Communicatiebureau Het Inventief uit Tilburg heeft de ict-prijsvraag van de Nieuwe Hollandse Waterlinie gewonnen. Dankzij de presentatie van Guido Castagna op Fort aan de Klop won het bureau 20.000 euro om hun idee werkelijkheid te maken. Dat betekent dat een bezoek aan de Waterlinie binnenkort punten oplevert die kunnen worden ingewisseld voor cadeaus. Het Inventief heeft een website gemaakt met quizvragen, die door het scannen van een QR-code op de telefoon te bereiken is. Hoe meer vragen goed zijn, hoe meer punten er worden verdiend.
Ook minder technologisch ingestelde mensen kunnen aan de quiz meedoen, want hij komt ook op papier beschikbaar. De quizvragen gaan over activiteiten en gebouwen binnen de Nieuwe Hollandse Waterlinie. De jury roemt het idee vanwege zijn laagdrempeligheid. 'Ik vind het erg belangrijk dat iedereen kan meedoen', zegt Castagna. 'Bovendien denken mensen bij ict vaak dat het meteen ingewikkeld moet. Dat ons idee voor bezoekers makkelijk instapbaar is, toont aan dat ict dingen juist makkelijker kan maken.'
De jury merkte als negatief punt aan dat er in het plan weinig gebruik wordt gemaakt van sociale netwerken. Castagna bestrijdt dat: 'We hadden maar een paar minuten om te presenteren, dus het was simpelweg niet ter sprake gekomen. We waren al van plan een ict-oplossing te maken waardoor punten kunnen worden gedeeld op bijvoorbeeld Facebook en Hyves.' De overige vier kandidaten in de race voor de ict-prijs gaven in hun presentaties wel aan sociale netwerken te gebruiken om andere mensen enthousiast te maken voor de Nieuwe Hollandse Waterlinie.