseerders – in huis halen. Wanneer en hoe de bank deze antipodische operatie wil uitvoeren is onduidelijk. De vijfjarige termijn van het ABN Amro-contract van EDS liep namelijk eind 2007 af. Waarschijnlijk maakt RBS gebruik van een tijdelijke verlengingsoptie. EDS wil overigens geen commentaar geven op de gang van zaken.
Hulp van buitenaf
In 2005 sloot ABN Amro een tweede grootschalig uitbestedingsovereenkomst (vijf jaar) voor de andere takken van de bank. IBM (beheer infrastructuur) kreeg de grootste hap (1,5 miljard euro), de Indiase offshore-bedrijven Tata Consultancy Services en Infosys mochten voortaan het applicatiebeheer regelen en een selecte groep ( de Indiase bedrijven Tata, Infosys, Patni, en IBM en Accenture) werd uitgekozen voor applicatie-ontwikkeling.
Volgens Andrew Parker, analist van Forrester Research, maken deze partijen zich zorgen over de toekomst van deze deal. Ook hier zullen Fortis en Banco Santander de it-systemen van ABN Amro uit elkaar moeten halen en koppelen aan hun eigen platformen. De outsourcingscontracten met de diverse partijen lopen eind 2010 af. Deze twee banken denken nu al na over hoe de informatiehuishouding er tegen die tijd uit moet zien. Insourcing is een reële optie; Fortis draait bijvoorbeeld nog veel it in eigen huis.
"Het verschil met de EDS-deal is echter dat deze latere uitbestedingsovereenkomst complexer is", stelt Parker. "De transactie met EDS was qua opzet traditioneel: er werd zaken gedaan met één grote partij. Een paar jaar later koos ABN Amro ervoor om met meerdere leveranciers in zee te gaan. Het voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van één it-partner, het nadeel is dat de ontvlechting van it-processen lastiger is, zeker als je daarna weer voor inbesteding kiest."
Parker ziet nog wel kansen liggen voor EDS en andere automatiseerders met kennis van bankzaken. Ontvlechting, migratie en inbesteding van ict zijn bij banken ingewikkelde zaken. "Het gaat om substantiële datamigratie- en dataverwerkingstrajecten. Daar hebben de banken hulp van buiten bij nodig."
Insourcing geen trend
Insourcing is overigens nog geen trend, zegt Forrester-analist Andrew Parker. "Bij 20 tot 30 procent van aflopende outsourcingscontracten besluiten opdrachtgevers alles of een deel weer in eigen hand te nemen. Daarbij gaat het hoofdzakelijk om applicatiebeheer. Dat zijn doorgaans ook korte contracten, van een jaar of drie. Het beëindigen van een contract om daarna met een ict-partner in zee te gaan of de automatisering weer in te besteden zijn geen makkelijke processen. Een opdrachtgever moet zo'n ontsnappingsclausule vooraf duidelijk omschreven in zijn contract opnemen."