Chief information officer Claudia de Andrade-de Wit van Gemeente Amsterdam hoopt over een paar jaar de hoofdstedelijke ict onder controle te hebben. Dat vertelt ze bij de ontvangst van de Computable Award voor CIO van het jaar. Ze kreeg van Computable-lezers de meeste stemmen voor deze prijs. 'Ik zie het als een aanmoedigingsaward.' De uitreiking vond donderdagavond 7 oktober 2010 plaats in het Amsterdamse grandhotel Krasnapolsky.
De Andrade werd in juni 2009 aangesteld als cio bij Gemeente Amsterdam, voornamelijk om orde op zaken te stellen in de gemeentelijke ict. De cio wist dat haar nieuwe baan niet eenvoudig zou zijn. 'Bij mijn aanstelling werd mij van veel kanten heel veel succes gewenst. Dat zegt wel iets', vertelt ze tijdens de prijsuitreiking.
Governance
Tijdens het Computable Award-gala vertelde De Andrade dat ze al wat zaken heeft bereikt in Amsterdam. 'Ik heb de gemeente duidelijk gemaakt dat een cio ook een boardroom nodig heeft. We zijn druk bezig om de governance in Amsterdam op poten te zetten (…) Ik hoop over een paar jaar te laten zien dat we het onder controle hebben.'
De gemeentelijke chief information officer koos bij haar aanstelling de strategie om de ict eerst te standaardiseren en te centraliseren, om vervolgens over te stappen op open source software. In september 2010 meldde de cio aan de Amsterdamse gemeenteraad echter dat deze overstap op korte termijn onverantwoord zou zijn. De hoofdstedelijke ict-omgeving zou daarvoor te versnipperd en te complex zijn. De Andrade schat het aantal gebruikte applicaties tussen de tien- en vijftienduizend.
Een foto-impressie van de uitreiking van de Computable Awards 2010 is hier te vinden.
Even niet gehinderd door enige kennis van de Amsterdamse ICT omgeving. Is er al nagedacht om b.v. bij één van de andere grote steden te kijken of daar de boel op orde is? En zoja? Gewoon een op een kopieren.
Of is Amsterdam dan zo verschillend van andere grote steden.
Beter goed gejat dan slecht bedacht.
@Wim de Bok, jou opmerking “En als de leidinggevenden daarbij steun hebben aan ITIL, gebruik het. Maar laat het niet leidend zijn op de werkvloer want daar heeft het geen functie.” is volslagen onzin en laat zien dat je niks van ITIL begrijpt. Dat in Amsterdam de ICT-ers zo hun eigen procedures en prioriteiten hebben, is juist één van de redenen voor de enorme en structurele budgetoverschrijdingen. (De andere belangrijke reden is projecten volgens PINO leiden.)
ITIL is ook voor de werkvloer. Het heeft geen zin om de leidinggevende ITIL (of andere procedures) te laten gebruiken en zijn/haar medewerkers niet. Zo gaat het ook niet bij jouw ING e aan toe. Ik heb er ook voor gewerkt en ik ken velen die daar nog werken. Als je dat daar doet, dan lig je er zo uit, en terecht.
Wim je zegt, “schop alle externe adviseurs buiten”, Misschien zouden juist alle gemeentelijke leidinggevenden moeten afvloeien die al jaren lang niet in staat zijn om de vele externen effectief in te zetten en die de plannen van de CIO niet kunnen of willen uitvoeren.
Er kom nooit rust onder de leiding van slechte ICT-managers, die incapabele politieke bestuurders tegen zich aan laten leunen en hun werk en verantwoordelijkheden proberen door te schuiven naar externen.
De bezem moet er door. De tijd dat elke Amsterdamse hoofdambtenaar wel zelf mag bepalen wanneer de straat opgebroken wordt, die is voorbij.En daarom hebben ze een CIO van buiten gehaald.
Ik deel de scepsis van Wim. Het is inderdaad waar dat mensen in de bovenlaag van Amsterdam, die zich met ICT bezighouden, nauwelijks verstand hebben van ICT. Het verbaast me niets dat ze zich aan zaken als ITIL vastklampen. Ik zou ze willen adviseren: neem om te beginnen eens een paar echt goede mensen aan, mensen met praktijk ervaring binnen de ICT, en geen bureau architecten of ITIL specialisten.
