OPTA heeft KPN een boete van ruim anderhalf miljoen euro opgelegd. Volgens de autoriteit verzuimde KPN om bepaalde kortingsregelingen aan hem voor te leggen. Bovendien zijn de regelingen niet op de juiste wijze kenbaar gemaakt aan de markt.
Het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft KPN een boete opgelegd van 1,6 miljoen euro. De reden voor de boete is dat KPN OPTA geen toestemming heeft gevraagd voor twee kortingsregelingen aan zakelijke eindgebruikers. Ook heeft KPN de kortingen volgens de instantie niet op de juiste manier aan de marktpartijen bekendgemaakt. OPTA zegt ook dat KPN ten onrechte dubbele kortingen verstrekte aan zakelijke bellers. Volgens een woordvoerder van KPN heeft het telecombedrijf een groep korting gegeven die niet als groep gezien mocht worden.
Het gaat om de kortingsregelingen ‘de collectieve WorldLine-kortingsregeling' en de ‘WorldLineXL-kortingsregeling'. Deze kortingen zijn in 2004 en 2005 verstrekt. Volgens OPTA heeft KPN in totaal ruim 3 miljoen euro teveel aan kortingen verstrekt. KPN overtreedt hiermee de Telecommunicatiewet uit 1998. Een bepaling daaruit zegt dat KPN, als partij met een aanmerkelijke marktmacht voor vaste telefonie, pas kortingen mag geven als OPTA deze vooraf heeft goedgekeurd. In de nieuwe telecommunicatiewet is dit aangepast.
Een woordvoerder van KPN zegt dat een foutieve of andere interpretatie van regels de oorzaak is van de boete. KPN is inmiddels een complianceprogramma gestart, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt. Dit programma gebeurt in samenspraak met OPTA. KPN weet nog niet of het bedrijf in beroep gaat tegen de uitspraak.