Veel organisaties zitten sinds dinsdag 8 september zonder internet en ip-diensten door een storing bij hun netwerkleverancier Colt. De uitgevallen diensten betreffen naast internettoegang IPVPN, LANLink, Ethernet en IP Access. Telefonie en de meeste datadiensten doen het volgens het netwerkbedrijf wel. Ook het Amsterdamse verdeelpunt van Colt heeft te kampen met de netwerkproblemen.
Voor de meeste klanten heeft de storing geen gevolgen, meldt Colt. Het bedrijf heeft de getroffen organisaties ingelicht en biedt hen ondersteuning waar mogelijk. 'We werken samen met onze belangrijkste leveranciers om het probleem op te lossen.' De technici zouden dichtbij de oplossing zijn, staat op de website vermeld. Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op vragen van Computable.
Naast Amsterdam zijn de locaties in Brussel, Londen, Genève, Dublin, Zürich, Milaan, Frankfurt en Wenen getroffen. In totaal heeft Colt in heel Europa achttien datacenters. Die zijn onderling en naar klanten verbonden met eigen glasvezelkabels. Er zijn ook onderzeese verbindingen naar Noord-Amerika. Colt kan niet bevestigen dat de storing is veroorzaakt door een kabelbreuk op de bodem van de Noordzee, zoals in verschillende media wordt gesuggereerd.
Of zou Colt zijn rekeningen niet op tijd betaald hebben?
Ik kan me bij Colt, van alles voorstellen, ooit een keer een sollicitatie gehad, gesprek liep zo goed, dat ik vroeg om een kijkje in het bedrijf, en daar waar Remote Beheer werd uitgevoerd, was het letterlijk een zooitje, dus ik kijk hier niet ‘raar van op’.