Netwerkleverancier Nortel heeft uitstel van betaling aangevraagd voor zijn activiteiten in Noord-Amerika en Europa. De economische neergang is de grootste boosdoener. Het bedrijf versnelt zijn al eerder in gang gezette herstructurering en hoopt zo het hoofd boven water te houden.
De Canadese leverancier van netwerkapparatuur Nortel heeft uitstel van betaling aangevraagd bij de rechter. Daarmee hoopt het bedrijf op meer ademruimte bij het betalen van rekeningen aan schuldeisers, meer aandacht voor herstructurering en een vernauwing van de bedrijfsstrategie. De surseance is aangevraagd voor de activiteiten in Canada, de Verenigde Staten en in de regio waarin ondermeer Europa valt. In december 2008 riskeerde het bedrijf al verwijdering van zijn notering aan de New Yorkse beurs.
Herstructurering
Als onderdeel van de regeling herstructureert de hardwareleverancier zijn operationele en financiële activiteiten. Dat proces is al ingezet eind 2005, maar vereist versnelling en verdieping in verband met de wereldwijde financiële situatie. "Ik ben er sterk van overtuigd dat dit de juiste stappen zijn voor onze onderneming", schrijft bestuursvoorzitter Mike Zafirovski van Nortel.
"Nortel neemt deze actie, met een cashpositie van 2,4 miljard dollar, om de liquiditeit en de waarde van de eigendommen (‘fund operations') te behouden tijdens de herstructurering", luidt de boodschap op de website. Zafirovski wijst er op dat de onderneming nog steeds veel zaken blijft doen en ook blijft investeren in onderzoek en ontwikkeling.
New Yorkse beurs
In december 2008 waarschuwde de New Yorkse aandelenbeurs NYSE dat Nortel risico loopt zijn beursnotering te verliezen als de aandeelwaarde niet snel boven een dollar komt. De waarschuwing kwam op een moment dat de waarde slechts veertig cent bedroeg. Naar aanleiding van de waarschuwing klopte Nortel bij de Canadese autoriteiten aan voor financiële steun.
Met het oog op de enorme aantallen medewerkers, overhead in de vorm van huisvesting, R&D en fabricagelijnen zullen meerdere bedrijven van deze schaalgrootte te maken krijgen met faillissementen of ontslagen door te snijden in de directe kosten.
Dat kan je op je klompen aanvoelen.
Vele enterprise klanten van dit soort fabrikanten zitten nu eenmaal met enorme schulden, verliezen en uiteraard ook faillisementen waardoor eerder ingecalculeerde projecten massaal geannulleerd worden.
Triest voor de Nortel’s van deze wereld maar de klant kan eenvoudigweg niet meer investeren in de vaak te dure oplossingen van de Nortel-achtige bedrijven. Dat de oplossingen van dit soort fabrikanten goed zijn staat buiten kijf, maar de investeringen die daarmee gepaard gaan doen klanten de das om.
Tijd om uit te kijken naar een oplossing welke dezelfde functionaliteiten kan bieden maar tegen een derde tot een vijfde van de prijs is mogelijk als je overschakelt naar VoIP / Internet Telefonie eventueel uit te breiden met Unified Communications / convergentie.
En dat is exact wat velen van onze klanten momenteel doen. Ze komen veelal naar ons toe om een advies in te winnen w?t nu te doen want de quotes van de Nortel-achtige bedrijven zijn te gek voor woorden en onbetaalbaar geworden.
Om over terugverdientijden maar te zwijgen….
Een fijne werkdag.
Milko van den Wollenberg
Beste Milko,
Als eerste vind ik het vrij storend dat je regelmatig dit medium misbruikt om reclame te maken voor je eigen tokotje.
Ten tweede zie je denk ik wat over het hoofd, de diensten die jij aanbiedt zijn afhankelijk van o.a een wereldwijd netwerk, bv iets als internet. Laat dit netwerk nu alleen maar functioneren door producten van met name Cisco, Nortel en Juniper.
Quote:
“Met het oog op de enorme aantallen medewerkers, overhead in de vorm van huisvesting, R&D en fabricagelijnen zullen meerdere bedrijven van deze schaalgrootte te maken krijgen met faillissementen of ontslagen door te snijden in de directe kosten.
Dat kan je op je klompen aanvoelen.”
Tja, iemand moet dit doen, anders had jij geen infrastructuur ter beschikking om je diensten te kunnen laten functioneren. Zonder R&D geen nieuwe technologie.
@Milko: Marco heeft gelijk. Het is op deze plek niet de bedoeling een verkoopverhaal af te steken. Ik heb daarom een deel van je reactie verwijderd. Overigens wel bedankt voor je inhoudelijke bijdrage.