Voor onze jaarlijke Consultancy Guide vroegen we onze Computable-experts waarom je als bedrijf een consultant zou moeten inhuren om je te laten adviseren over mobility. Vaak draaien organisaties het veranderingsproces om, constateert Keimpe Bleeker van MdcYnform. 'Ze kopen eerst hardware, soms alleen gebaseerd op voorkeuren van toekomstige gebruikers. Als je in de analysefase al met leveranciers start, is er geen weg terug en worden componenten in huis gehaald die niet aan de procesbehoeften voldoen.'
Wat is het?
Mobility is een technologische revolutie die een integraal onderdeel van het bedrijfsleven en samenleving vormt, verwoordt Mike Liu van MobileTrack. Het biedt kenniswerkers de mogelijkheid om hun werkzaamheden plaats- en tijdonafhankelijk uit te voeren. Elementen hierin zijn de mogelijkheid om via verschillende kanalen met collega's en klanten te communiceren, toegang te hebben tot bedrijfsapplicaties, e-mail, agenda en contacten, zegt Ed Magnée van Alares. 'In essentie brengt mobility de automatisering van bedrijfsprocessen buiten de vaste werkplek, buiten het kantoor. Buitendienstautomatisering in de ruimste zin des woords', concludeert Aart Merkelijn-de Boer van NBB.
Moet ik hierover nadenken?
Elk organisatie wordt geconfronteerd met vraagstukken rondom mobiel werken, weet Mart Groot van Elmo ICT. 'Het is niet de vraag of, maar op welke wijze dit gestalte te geven! Oude processen van informatie delen volstaan niet meer, ze worden niet geoptimaliseerd door alleen maar nieuwe technologie toe te voegen. Organisaties zoeken meer dan ooit naar flexibele vormen van werken die meer voldoening geven en hogere prestaties opleveren. Het inzetten van mobility is een belangrijk hulpmiddel hierbij.'
Mobility is interessant voor een groeiende groep bedrijven: van klein tot groot, zegt Merkelijn-de Boer. Het helpt een installateur met twintig medewerkers significant efficiënter werken door een digitale planning en werkbon te implementeren, en voorziet een bedrijf in het openbaar vervoer zijn tienduizend medewerkers van relevante, met up-to-date informatie. Daarnaast maken veel bedrijven in allerlei vormen gebruik van smartphones en Blackberry om e-mail ten alle tijde bij de medewerker af te leveren.
Bedrijfsmuren zijn al lang niet meer de afbakening van een bedrijfsproces, meldt Maarten Venhoven van Moxx. Bovendien zijn er nauwelijks nog concurrentievoordelen te behalen in het reeds verregaand geoptimaliseerde ‘interne' bedrijfsproces doordrenkt van six sigma en lean. Hét concurrentievoordeel wordt gevonden in het bedrijfsproces buiten de vier muren: field mobility.
Wat valt er te kiezen?
Het gaat om keuzes op het vlak van beveiliging, standaardisatie en vooral functionaliteit, vindt Merkelijn-de Boer. Welke zaken worden wel aangeboden en welke niet? Welke apparaten worden verstrekt? Wat moet de oplossing kunnen? Het is belangrijk om de investeringen af te zetten tegen de volledige looptijd van de oplossing en daarbij niet alleen op de aanschaf te letten maar ook op het beheer van de oplossing.
Er zijn veel verschillende systemen beschikbaar, merkt Arjan Schaaf op. 'Windows Mobile, Symbian, Apple iPhone, Android, Palm en Blackberry. Welk platform sluit het beste aan bij de doelgroep? Daarnaast moeten worden gekozen hoe functionaliteit naar een mobiele oplossing wordt vertaald. Een 1-op-1 vertaling sluit vaak niet voldoende aan bij de beleving van mobiele gebruikers.
Organisaties gaan volgens Mart Groot anders aankijken tegen de plaats en tijd waarop medewerkers werken. Plaats en tijd van het werken zijn steeds minder belangrijk, het behaalde resultaat steeds meer. Dit betekent een andere kijk op verantwoordelijkheid, delegeren en controle.
Wat is daar zo moeilijk aan?
Keuzes maken over mobility is lastig, meent Venhoven. 'De markt kent alleen maar toetreders en niemand heeft een duidelijk deel van het spectrum geclaimd. Er zijn nichespelers met grootse oplossingen en grote spelers zonder een echte oplossing.
De vraagstukken waar bedrijven tegenaan lopen, liggen op strategisch en op operationeel niveau, legt Magnée uit. Bedrijven weten vaak niet welke sociale en technologische mogelijkheden mobility-toepassingen bieden en welke invloed dit moet hebben op de bedrijfsstrategie.
Vaak draaien organisaties het veranderingsproces om, constateert Keimpe Bleeker van MdcYnform. 'Ze kopen eerst hardware, soms alleen gebaseerd op voorkeuren van toekomstige gebruikers. Als je in de analysefase al met leveranciers start, is er geen weg terug en worden componenten in huis gehaald die niet aan de procesbehoeften voldoen.'
Wie geeft hierover advies?
AAC Cosmos
Accenture
Altran
Avaya
BT
Capgemini/Sogeti
Centric
Ciber
Ctac
Fujitsu
HP
IBM
Imtech ICT
IT Staffing
KPN/Getronics
Logica
Microsoft
Nobel
Ordina
Qurius
Siemens
Simac
Tata Consultancy Services
T-Systems
Unisys
VX Company
Selectie adviesbedrijven
Bovenstaande lijst kwam tot stand door aan de veertig grootste adviesbedrijven te vragen over welke ict-deelgebieden zij adviseren.
De selectie van de veertig grootste adviesbedrijven is uitgevoerd door Mazars Berenschot Corporate Finance. Dat gebeurde op basis van omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. Deze omzetgegevens zijn gehaald uit openbare bronnen.
Soms kan het handig zijn eerst inzicht te hebben in de feitelijke dekking en de functionele werking van de netwerken op een specifieke locatie alvorens je een provider kiest. Dekkingskaarten zijn theoretisch bepaald en beiden geen betrouwbaar inzicht, zeker niet in de buitengebieden.
mdcYnform biedt daarvoor de nieuwe ‘site survey’ dienst ‘Mobiele Dekking’. Mobiele Dekking rapporteert niet in lastig te gebruiken technische grootheden, maar rapporteert over de functionele toepasbaarheid van de drie netwerken ‘in klare taal’.
Zeker nu de kosten van de verschillende providers nauwelijks meer verschillen, wordt het des te belangrijker te weten of het netwerk daar waar je het moet gebruiken, goed inzetbaar is.
Lees meer op http://www.mobieledekking.nl