In het derde kwartaal van 2011 werden er 10,2 procent minder pc’s in West-Europa verkocht, aldus onderzoeksbureau Gartner. Dat komt door de eurocrisis en de groeiende werkloosheid. Daarnaast kopen klanten eerder een smartphone of tablet.
Eindgebruikers stellen de aankoop van een pc uit. Als ze geld hebben kopen ze liever een smartphone of een tablet. De vraag naar consumenten pc's kelderde in het derde kwartaal 2011 met 20,6 procent. In het derde kwartaal van 2011 steeg de vraag naar zakelijke pc's met 3,7 procent. In de grootzakelijke markt worden oude pc's vervangen door nieuwe. Maar mkb-bedrijven en overheidsinstellingen houden steeds vaker de hand op de knip.
Er zijn wel verschillen in het koopgedrag van Europese klanten. In crisislanden Griekenland en Portugal daalde de vraag met respectievelijk 37 en 31,3 procent. In Noord-Europa, waaronder Nederland, steeg de vraag met 3,3 procent doordat bedrijven meer nieuwe pc's kochten. Ook in Centraal en Oost-Europa steeg de vraag met 4,8 procent.
HP leidt de markt ondanks dat er even onzekerheid was over zijn PSG pc-divisie. Acer staat op nummer twee maar moest marktaandeel inleveren. Asus steeg naar de derde plaats en Dell daalde naar de vierde plaats. Op vijf staat Lenovo. Hekkensluiters Toshiba, Apple, Sony en Fujitsu wisten allemaal te groeien.
Top 5 pc-leveranciers, emea-regio, derde kwartaal 2011 (eenheden x1000)
Leverancier |
3Q10 |
3Q11 |
Aaandeel 3Q10 |
Aandeel 3Q11 |
3Q11/3Q10 Groei |
Hewlett-Packard |
5.338 |
5.519 |
19,2% |
20,7% |
3,4% |
Acer Group |
5.879 |
3.403 |
21,2% |
12,7% |
-42,1% |
ASUS |
2.325 |
2.738 |
8,4% |
10,2% |
17,8% |
Dell |
2.558 |
2.506 |
9,2% |
9,4% |
-2,0% |
Lenovo |
1.642 |
2.164 |
5,9% |
8,1% |
31,8% |
Anderen |
10.017 |
10.383 |
36,1% |
38,9% |
3,7% |
Totaal |
27.759 |
26.713 |
100,0% |
100,0% |
-3,8% |
Bron: Gartner, oktober 2011