De Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX) geeft nieuwe klanten het advies hun spullen niet te stallen bij co-locaties Nikhef en Sara. Deze twee organisaties zijn niet blij met dit advies.
De co-locaties Nikhef en Sara zijn het niet eens met het advies van AMS-IX aan nieuwe klanten om de twee locaties niet als co-locatie te gebruiken. Beide organisaties vinden het jammer dat het Amsterdamse internetknooppunt dit advies op zijn website heeft geplaatst.
Gabby Zegers, woordvoerder bij Nikhef, vertelt aan Computable dat de organisatie in gesprek is met het internetknooppunt hoe zij de kwaliteit van de dienstverlening kunnen verbeteren. "Dan is het gek om op dit advies op de website te zetten terwijl er nog gesprekken worden gevoerd."
Sara is niet blij met de teneur van de berichtgeving. In het bericht op de AMS-IX staat dat Sara niet aan de standaarden kan voldoen. "Je kunt je niet aan eisen houden die niet duidelijk zijn", zegt Erik Heemskerk, hoofd marketing en sales. Hij had liever gezien dat AMS-IX eerst standaarden had opgesteld en daarna Sara op de hoogte had gesteld dat het er niet aan voldoet. "Nu hebben we niet de gelegenheid om op korte termijn te reageren. De standaard moet nog eerst vastgesteld worden", zegt Heemskerk.
Aantal incidenten
AMS-IX geeft het advies aan nieuwe klanten, omdat er een aantal incidenten zijn geweest. Zegers zegt dat Nikhef het afgelopen jaar een keer last heeft gehad van een storing, namelijk de stroomstoring eind oktober.
Het internetknooppunt gaat een onafhankelijke audit uitvoeren bij beide vestigingen om te zien of ze aan de eisen van het knooppunt voldoen. Heemskerk ziet deze audit met vertrouwen tegemoet. Bij Sara staat de supercomputer Huygens die zware eisen stelt aan de technische infrastructuur. Ook is de locatie al gecertificeerd voor het EPD. "En als het over gezondheidszorg gaat worden er zware eisen gesteld. De AMS-IX-klanten krijgen dezelfde dienstverlening."
Zowel Nikhef als Sara zijn al lang tijd co-locatie van de AMS-IX. Volgens Heemskerk is Sara wat betreft het verkeer een van de belangrijkste locaties van het internetknooppunt. Toch vindt hij het niet erg dat er momenteel geen nieuwe klanten worden aangesloten. "Het gaat om drie tot vier nieuwe klanten per maand."
Wat jammer nou he: Ik had eerder een reactiebericht achter gelaten blijkt nu weg te zijn.