De meer agressieve strategie van Cisco tegenover concurrenten HP en Juniper komt volgens analisten niet onverwacht. De vraag is echter of het bedrijf van ceo John Chambers het tij kan keren. Volgens de analisten hebben de concurrenten een goed netwerkportfolio opgebouwd toen Cisco de laatste jaren minder focus gaf aan zijn switching en routing business.
John Chambers heeft de laatste jaren meer concurrenten om zich heen gekregen zoals HP, Juniper, Huawei en F5 Networks. Daarom wordt de netwerkgigant gereorganiseerd om sterker te gaan concurreren zonder al te veel bureaucratische rompslomp. Daarbij vervallen 6500 werkplekken, worden managers met pensioen gestuurd en wordt er afscheid genomen van de Flip-cameras. Door de marktomstandigheden en de concurrentie zijn de groeicijfers van Cisco voor het komend kwartaal bijgesteld naar 5 tot 7 procent. Eerder was dat nog 12 tot 17 procent.
Cisco UCS en Juniper QFabric
Chambers zegt nu achter HP-klanten aan te gaan, omdat HP nu zit te tobben over zijn strategie, zoals de toekomst van zijn PSG-divisie. Chambers zegt een goed alternatief te zijn voor HP door de gecombineerde netwerk- en servertechnologie van Cisco's Unified Computing System (UCS). HP heeft als antwoord daarop het HP Converged Infrastructure, dat bestaat uit servers, netwerken en storage. Juniper wordt ook door Cisco op de korrel genomen. Zo zou Juniper niet altijd producten leveren die zijn beloofd.
Juniper wuift de kritiek weg. Zo wordt het nieuwe QFabric-platform van Juniper, waarin honderd miljoen dollar is geïnvesteerd, inmiddels aan klanten geleverd. Dat geldt ook voor de mobiele netwerkoplossing MobileNext. Juniper beschouwt zich als een alternatief voor Cisco en HP. Juniper zegt technologie in huis te hebben op het gebied van edge, datacenter, mobility en security, aldus de leverancier.
3Com en Nortel
Volgens onderzoeksbureau Yankee Group moet Cisco veel heftiger concurreren dan vroeger het geval was. Vroeger nam Cisco het vooral op tegen 3Com en Nortel, die het moesten afleggen tegen de netwerkgigant die onder leiding staan van ceo John Chambers. De laatste jaren echter hebben Juniper, HP, Dell en andere leveranciers een serieus netwerkportfolio opgebouwd, waardoor ze marktaandeel van Cisco hebben weten af te pakken. Dat komt doordat Cisco minder focus gaf op de verkoop en ontwikkeling van switches en routers. Cisco is nu pas wakker geworden en probeert het tij te keren, aldus de Yankee Group.
HP Networking pakt martkaandeel in tweede kwartaal 2011
Volgens analistenbureau Infonetics moet Cisco in zakelijke markt voor switches en routers vooral concurreren met HP en in mindere mate ook met Juniper, Enterays en Extreme Networks. In het tweede kwartaal steeg de verkoop van zakelijke switches met 6 procent naar 4,4 miljard dollar, vergeleken met het eerste kwartaal van 2011. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2011 was sprake van een daling van 3 procent. De meeste vraag is er naar 10G-switches; er was sprake van een stijging van 58 procent vergeleken met een jaar eerder. Cisco leverde 3 procent marktaandeel in, terwijl die van HP met 2 procent steeg. Juniper, Enterays en Extreme Networks haalden dubbele groeicijfers en wisten een paar procent marktaandeel te pakken.
De vraag naar zakelijke routers steeg in het tweede kwartaal met 6 procent naar een omzet van 843 miljoen dollar. Doordat er steeds meer data door het netwerk wordt verstuurd, steeg de vraag naar hoogwaardige routers. Alle leveranciers wisten hun omzet te vergroten, waaronder Cisco ( 3 procent), HP (26 procent), Juniper (14 procent) en OneAccess (40 procent).
Mooie en stoere woorden! Wat je in de markt ziet is dat mensen gewoon toe zijn aan een vendor met oog voor de klant.
Ik denk dat producten niet veel van elkaar verschillen, maar dat de verschillen zitten in zaken als garantie, services, prijs, Total Cost of Ownership, lokale organisatie, go-to-market model, aandacht, gebruik maken van open standaarden, en dergelijke.
Features in producten worden veelal gebruikt om argumenten te verzamelen waarom men iets niet wil kopen.
Ik denk dat op het moment veel eindgebruikers juist kijken naar oplossingen die voor een lagere Total Cost of Ownership minimaal dezelfde functionaliteit en performance kunnen bieden.
NETGEAR noemt dat Reliable, Affordable en Simple, ofwel Betrouwbaar, Betaalbaar en Eenvoud in gebruik.
Als klanten nuchter de markt verkennen en kijken wat ze echt nodig hebben, dan is de keuze ruimer dan dat ze wellicht zelf gedacht hadden.
Het wordt een leuke tijd!