Netwerkleverancier Cisco gaat een aantal onderdelen van zijn consumentendivisie sluiten en reorganiseren. Zo wordt de divisie van de Flip-videocamera opgeheven en gaan er wereldwijd in totaal 550 banen verloren. De herstructurering kost Cisco 300 miljoen dollar.
De reorganisatie komt vlak nadat Cisco-ceo John Chambers in een brief aan zijn werknemers maatregelen aankondigde om zijn organisatie beter te stroomlijnen. Volgens hem zijn deze stappen nodig om meer in de pas te lopen met Cisco's netwerkcentrische strategie. Het afgelopen jaar daalde de omzet van Cisco's consumentendivisie met 15 procent. Jonathan Kaplan, baas van de consumentendivisie, vertrok begin 2011 na de tegenvallende resultaten.
Cisco neemt daarom als eerste zijn tegenvallende consumentendivisie onderhanden. Zo komt er een einde aan de business van de Flip-videocamera . Dit zijn kleine hd-video camera's waarvan beelden snel op internet kunnen worden gezet. Klanten die Flip gebruiken en partijen die deze camera verkopen krijgen van Cisco ondersteuning via een ‘transitieplan'. Hoe dat plan eruit ziet, is nog niet bekend. De Flip-videocamera's zijn van het bedrijf Pure Digital dat in maart 2009 voor 590 miljoen dollar werd overgenomen.
Telepresence
Verder komt er een ‘nieuwe focus' op de Cisco Home Networking-divisie. Dit onderdeel moet volgens Chambers meer winst gaan draaien en een nauwere band krijgen met Cisco's core netwerkinfrastructuur. Het consumentenonderdeel Umi, dat telepresence-oplossingen levert, wordt samengevoegd met Cisco's Business TelePresence-onderdeel.
Cisco zegt dat door de herstructurering 550 arbeidsplaatsen in het vierde kwartaal van zijn boekjaar verloren gaan. De herstructurering kost Cisco 300 miljoen dollar die in het derde en vierde kwartaal worden verrekend.