Het gewelles-nietes over draadloos internet in de treinen van de Nederlandse Spoorwegen houdt nog even aan. Verkeersminister Eurlings stelt toch 15 miljoen euro beschikbaar om de verbindingen mogelijk te maken. Eerder deze week trok de NS nog de stekker uit het plan.
Tijdens de begrotingsbehandeling van zijn ministerie van Verkeer en Waterstaat maakte minister Eurlings bekend 15 miljoen euro beschikbaar te stellen voor draadloos internet in de trein. De minister vindt een internetverbinding een belangrijke voorwaarde om meer reizigers de trein in te lokken. "Internet biedt een heerlijke meerwaarde voor het ov", stelt hij.
Eurlings’ besluit is een nieuwe zet in het spelletje welles-nietes dat de laatste tijd over het onderwerp wordt gespeeld. PvdA’er Diederik Samsom eiste begin deze week in de Tweede Kamer nog dat NS vaart moet zetten achter beloften over gratis internet in treinen. De Spoorwegen reageerden later die dag dat de plannen "te grootschalig en bedrijfseconomisch niet haalbaar" en dat de organisatie zich eerst richt op het geven van actuele reisinformatie aan klanten. Inmiddels blijkt de samenwerking tussen NS en aanbieder KPN te zijn beëindigd. Het spoorbedrijf zou nu met andere aanbieders praten.
De minister komt met de 15 miljoen euro tegemoet aan de wens van Samsom, die overigens verwacht dat de totale investering een slordige 50 tot 100 miljoen euro bedraagt. Het merendeel moet volgens hem worden opgebracht door de NS, ProRail en commerciële partijen. De subsidie van 15 miljoen moet nog worden getoetst aan Europese aanbestedingsregels.
Belachelijk idee, de NS/KPN-deal is gebaseerd op narrowcasting met displays. Internet is niet de focus van die deal. Dus, de belastingbetaler gaat betalen voor het gemis in reclame-opbrengsten en krijgt dan waarschijnlijk internet waar hij a la NS-hotspots een veel te hoog bedrag voor moet betalen. Zorg maar voor 220v in de trein. De gemiddelde consument is goedkoper uit met een UMTS/HSDPA-datakaart van een telco.