Slechts weinig bedrijven tonen interesse in zakelijk gebruik van tablet-pc's, handcomputertjes die vergelijkbaar zijn met een grote pda of een notebook met klein beeldscherm en vaak zonder toetsenbord. Dat blijkt uit marktanalyse van onderzoeksbureau Gartner.
10 procent van alle pc's die tot 2015 worden verkocht heeft enkel een touchscreen, aldus de analisten. Dat daarvan slechts weinig worden gebruikt in het bedrijfsleven, komt doordat kenniswerkers hoge eisen stellen aan types en textinput. De 'early adopters' zijn jonge mensen die tablet-pc's gebruiken voor entertainment en gaming-applicaties.
In 2015 koopt 50 procent van de kinderen onder de 15 jaar een tablet-pc, verwachten de onderzoekers. Mensen die nu een iPhone gebruiken, zullen ook sneller overstappen op tablet-pc's, zoals de iPad. Vooral de consumentenmarkt is interessant voor leveranciers van dergelijke apparaten.
Gebruikers gebruiken tablet-pc's voor films, online kranten en e-books. Over tien tot vijftien jaar worden deze pc's een gewoon onderdeel binnen het bedrijfsleven, voorspelt Gartner.
Ik kijk al jaren uit naar een betaalbare tablet. Multi-touch is natuurlijk nog mooier dan met een pen, voice control niet te vergeten. Enkel een apparaat om multi-media mee te consumeren, zoals de iPad zit ik niet op te wachten. Die HP Slate zou wel eens wat kunnen worden. Bedrijven lijken de kansen nauwelijks te zien van ict op individueel niveau. Toch key voor Het Nieuwe Werken lijkt me zo. Nog even en het individu heeft zichzelf beter voorzien van ict voor communicatie, delen en samenwerking, dan wat die ter beschikking heeft in bedrijfscontext.
Geen wonder. Voor bedrijven is de personal device ofwel een veredelde typemachine met handige edit-mogelijkheden (muis/pointer-gebaseerd), ofwel een communicatie-ding vandaar de opkomst van de smartphone.
Tablet-PC’s zitten te veel precies in het midden, dus met weglating van sommige sterke punten van beide ‘kanten’ en het is de vraag of de juiste punten zijn losgelaten of behouden. Zie het iPlurk-gebeuren: “Alleen-lezen” gaat het echt niet worden.
Anderzijds; goeie tablets zijn inderdaad een zeer, zeer grote kans — mits het met de invoer en het prijspunt goedkomt; twee Big-ifs.
Hehe, ik geloof wel in de iPad (voor de consument) en dat het een gat opvult, die van de internet consumptie. iPad is zeer goed gepositioneerd, maar niet voor de zakelijke markt, hoewel ik wel wat (ziekenhuis) toepassingen kan bedenken waaraan een tablet invulling kan geven.
Maar lekker boeiend dat bedrijfsleven niet op een tablet zit te wachten.
@Joscelin: HP Slate gaat hem vooralnsog niet worden. TechCrunch geeft aan dat de stekker er vooralsnog is uitgetrokken.
Gebruik de iPad eens, wellicht dat dit je mening bijstelt. Ik ben er erg enthousiast over.
@Jurgen: Dat snijdt op zich wel hout wat je daar zegt.
Ik snap die hele hype rond die tablet (slate of ipad) niet. Grote logge lompe dingen, ‘soort’ van portable, wat moet je ermee ook? Documentje mee tikken? Of zo’n heel ding kopen om het internet te lezen. (wat ook op een smart phone kan)