Gast, het probleem bij de gemeente Amsterdam zit niet bij de bureau architecten of ITIL specialisten. Bij de meeste afdelingen is het beleid, de aansturing en dus ook de werksfeer problematisch. Praktijkervaring is er voldoende aanwezig (hoogstens niet altijd de juiste).
Men klampt zich niet vast aan ITIL, het wordt vooral beleden, niet ingezet.
Goede mensen aanstellen ja, maar dat is het probleem. Dat zijn juist ook concurrenten van de huidige leiding.
Maar waarom kreeg ze nu de prijs?
Het lijkt een beetje op Barak Obama nobelprijs voor de vrede terwijl je nog in oorlog bent en nog niets hebt laten zien.
Geef de prijs over 4 jaar als het haar gelukt is om de hele ict de goede kant op te krijgen…
@Johan van Voren
Je hebt volledig gelijk, ik heb er helemaal niets van begrepen, over dat ITIL en heb nog eens gelezen maar het ziet er uit wat je zegt als een IT – doctrine die inderdaad beleden moet worden, niet een paar maar met velen. Met gezond verstand en de juiste vragen stellen moet je ook een eind kunnen komen denk ik zo.
Nou ik heb er gelukkig nog niet mee te maken gehad. En het is inderdaad de vraag of je in zo omgeving zou willen werken.
@Wim de Bok, of ITIL ergens bij de gemeente Amsterdam een doctrine (geen dogma) is, zoals bijvoorbeeld bij de financials, dat weet ik niet. Misschien kan jij of je afgewezen collega dat als ING-er aan ons vertellen.
Bij de goede Amsterdamse ICT-beheerafdelingen zit ITIL tussen de oren. Bij de andere ICT-afdelingen ligt het voor in de mond.
Bij de goede afdelingen heeft ITIL een praktische set van procedures opgeleverd. Bij de anderen is ITIL Windows dressing.
Bij de goede afdelingen wordt er gehandeld in de geest van ITIL Bij de anderen wordt er gehandeld naar de letter van de beschreven procedures als ze het beter uitkomt.
Bij de goede afdelingen kijkt men naar ICT- en productkennis en gezamenlijk verantwoordelijk willen zijn voor diensten. Bij de andere kan men ook mensen buiten de deur houden, omdat ze bijvoorbeeld nog geen ITIL-kennis hebben.
Het eigenlijke probleem zit bij Amsterdam in de deelgemeenten. Deze mogen allemaal hun eigen software aanschaffen. Vervolgens is het aan de ICT-afdeling om te zorgen dat alles met elkaar kan communiceren. Amsterdam kent voor hetzelfde doel binnen iedere deelgemeente een eigen applicatie van een andere leverancier. Eindresultaat 1500 verschillende applicaties, ik bedoel dan geen tooltjes maar echte applicaties.
Het copieren van een andere gemeente wordt daardoor overigens onmogelijk. De gemiddelde gemeente in Nederland heeft een ICT-afdeling die ongeveer 500 applicaties in de lucht dient te houden.
De overheid is in dat opzicht niet te vergelijken met het bedrijfsleven waar het aantal rond de 50 o.i.d. zal liggen.
De vraag wel of niet ITIL? Als je geen ITIL toepast gaat het nooit lukken om een dergelijke hoeveelheid aan applicaties in de lucht te houden!
ik werk ook bij een G4 gemeente … 1 grote verschuilwinkel waar verstoppertje spelen hoogtij viert en KPMG en dergelijke clubs onder de speeddial van elke manager staan (je zou zelf een beslissing moeten nemen) … diploma’s > gezond verstand en geen hond durft toe te geven dat ze wel een pdc hebben maar eigenlijk niet snappen hoe je zo’n ding in elkaar moet fietsen …
Elke voorstel tot verandering wordt ontvangen met een dierentuin of vijf speciaal gekweekte beren …. de lieve vrede met stip op 1 staat, uren stelen van de baas de nationale volkssport is … incompetentie de basis vormt van elk functieprofiel en ontslag bij disfunctioneren nicht im frage ist …..
Als ik dan nog de ITIL-verhalen lees: bij mijn sollicitatie bij de gemeente amsterdam bleek dat “set of best practices” daar wordt uitgelegd als een methodiek waarvan je niet alleen implementeert wat op je organisatie van toepassing is maar iedereen ook de keuze vrijheid geniet om zelfs definities opnieuw te definieren naar eigen inzicht …..
Maar 1 voordeel. Ik weet iig waar mijn gemeentebelasting geld blijft.