Vanaf oktober verzorgen IBM en Getronics een groot deel van de ict van luchtvaartmaatschappij Martinair. Getronics doet de helpdesk en het ict-beheer en IBM buigt zich over bestaande en nieuwe applicaties.
Dienstverleners Getronics en IBM nemen een deel van de ict-organisatie van luchtvaartmaatschappij Martinair over. Daartoe tekenden de drie partijen een vijfjarig contract met een totale waarde van 23 miljoen euro, 17 miljoen voor Getronics en 6 miljoen voor IBM. De overeenkomst gaat in op 1 oktober 2008.
Getronics neemt de volledige helpdeskfunctie en het operationeel ict-beheer van Martinair op zich. Dat gebeurt zowel op afstand als op locatie bij de vliegmaatschappij. Bij de automatiseerder staan momenteel al mainframes van Martinair, vertelt account director Gerard Annink. "De diensten worden uitgebreid, zodat alle serveromgevingen van de luchtvaartmaatschappij worden ondergebracht in ons datacenter. Verder gaan we de ict-infrastructuur vernieuwen en zorgen we voor de werkplekdienstverlening." Getronics ondersteunt ook de vijftien tot twintig buitenlandse locaties van Martinair. Die bevinden zich voornamelijk in Noord-Amerika en Azië.
Applicatieportfolio
IBM neemt het applicatieportfolio over en gaat helpen bij de ontwikkeling van luchtvaartspecifieke ict-oplossingen als rfid en mobiele e-businessoplossingen. Dat doet de dienstverlener vanuit zijn Aviation Competence Center in Amsterdam, waar de automatiseerder ook enkele andere luchtvaartorganisaties bedient. Steven Pilz van IBM vertelt dat zijn bedrijf bijvoorbeeld het bagagesysteem bouwde voor Schiphol en Heathrow.
Ook KLM en Martinair behoren al tot de opdrachtgevers van IBM. Het gaat daarbij volgens Pilz vooral om software voor innovatieve luchthavenprocessen zoals bagagebanden en rfid en bijvoorbeeld niet om systemen voor de luchtverkeersleiding. "Al met al hebben we een aardig portfolio in West-Europa. Martinair is een welkome klant. We zijn geïnteresseerd in hun business en in hun medewerkers", aldus de IBM'er.
Multisourcing
Getronics leidt de multisourcingactiviteiten. 35 medewerkers van de luchtvaartmaatschappij verhuizen naar de automatiseerders, waarvan tien tot twaalf naar IBM. Telecombedrijf KPN verzorgt de netwerkdiensten.