BT Global Services verdient te weinig op zijn grootste contracten en moet daarom eenmalig 370 miljoen euro afboeken. De dienstentak van BT is al langere tijd een zorgenkindje en wordt dus grondig onderzocht door de bedrijfstop. De maatregel komt bovenop eerdere besparingen en is wellicht niet de laatste.
Telecomaanbieder BT schrijft ongeveer 370 miljoen euro (340 miljoen Britse pond) af op de grootste contracten van zijn dienstentak Global Services. Daaronder bevinden zich klanten als levensmiddelenfabrikant Unilever, Barclays Bank en de Britse gezondheidsdienst NHS. De afschrijving is volgens het bedrijf noodzakelijk door de tegenvallende opbrengsten uit die contracten.
Het onderdeel Global Services is al langere tijd het zorgenkindje van de BT-groep. Terwijl de drie andere onderdelen van de multinational winstgevend zijn, schrijft Global Services al meer dan een kwartaal rode cijfers. "We doen er alles aan om zaken op orde te stellen", vertelde algemeen directeur Ian Livingstone in november 2008. Enkele weken daarvoor werd al een deel van het management van het bedrijfsonderdeel vervangen.
Substantiële afschrijvingen
Livingstone liet de financiën en de grootste contracten van Global Services tegen het licht houden. Daaruit blijkt dat de bedrijfsomstandigheden zijn veranderd en er onduidelijkheid is over de efficiëntie en prestatie van de contracten. Aan de hand van het onderzoek heeft het bedrijf nu besloten om 370 miljoen euro eenmalig af te schrijven op de grote contracten. De topman sluit niet uit dat zijn bedrijf later dit jaar verdere substantiële afschrijvingen moet doen.
Analist John O'Brien van onderzoeksbureau Ovum verbaast zich niet over de verlieslatende contracten van BT, waarvan velen in de overheidssector. "Kosten zijn altijd een belangrijke factor bij overheidsaanbestedingen." Hij vermoedt dat het telecombedrijf echter ook te scherp heeft willen concurreren op de commerciële markt. "Dat is weliswaar geen strategie die alleen BT hanteert, maar toont wel dat het bedrijf geen oplossing heeft voor de onderpresterende contracten", aldus de analist.
Ontslagronde
De maatregel komt bovenop eerdere besparingen. In november 2008 werden een ontslagronde van tienduizend medewerkers en een scherper inkoopbeleid aangekondigd. Die maatregelen nam het bedrijf nadat bekend werd dat BT Global Services het eerste halfjaar van 2008 een verlies van omgerekend 47 miljoen euro boekte, terwijl een jaar eerder nog 17 miljoen euro winst werd gedraaid.