De nieuwe eigenaar van de grootzakelijke tak van ABN Amro, Royal Bank of Scotland, draait de uitbesteding van de ict terug. Sinds begin 2003 wordt die verzorgd door EDS.
De grootzakelijke tak van ABN Amro neemt de ict weer in eigen hand. Royal Bank of Scotland, de nieuwe eigenaar van die tak van de bank, zal het uitbestedingscontract met ict-dienstverlener EDS daartoe terugdraaien. Dat meldt het Financieele Dagblad.
Vier- tot vijfhonderd medewerkers zouden worden teruggehaald vanuit EDS. Het is nog onbekend of het contract met EDS per direct wordt beëindigd of pas op het moment waarop dat zonder kosten kan.
Uit elkaar halen
Volgens de krant is de belangrijkste reden voor het besluit dat ‘in de cultuur van RBS de informatietechnologie als te cruciaal wordt gezien om uit te besteden.' Ook Fortis, de bank die de consumententak van ABN Amro overnam, zou overwegen de ict weer onder eigen hoede te nemen.
Door de overname van ABN Amro door het bankenconsortium RBS, Banco Santander en Fortis, moeten alle ict-systemen uit elkaar worden gehaald. Elk van de betrokken partijen heeft zijn eigen automatisering waarin de ABN Amro-onderdelen moeten worden ingepast. "We hebben mensen nodig die de technologische infrastructuur bij ons dochterbedrijf in Nederland opzetten", zegt een woordvoerder van de Schotse bank tegen de Telegraaf.
Uitbesteden aan EDS, IBM, Tata en Infosys
ABN Amro was de eerste grote bank in Nederland die besloot zijn ict uit te besteden. De grootzakelijke tak van de bank sloot hiertoe eind 2002 een overeenkomst met EDS, ter waarde van 1,3 miljard euro. Die dienstverlener verzorgde vanaf die tijd het beheer van midrange- en desktopcomputers, applicaties, webservers en netwerkapparatuur. Daarnaast bood het bedrijf de bank helpdeskondersteuning en ontwikkelde het software. Onderdeel van de overeenkomst was dat EDS meer dan duizend personeelsleden overnam.
In september 2005 besloot ABN Amro ook de ict-onderdelen van de andere takken van de bank uit te besteden. Met IBM werd een vijfjarige overeenkomst, met een waarde van 1,5 miljard euro, getekend voor het beheer van de ict-infrastructuur. Het Indiase consortium Tata Consultancy Service (TCS) en Infosys verzorgt vanaf die tijd voor vijf jaar het applicatiebeheer. De waarde van die contracten bedraagt in totaal ongeveer driehonderd miljoen euro.
Verbaast me niks. Als ik in de schoenen van Wouter of Naut had gestaan had ik die hele geschiedenis verboden. Incusief de outsourcing van ict. Dat leidt tot niets want de know how blijft zitten en is niet even te verplaatsen. Daarbij: Het ZIJN kernactiviteiten. Zonder ict geen bank, dat kan iedereen bedenken, behalve Rijkman
@Gast,
Wouter of Nout hebben helemaal niets te verbieden. ABN AMRO is, net als andere banken, een particulier bedrijf en daar heeft de staat vanaf te blijven. Er wordt al veel te veel gereguleerd, met vooral negatieve effecten; zie de hypotheekcrisis in de VS, die geheel op het conto van de overheid geschreven kan worden.
Wel of niet uitbesteden is een kwestie van economie, een simpele kosten-baten analyse. Het betekent niet dat er ineens geen ict meer is, dus uw opmerking “Zonder ict geen bank” mist elke grond.
Of de kostenbesparingen in de praktijk ook werkelijk gerealiseerd worden is onderwerp van creatieve rekenkunde, maar het maakt wel verschil of je mensen op de loonlijst hebt staan of simpelweg een factuur van derden betaalt, voor wat in principe dezelfde werkzaamheden zijn.
Even afwachten of RBS (en in mindere mate Fortis) zich realiseert wat het betekent om een dergelijke constructie weer terug te draaien met behoud van continuiteit. Maar als de poppetjes (en de servers?) weer meeverhuizen vanuit EDS zal er op dat vlak niets schokkends veranderen.
@ Hartman,
Hoe je de kredietkrisis op conto van teveel regulering kan schrijven ontgaat mij ten ene male… Het is meer een aan oplichting grenzend kapitalisme wat er aan ten grondslag ligt. Zo snel mogelijk winst pakken, maakt niet uit wie er de dupe van wordt…
Voor wat betreft outsourcen van ICT is het inderdaad zo dat de banken er tegenaankijken als een economisch probleem, daar komen ze nog wel van terug. (blijkbaar de RBS nu al)
ICT is wel degelijk een kerntaak binnen het bankbedrijf, en de kans om zich te onderscheiden van andere banken. Indien je snel en kwalitatief goed bent in ICT kan je beter en sneller reageren op wat de markt vraagt. Als je ICT uit India moet komen is dat nog maar zeer de vraag. Bovendien krijgen al die banken die geoutsourced hebben dezelfde standaard oplossing, hoe kan je je dan nog onderscheiden ?
@ gast
Je schrijft: ‘Daarbij: Het ZIJN kernactiviteiten. Zonder ict geen bank, dat kan iedereen bedenken, behalve Rijkman’
Dit is eenvoudig te betwisten: voorwaarden (middelen) die noodzakelijk zijn om producten/diensten te kunnen leveren zijn geen kernactiviteit. Zonder personeel kan je bijvoorbeeld ook geen bank runnen. (dat is toch ook geen kernactiviteit?) Primaire processen van een bank zijn volgens mij (o.a.) geld uitlenen tegen rente en het uitvoeren van betalingen. Om dat economisch zo slim en zo goed mogelijk te kunnen doen wordt er natuurlijk gebruik gemaakt ICT.
Of je de noodzakelijke middelen (zoals ICT) zou moeten uitbesteden is een andere zaak… Blijkbaar heeft de RBS daar een andere visie over dan het voormalige bestuur van ABN AMRO.
Het is tegenwoordig normaal dat je dingen als catering uitbesteed, maar ICT ligt wel erg dicht bij de kernactiviteiten van een bank.
Een bank is uiteindelijk toegespits op transactie verkeer en voor transactie verkeer heb je geen personeel nodig wel ict infrastructuur.
De kernactiviteit zijn natuurlijk de transacties zelf, maar die nemen niet plaats zonder ict infrastructuur.
Vreemd:
Eerst was IT te belangrijk om zelf mee te blijven knoeien, en moest het ge-outsourced worden;
Nu is IT te belangrijk om te outsourcen, en moeten ze het vooral zelf doen.
Ondertussen is de ‘retained’ organisatie weer een kind met een waterhoofd geworden, en daar komen die 1000 EDS’ers dan weer bij: Zou RBS wel beseffen wat de afvloeingsregelingen in Nederland kosten?