De netwerkstoring waardoor verschillende klanten van Colt enkele dagen geen toegang tot internet en ip-diensten hadden, wijt de aanbieder aan overbelasting. 'Het was een broadcast storm die delen van ons netwerk vorige week platlegde', vertelt de Britse woordvoerster Kirstie Phimister. Vrijdag 11 september, drie dagen na het begin van de storing, sloot Colt de laatste gedupeerde klanten weer aan op het netwerk.
Een broadcast storm is een plotse toename van dataverkeer op het netwerk en wordt vaak veroorzaakt door loops in de netwerkswitches. Zo kunnen switches en hun duplicaat elkaar continu dezelfde datapakketten toesturen, waardoor het netwerk overbelast raakt. Soms is een moedwillige aanval met behulp van vele netwerkverzoeken van buitenaf, de oorzaak van de overbelasting. Colt zoekt de nog naar de exacte oorzaak.
Colt weet nog niet wat de exacte aanleiding van de broadcast storm was. 'We zoeken er nog steeds naar', zegt de voorlichtster. Het bedrijf begon direct na de constatering van de storing een onderzoek naar de oorzaak. In de loop van de week werd de dienstverlening klant voor klant weer hersteld. Phimister wijst er op dat de storing minder dan 1 procent van Colts klanten raakte.
Uitval
Dinsdag 8 september vielen in diverse Europese steden, waaronder Amsterdam, ip-diensten van Colt uit. De diensten variëren van internettoegang, IPVPN, LANLink en Ethernet tot IP Access. Telefonie en de meeste datadiensten deden het volgens het netwerkbedrijf wel. De voorlichtster ontkende al eerder dat de storing is veroorzaakt door een kabelbreuk op de bodem van de Noordzee, zoals in de media werd gesuggereerd.
Door de storing voldoet Colt in veel gevallen waarschijnlijk niet aan de service-level agreements (SLA's) ofwel prestatieafspraken met klanten. Nu alle klanten weer zijn aangesloten, zal de aanbieder de afspraken samen met de klant doornemen. Volgens Phimister heeft Colt met elke klant andere prestatieafspraken gemaakt.