In het derde kwartaal van 2008 zijn meer iPhones verkocht dan BlackBerry's. Daarmee staat de hippe telefoon van Apple op nummer twee op de verkooplijsten. Onbetwiste leider is nog steeds Nokia.
Apples iPhone verslaat de BlackBerry van Research in Motion (RIM) als nummer twee smartphone. In het derde kwartaal werden wereldwijd 6,9 miljoen iPhones verkocht. T-Mobile verkocht er het afgelopen jaar bijna een half miljoen van. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Canalys.
Nokia leidt, nog wel
In een jaar tijd groeide Apples marktaandeel met 523 procent tot 6,9 miljoen verkochte toestellen. Het bedrijf heeft nu 17,3 procent van de wereldmarkt voor slimme mobieltjes in handen en pikt de nummer twee positie van BlackBerry in. RIM zag zijn afzet afgelopen jaar met 84 procent groeien.
Nokia is nog steeds marktleider in het topsegment van de mobiele markt. De Finnen verkochten 15,5 miljoen smartphones. Als enige heeft het te kampen met krimpende afzet. Nokia verkocht 3,4 procent minder smart phones dan een jaar geleden.
Dertien procent van alle verkochte mobiele telefoons zijn een smartphone. Vorig jaar was dat 11 procent.
Domper voor Microsoft
De leidende besturingssystemen op dit moment zijn Nokia's Symbian en Apples OS X. Volgens Canalys gingen er in het derde kwartaal van 2008 meer OS X-toestellen over de toonbank dan apparaten met Windows Mobile.
Symbian had in het derde kwartaal een marktaandeel van 46,6 procent, Apple OSX 17,3, RIM 15,2 en Microsoft bekleedt met 13,6 procent de vierde positie. Op Symbians daling van 12,4 procent na, vertoont Microsoft de kleinste groei.
T-Mobile
Begin november werd bekend dat T-Mobile in Europa meer dan 450.000 iPhones heeft verkocht. Het merendeel daarvan is de sinds juli circulerende iPhone 3G. Daarvan gingen er 340.000 over de toonbanken, 190.000 in Duitsland. Nederland is volgens Die Welt de nummer twee voor T-Mobile met de handel in Apple-telefoons.
T-Mobile heeft in Europa een kleine 5 miljoen klanten met een mobiel internet-abonnement. Het bedrijf realiseert hier zeven procent van zijn omzet met de handel in databundels.