Er komen steeds meer verschillende merken tablets op de markt beschikbaar. Deze tablets, met verschillende besturingssystemen zoals Android en Windows 7, worden door retailketens en steeds vaker ook via telecomaanbieders aangeboden. Het grotere aanbod leidt ertoe dat tabletprijzen gaan dalen, aldus marktonderzoeksbureau IDC.
IDC zegt dat in 2010 in de emea-regio totaal zes miljoen tablets werden verkocht. Vijf van elke zes verkochte tablets waren Apple iPads, aldus het onderzoeksbureau. In 2011 worden naar verwachting meer dan 22 miljoen tablets verkocht, zo voorspelt IDC. Klanten krijgen daarbij steeds meer keuze, ook als het gaat om aanbieders. Nu zijn dat vooral retailketens en webwinkels. Maar in de toekomst zullen klanten vaker bij telecomaanbieders zoals KPN, T-Mobile en Vodafone een tablet in combinatie met een mobiele internetabonnement kopen, aldus IDC.
Acer Apple Asus
Volgens IDC domineert Apple momenteel weliswaar de tablet-markt, maar zijn serieuze concurrenten in aantocht, zoals Asus en Acer. Door de komst van meer verschillende merken tablets, die draaien op verschillende besturingssystemen zoals Android en Windows 7, kunnen er prijsoorlogen ontstaan waardoor de gemiddelde prijs van een tablet daalt. Door deze dalende prijs kan de vraag naar tablets opnieuw toenemen.
Smartphone en notebooks
IDC verwacht dat er dankzij deze prijsdalingen in 2015 in de EMEA-regio zestig miljoen tablets worden verkocht. Tablets worden door gebruikers steeds vaker als een 'derde apparaat' aangeschaft naast een smartphone en notebook. Nu zijn het vooral consumenten die een tablet aanschaffen, maar langzamerhand krijgt de tablet ook een plaats in zakelijke omgevingen.
Windows
IDC bemerkt dat steeds meer zakelijke gebruikers interesse hebben in een tablet. Voorwaarde is dan wel dat de tablet compatibel is met het Windows-besturingssysteem. Ook moet het geschikt zijn voor het gebruik van applicaties uit verticale markten, zoals de gezondheidszorg of de financiële sector, aldus IDC. Verder willen it-managers inzage hebben in de beheerkosten van tablets, zo besluit het onderzoeksbureau.
Een en ander is ook een gevolg van de Chinese webshops waar deze tablets in grote getale worden aangeboden. Vaak gaat het om eigen Chinese producten, dus geen Apple of Samsung ofzo. Voor nog geen 70,- kan je al een tablet bestellen. Laatst in een reclame van Intertoys deze tablet gezien voor 99,-.