De wereldwijde verkoop van pc’s is het afgelopen vierde kwartaal 2010 minder snel gestegen dan verwacht. De verkoop nam volgens marktonderzoeksbureau IDC met 2,7 procent toe naar 92,1 miljoen eenheden. Dat is minder dan de 5,5 procent groei die marktonderzoeksbureau IDC had verwacht. IDC noemt als oorzaak de opkomst en populariteit van mediatablets, met name de Apple iPad.
IDC zegt dat klanten liever een Apple iPad kochten dan een andere pc (desktop, notebook en netbook). Dat heeft effect gehad op de verkoop van netbooks en in mindere mate ook op notebooks, met name in de EMEA-regio. Volgens IDC snoept Apple met zijn iPad marktaandeel af van andere pc-leveranciers. Dat zal in 2011 blijven voortduren, omdat er meer leveranciers met tablets op de markt komen. Volgens IDC lijden netbooks het meest onder de concurrentie van mediatablets. Klanten willen een goede notebook en daarnaast een mediatablet.
Marktaandeel
Marktleider HP en tweede speler Dell haalden in het vierde kwartaal van 2010 vlakke groeicijfers. Acer, de derde speler, zag de verkoop met 15 procent afnemen, waardoor zijn marktaandeel zakte van 12,8 naar 10,6 procent. Acer had vooral last van mindere vraag naar netbooks. Lenovo staat op nummer vier en zag zijn verkoop met 21 procent toenemen, vooral in de China. Toshiba zag de verkoop met 12,1 procent toenemen en staat op de vijfde plaats.
Apple deed hele goede zaken op de Amerikaanse markt. Het zag de verkoop van zijn pc's in het vierde kwartaal toenemen met 23,7 procent naar 1,9 miljoen eenheden. In Amerika staat Apple inmiddels op de vijfde plaats met 9,7 procent marktaandeel.
Overzicht
Top 5 leveranciers, wereldwijde pc-verkoop 2010 (voorlopige cijfers) (elk verscheepte unit is duizend stuks)
Rang |
Leverancier |
2010 Verscheept |
Marktaandeel |
2009 verscheept |
Marktaandeel |
2010/2009 Groei |
|
||||||
1 |
HP |
64,213 |
18,5% |
60,072 |
19,7% |
6,9% |
2 |
Dell |
43,403 |
12,5% |
38,419 |
12,6% |
13,0% |
3 |
Acer Group |
42,430 |
12,3% |
38,412 |
12,6% |
10,5% |
4 |
Lenovo |
34,182 |
9,9% |
24,904 |
8,2% |
37,3% |
5 |
Toshiba |
19,095 |
5,5% |
15,837 |
5,2% |
20,6% |
|
Anderen |
142,874 |
41,3% |
127,139 |
41,7% |
12,4% |
|
|
|
|
|
|
|
|
Alle leveranciers |
346,198 |
100,0% |
304,783 |
100,0% |
13,6% |
Bron: IDC Worldwide Quarterly PC Tracker, 12 januari , 2011
Ik snap de titel niet. Een tablet is toch ook een PC? Ik geloof niet dat iemand een tablet koopt als alternatief voor een desktop. Maar het is wellicht wel een goed alternatief voor een netbook.
Inderdaad. Je moet op de eerste plaats kijken naar de doelgroep. Veel tablets hebben geen mogelijkheden om zonder wifi het internet op te kunnen en zijn daarom alleen geschikt om snel even iets op te kunnen zoeken op internet. Ook de beperkte batterijduur draagt daaraan bij. Het gevolg is dat de tablet niet voor zwaar werk wordt gebruikt en vooral bij de consument of in beroepen waarin het “hip” is om die te hebben. De gewone pc verkopen zullen toch wel door blijven gaan. Zelfs voor veel standaard kantoorapplicaties zijn de netbooks al ongeschikt, laat staan de tablets.
Ik bedoel natuurlijk “om snel even thuis of op kantoor iets op te kunnen zoeken op internet”
De tablets gaan echt een stuk van de laptop markt af snoepen. Het is een top product snel gemakkelijk ook voor de mensen die veel onderweg zijn. Hopelijk komen er snel meer varianten.
Henk, volgens mij heb je nog nooit een “tablet” gebruikt… standaard kantoortoepassingen zijn ook email en agenda, veel kantoortoepassingen bestaan in hoge mate uit het consumeren van informatie, veel meer dan het producten. De iPad is daar uitermate geschikt voor en heeft daarnaast een batterijduur waar geen enkele laptop aan kan tippen…